Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PORADNA: Mazal jsem pilu bioolejem, skoro mi zničil čerpadlo

Ekologie vládne světu a "tlačí" se i do mazání řetězu motorových pil. Čtenář se přesvědčil, že bioolej nemusí být vždy tou nejlepší variantou. Hlavně v okamžiku, kdy nedodržel základní pravidla, jak s ním zacházet.

Nový model pily MS 201T je určený hlavně pro speciální výškové práce a práce v korunách stromů. | foto: Stihl

"S motorovou pilou v zimních a jarních měsících intenzivně pracuji na přípravě palivového dřeva. Pět let jsem používal na mazání řetězu doporučený olej, ale loni jsem uposlechl doporučení jednoho zahrádkářského magazínu a pořídil jsem si na mazání řetězu ekologický olej," líčí čtenář.

Po tříměsíční pracovní pauze ke své hrůze zjistil, že se řetěz nemaže. Diagnóza servisu byla jednoznačná – byl použit bioolej, který během pauzy zatvrdl. Naštěstí se mu vše, kromě pohonného segmentu olejového čerpadla, podařilo vyčistit a oprava nebyla drahá.

Bio v lese

Lesní zákon č. 289/1995 Sb. od 1. 1. 1997 v § 32, odstavci 8 stanovuje vlastníku lesa povinnost používat v lese při své hospodářské činnosti výhradně biologicky odbouratelné oleje k mazání řetězů motorových pil a biologicky odbouratelné hydraulické kapaliny.

"Pokud řežete mimo lesní pozemky, nemusíte bioolej používat," vysvětluje Miroslav Kosička, vedoucí technik z firmy Stihl. "Mazací schopnosti bioolejů bez aditiv jsou podstatně menší než u bioolejů s aditivy. Každý rostlinný olej má podle druhu různou náklonnost k degradaci. Mezi rozhodující činitele patří několik faktorů – teplota okolí, doba skladování, obsah příměsí, podíl kyselin apod. Olejový film, který ulpěl na jednotlivých částech pily, se díky této degradaci stane lepkavým a váže na sebe prach a další nečistoty. Po určité době je velice obtížné, z některých součástí dokonce skoro nemožné, tento povlak odstranit," upozorňuje.

Největší problém vzniká v místě pohonu olejového čerpadla, kde může a velice často i dochází k havárii zalepeného převodu. Postižen bývá také systém bezpečnostní brzdy řetězu a vlastní řezná část. Cena opravy může podle typu stroje a rozsahu poškození překročit i částku tisíce korun.

Velké nebezpečí pro olejové čerpadlo, jeho pohon a olejové cesty znamená provozní pauza. Při krátkodobé pracovní pauze (2–5 dní) je třeba pilu skladovat s nádrží doplněnou bioolejem.

"Naštěstí lidé, pro které je pila známá věc, už o pravidlech používání biooleje vědí své. Hlavně ti, kteří pak na jaře čistili celou pilu benzínem, ničím jiným to nesundáte. Proto hlavně lidem, kteří si kupují svoji první pilu důrazně připomínáme nebezpečí degradace biooleje při delší odstávce," komentuje Martin Pavlík z oddělení strojů hobbymarketu Bauhaus.

Před uvedením do provozu nedříve několikrát posuňte pilový řetěz po liště(třeba pomocí šroubováku nebo kombiklíče), čímž dojde i k protočení všech segmentů, zajišťujících pohon olejového čerpadla. Při ztuhnutém biooleji tak zabráníte zbytečným škodám. 

"Pokud se uvažuje o delší pauze, doporučuji nádrž na olej naplnit olejem minerálním a během několika řezů zajistit, aby se minerální olej dostal do celého mazacího systému pily a zcela vytlačil používaný bioolej. Takto ošetřený stroj je možné, při zachování dalších podmínek uvedených v návodu k použití, skladovat dlouhou dobu," radí Miroslav Kosička.

"Biooleje zkoušíme od roku 1997 a ukázalo se, že je lze skutečně bez větších problémů používat v běžné praxi. Musí se ale dodržet výše uvedená pravidla. Praxe je však bohužel jiná. Běžně se setkáváme s tím, že lidé, aby ušetřili, mažou třeba i fritovacími oleji. Jenže takové oleje mají nižší mazací schopnosti a hlavně při běžných teplotách vysoký sklon k degradaci, protože jsou samozřejmě bez aditiv," popisuje.

Doporučuje proto na oleji nešetřit a kupovat originální oleje určené pro pily. Je pak také důležité skladovat je v chladnu a ve tmě.

Autor:



Test DNES: Zimní pneumatiky - které nabízí nejlepší poměr výkonu a ceny?
Test DNES: Zimní pneumatiky - které nabízí nejlepší poměr výkonu a ceny?

Bez ohledu na výrobce nebo cenu všechny zimní pneumatiky velmi dobře obstály na sněhu a ledu. Problém nastal na mokru...



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.