Proč zvířata holdují sexu: aby lépe odolávala parazitům, tvrdí vědci

aktualizováno
Po staletí vědci diskutovali o tom, proč někteří tvorové ze živočišné říše mají sex a někteří ho k množení nepotřebují. Nyní přišli na to, že druhy, které se navzájem oplodňují, jsou odolnější a jsou vždy o krok napřed před jinými biologickými škůdci.

Zvířata, která se rozmnožují pomocí sexu, jsou odolnější vůči nemocem a parazitům. | foto: Marek Burza

Vědci z Indiana University tvrdí, že vzájemné obohacování druhů pomáhá udržovat krok před biologickými nepřáteli, kteří se vyvíjejí současně se svými nositeli.

V laboratoři zkoumali například skupinu červů patřících mezi hermafrodity. Trpěli infekcí a po několika generacích zemřeli. Přitom by podle všech teorií mělo být oplodnění těchto druhů podstatně účinnější a spolehlivější než při provozování sexu. Podle vědců to nedává smysl, vždyť zhruba polovinu populace tvoří samčí potomci, kteří sami nemohou rodit další mláďata.

Jenže podle jejich objevu spočívá tajemství v tom, že výměnou DNA při styku rodičů dochází k plození různorodého potomstva, zatímco při sebeoplození rodič předává potomkovi i "dědictví" svých nemocí včetně postižení vlivem parazitických onemocnění.

"Naše hypotéza říká, že sex umožňuje vyhnout se přenosu infekcí hostitele na potomstvo, naopak při sebeoplození se riziko zvyšuje," tvrdí spoluautor studie Curtis Lively.

Podle něho by tento fakt mohl "ospravedlnit" i to, že si nakonec příroda vybrala tento způsob reprodukce jako dominantní, i když podle všech pravidel logiky riskantní a málo efektivní. Takže muži mají vlastně štěstí.