Nacházet pod okny svého domu mrtvé ptáky je traumatizující, řešení však...

Nacházet pod okny svého domu mrtvé ptáky je traumatizující, řešení však naštěstí existuje.

Miliony ptáků hynou po nárazu do skel, řešení je přitom jednoduché

  • 27
Stejně často jako do nezabezpečených průhledných protihlukových stěn narážejí ptáci i do skleněných ploch na rodinných domcích, kůlnách, sklenících, pařnících, ale samozřejmě i na školách, administrativních budovách či zastávkách. Nevidí je. Změnit to má osvěta a samolepky s UV efektem.

Ročně takto v Česku zahynou statisíce ptáků, v Evropě sto milionů. To byl hlavní impuls ke spuštění nových webových stránek na jejich ochranu www.ochranaptaku.cz a zorganizování výstavy "Ochrana ptáků před nárazy do skel a před kočkami" od 4. do 24. února v pražské Botanické zahradě Na Slupi ve vstupní části do skleníků, takže je možné ji zhlédnout zdarma.

Jak stránky, tak výstava mají vyvrátit mnohé mýty, které o ochraně ptáků před nárazy do skleněných či plastových ploch panují. A zároveň své návštěvníky seznámí s pravidly a výrobky, které člověku v ochraně ptáků prokazatelně pomáhají. A to nejen co se týká skleněných ploch a oken, ale i možností ochrany krmítek a hnízd před kočkami a dalšími predátory, kteří se v mnoha městech na úbytku některých ptačích druhů také podílejí.

Samolepky s UV efektem vidí ptáci modře a odradí je to

"Lidé si často neuvědomují, že letící pták v prosklené ploše nevidí překážku. Pokud je osazena čirým materiálem, považuje plochu za prostor vhodný k průletu. Toto riziko se ještě zvyšuje s použitím 'zrcadlového' skla, které odráží okolní prostředí a ptáci se tak do této fiktivní krajiny snaží letět. Stačí se jen rozhlédnout ve svém okolí, kolik takových pastí na ptáky číhá," vysvětluje problém Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické.

Stále víc a víc skleněných ploch se objevuje na administrativních budovách i velkých prodejních centrech. "Doufáme, že se nám podaří lidem vysvětlit, že jedna symbolická silueta dravce na velkém proskleném okně je přežitkem, který nic neřeší," dodává Lukáš Viktora. Bude to obtížné, když stejně neúčinným způsobem "zabezpečují" správci komunikací protihlukové stěny u dálnic nebo vlastník banky prosklený palác. A obojí má veřejnost denně na očích.

"Přišlo nám tristní nabízet lidem ptačí budky a krmítka, abychom podpořili přikrmování ptáků a instalaci ptačích budek, když na druhé straně u nás zbytečně hynou statisíce ptáků. Proto jsme ve spolupráci s Českou společností ornitologickou připravili nové webové stránky a současně jsme vyvinuli a zařadili do naší nabídky takové výrobky k ochraně ptáků, které je možné využít i na oknech bytů či kanceláří," řekl Petr Dobrý z firmy Zelená domácnost.

Na rozdíl od lidí vnímají ptáci UV paprsky zrakem a vidí samolepky s UV efektem...
Samolepku s UV efektem člověk vnímá jen jako průhlednou a bezbarvou.
Samolepky s UV efektem: vlevo jak je vnímá lidský zrak, vpravo jak je vidí...

Na rozdíl od lidí vnímají ptáci UV paprsky zrakem a vidí samolepky s UV efektem jako jasné modré plochy, které je dobře upozorňují na nebezpečí.

Pomoci by mělo používání patentovaných, pro lidské oko téměř neviditelných průhledných samolepek s UV efektem. Využívají fakt, že ptáci na rozdíl od lidí vnímají UV paprsky zrakem a vidí takové samolepky jako jasné modré plochy, které je dobře upozorňují na nebezpečí. Další druhy vhodných samolepek se začaly nově vyrábět i v Česku. 

To je nejjednodušší, nejpřístupnější a nejlevnější způsob, jak ptáky ochránit vůči fatálním zraněním na vašich oknech a prosklených dveřích. Autoři webu doufají, že s nimi lidé budou prostřednictvím webu komunikovat, že se podaří pomoci najít řešení těm, kteří jsou nešťastní, jak jim ptáci narážejí do oken a hynou jim před očima.

Ale hlavně věříme, že se takto podaří zachránit tisíce ptáků. Cílem je vytvořit z části výtěžku z prodaných samolepek registr nebezpečných ploch, kde hynou ptáci po stovkách. "Proto z každé prodané samolepky darujeme České společnosti ornitologické na rozjezd této aktivity pět procent," doplňuje Zuzana Dobrá z internetového obchodu Zelená domácnost, který za vznikem webu na ochranu ptáků spolu s ornitology stojí.

"Mnoho firem investuje nemalé peníze do společenské odpovědnosti a je jim lhostejné, že na jejich kancelářských budovách hynou ptáci ve velkém. Přitom odpovědnost firmy začíná v jejím sídle, u každého jednotlivce pak doma. Lidé ptáky rádi krmí, domníváme se, že budou ptáky i rádi chránit, když budou vědět jak. Proto věříme, že nový web zaujme a současná neradostná situace se bude rychle zlepšovat," doufá říká Zdeněk Vermouzek, ředitel České společnosti ornitologické.