Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přibude nová značka pro kvalitní české potraviny. Sjednotí ty regionální

aktualizováno 
V záplavě log, které mají upozornit na kvalitní české výrobky, přibude další - Regionální potravina. Ministerstvo zemědělství tak chce označovat výrobky, které budou zaručovat místní jedinečnost a domácí kvalitu, a sjednotit tak jednotlivé regionální značky potravin.

Nové logo Regionální potravina | foto: MZe

Aby mohly domácí potraviny toto označení používat, musí zvítězit v krajských soutěžích o nejlepší místní produkt. "Již koncem léta by se tak na trhu měly objevit první výrobky označené touto novou novou značkou," říká ředitel odboru komunikace ministerstva zemědělství Hugo Roldán.

Nové označení má podle ministerstva podporovat a propagovat malé a střední potravinářské výrobce i regiony původu potravin. "V současnosti je náš trh zaplaven velkým množstvím levných potravin z celého světa, přičemž jejich kvalita bývá mnohdy až na posledním místě," uvádí se na webu MZe www.regionalnipotravina.cz. Místní potraviny mohou mít kontrolní inspekce i spotřebitele mnohem lépe na očích. To podle ministerstva vede k nepřímému tlaku na výrobce, aby udržovali kvalitu svých výrobků na vysoké úrovni.

Logo má sjednotit místní výrobce

Soutěže regionálních potravin již několik let ve většině krajů pořádají Krajské a Regionální Agrární komory a místní samosprávy. Na jihu Moravy se například uděluje ocenění Zlatá chuť, ve Zlínském kraji Perla Zlínska, v jižních Čechách Chutná hezky Jihočesky. Jednotlivá regionální loga oceňující kvalitní výrobky najdete ZDE.

Společné sjednocující logo však místním výrobkům stále chybělo. Značku Regionální potravina udělí vítězům jednotlivých kategorií hejtman příslušného kraje. Její držitel bude oprávněn užívat logo po dobu čtyř let.

"První potraviny a zemědělské výrobky označené regionálním logem by měly být veřejnosti představeny koncem srpna na výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích," oznámil Jiří Felčárek z Agrární komory.

70 procent surovin musí být domácího původu

O udělení označení Regionální potravina se budou moci ucházet pouze produkty vyrobené z pro daný region tradičních surovin, z nichž 70 procent musí být tuzemského původu. Hlavní složka zpracované potraviny musí být domácí stoprocentně. Nositel značky má navíc minimálně v jednom znaku vykazovat výjimečné kvalitativní charakteristiky, které jej odlišují od běžných a na trhu dostupných potravin.

Již od roku 2003 je udělována kvalitním českým potravinářským a zemědělským výrobkům národní značka kvality Klasa. Podle údaje z března bylo nositeli označení přes 1 300 výrobků od téměř 230 firem. Podle průzkumů mají výrobky s označením Klasa až o třetinu vyšší odbyt.

Autoři:




Nejčtenější

Takto musel čapí pár z Dubné bránit své hnízdo a vejce.
V čapím hnízdě v Dubném se o víkendu vylíhla první letošní mláďata

V sobotu bylo pošmourno, přesto se v hnízdě v Dubném vylíhla první letošní čapí mláďata u nás. Stejný čapí pár tu na kostele hnízdí už šestou sezonu, ale letos...  celý článek

Larva zavíječe voskového je známá hlavně jako nepřítel včelařů.
Zavíječ, nepřítel včel, možná zachrání lidstvo před plasty. Chutnají mu

Vědkyně Federica Bertocchiniová jen shodou náhod přišla na to, že larvy zavíječe voskového si rády pochutnají na plastových taškách. Když totiž čistila svůj...  celý článek

Proměněná terasa, připravená k odpočinku a lenošení.
Jak zabydlet jižní terasu: kobercem, paletami a teplomilnými rostlinami

Proměnit holou, zhruba desetimetrovou terasu tak, aby se na ní dalo příjemně pobývat a moc to nestálo, není úkol úplně jednoduchý. Rady zahradního architekta...  celý článek

Marcipánový dezert Michaely Javorovské
Mladé pražské cukrářky soutěžily o nejlepší dezert. Cena zůstala U Krbu

Nadějné pražské cukrářky si vyzkoušely, jaké je to zažít tlak při soutěži ve velké konkurenci. Postavily se proti profesionální cukrářce s praxí a pokusily se...  celý článek

Padesát procent lidí se učí metodou pokus a omyl. Ilustrační snímek.
Uvařit vejce a vyměnit žárovku je stále častěji problém, ukázal průzkum

Ačkoliv se do módy vrací trend mnoho věcí si vyrábět doma svépomocí, průzkum britské pojišťovny Aviva zjistil, že každý pátý Brit neumí uvařit vejce, přes 40...  celý článek

Další z rubriky

Takto dopadnou dřevěná prkénka, o která se dlouho nikdo nestaral.
Takto skončí vaše dřevěná prkénka, když jim nedáte tu správnou péči

Domácí kuchaři se dělí na takzvané plasťáky a dřeváky podle toho, jakým dávají přednost krájecím prkýnkům. Plastové upřednostňují ti, kteří desku často dávají...  celý článek

Marcipánový dezert Michaely Javorovské
Mladé pražské cukrářky soutěžily o nejlepší dezert. Cena zůstala U Krbu

Nadějné pražské cukrářky si vyzkoušely, jaké je to zažít tlak při soutěži ve velké konkurenci. Postavily se proti profesionální cukrářce s praxí a pokusily se...  celý článek

Padesát procent lidí se učí metodou pokus a omyl. Ilustrační snímek.
Uvařit vejce a vyměnit žárovku je stále častěji problém, ukázal průzkum

Ačkoliv se do módy vrací trend mnoho věcí si vyrábět doma svépomocí, průzkum britské pojišťovny Aviva zjistil, že každý pátý Brit neumí uvařit vejce, přes 40...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.