Pesticidy mění žabí samečky na samičky, zjistili američtí vědci

Pesticid atrazin je podle vědců odpovědný za úbytek obojživelníků, mezi které žáby patří. Látka samečky chemicky vykastruje a postupně poženští. Skutečných samečků pak pro udržení populace zbývá příliš málo.

Rohatka (Ceratophrys) patří mezi větší žáby | foto: shutterstock.com

Pesticid a herbicid atrazin, který patří mezi nejběžněji užívané v USA a celosvětově mezi nejkontroverznější, dokáže změnit žabí samečky na samičky. Informovali o tom vědci z Kalifornské univerzity.

Jejich experiment je prvním, který dokazuje podobné dopady atrazinu. O této látce je známo, že dokáže zničit hormony, a je považována za jednoho z hlavních "podezřelých" při zjišťování příčin celosvětového poklesu počtu obojživelníků.

"Žabí samečci vystavení atrazinu byli chemicky vykastrováni a v dospělosti zcela poženštěni," napsal ve své studii Tyrone Hayes s kolegy z Kalifornské univerzity. Už v minulosti výzkum zjistil, že atrazin narušuje vývoj a u žab vede k hermafroditismu, tedy vzniku jak mužských, tak ženských rysů.

Nová studie provedená na 40 žabích samečcích ale zjistila, že tento proces může jít podle Haynese ještě dál.

"Předtím jsme věděli, že dostaneme méně samečků, než bychom měli mít a kromě nich i hermafrodity. Teď jsme jasně dokázali, že mnohá z těchto zvířat jsou samečci s přeměněným pohlavím na samičí," dodal.

Společnost Syngenta, jedna z firem, které atrazin vyrábějí, výsledky studie popřela a obvinila Hayese, že už v minulosti zveřejnil studie s pochybnými výsledky. "Padesát let se atrazin bezpečně používá v zemědělství, aniž by měl jakékoli dopady na obojživelníky, ptáky, ryby a další volně žijící živočichy," uvedla společnost v prohlášení.

Evropská unie zakázala atrazin v roce 2004. Podle integrovaného registru znečišťování ministerstva životního prostředí ČR sloužil atrazin jako herbicid účinný na dvouděložné plevele. Používal se v zemědělství, v lesnictví i ve vodních ekosystémech. Nyní už v České republice není registrovaný žádný přípravek na ochranu rostlin s obsahem atrazinu.

Ve Spojených státech se ale stále široce využívá a nová studie by mohla zvýšit tlak na USA, aby používání této chemikálie přísněji regulovaly. "V USA se každoročně použije zhruba 36 tisíc tun a atrazin je tu nejběžnějším pesticidem znečišťujícím půdu a povrchové vody," uvedli vědci.

Zda může mít atrazin obdobný dopad i na člověka, zatím není jasné. Žáby mají tenkou kůži, kterou se chemické látky snadno vstřebávají, a navíc se doslova koupou v kontaminované vodě.

Témata: Příroda