Start malého bezmotorového kluzáku

Start malého bezmotorového kluzáku | foto: Jan Čejpa

Průkopníci RC paraglidingu: kluzáky z nás udělaly švadlenky

  • 1
Otec a syn Čejpovi na padácích sami létali. Protože ale zároveň modelaří, rozhodli se postavit dálkově řízený kluzák. Pro modeláře je to ideální disciplína. Padák nemusí pracně převážet: sbalí ho do batohu, najdou nejbližší kopec a mohou létat.

"Po osmi létech létání na padákových kluzácích a dlouholeté zálibě v modelařině nám pomalu vznikal v hlavách nápad spojit tyto dvě záliby dohromady a zkusit RC paragliding," vzpomíná Jan Čejpa na dobu před šesti lety. Problém byl v tom, že tady nebyly v tomto oboru žádné zkušenosti, informací bylo minimum.

Nejprve experimentovali s úpravami velkého kluzáku, pak se pokoušeli zakoupit hotový, vhodný pro modelařinu. Nakonec jim ale nezbylo než zasednout k šicímu stroji a vyrobit si vlastní. "U nás je tato disciplína teprve v plenkách, jestli je nás tu v republice dvacet, co si stavíme své vrchlíky. Třeba ve Francii jde o daleko rozšířenější koníček," říká Čejpa.

Po hodinách surfování na internetu a prohlížení desítek videí ze zahraničí našli program pro návrh trakčních křídel. Jde o program Davida Aberdena Surfplan, ve kterém se dají navrhnout a hlavně vytisknout plány i pro paraglidingové křídlo. Je sice určeno pro "dospělé", ale lze jeho pomocí plánovat i menší vrchlíky pro modely.

Začali raději padákovinou

"Objednali jsme si ve firmě, kde šijou velká křídla, látku a pustili se do toho. Jelikož jsme neměli jako většina chlapů žádné zkušenosti s šitím, rozhodli jsme se první křídlo ušít ze staré padákoviny. Sice moc nelétalo, ale dost jsme se na něm naučili, jak to vlastně ušít," popisuje krušné začátky.

Panáček pro motorový RC kluzák

Panáček pro motorový RC kluzák

Panáček pro bezmotorový RC kluzák

Panáček pro bezmotorový RC kluzák

Nabyté zkušenosti uplatnili při výrobě druhého křídla už z originálních materiálů. Hlavní problém zněl: jaké hodnoty do programu vůbec zadat, jaký profil, úhel nastavení středu a uší, tvar křídla, jak dlouhé šňůry... Prostě bylo toho moc a informací málo. Ale díky zkušenostem z létání na velkých paraglidingových křídlech to dali dohromady metodou pokus-omyl. Tak vznikl Wind 1. Zhotovit pilota a sedačku už tolik práce nedalo.

Diskuzní fórum o RC paraglidingu

Aby případným zájemcům usnadnili první kroky, založili Čejpovi diskuzní fórum, kde si zájemci o RC paragliding vyměňují zkušenosti, což je snazší, než všechny informace shánět osamoceně. Najdete tu tipy kde koupit hotové vrchlíky, ale i jak se "poprat" s ušitím vlastního, jaké volit materiály a mnoho dalších informací.

Popisovat tu euforii, když RC paraglider poprvé odstartoval na svahu a letěl jak skutečný, ani nechtějí, na to se jim nedostává slov. Své první křídlo nazvali Wind 1 a mělo rozpětí 2,6 m, hloubku 0,65 m, profil upravený MH 93 19 % a letovou hmotnost 1,8 kg.

Nová generace je větší

Konečně ve vzduchu

Konečně ve vzduchu

Úspěch Windu 1 Čejpovy natolik povzbudil, že se pustili do Windu 2. Na něm uplatnili dost změn: Rozpětí zvedli na 3 m, jiný profil, křídlo je štíhlejší, má méně šňůr a je víc prohnuté. Cílem bylo zlepšit letové vlastnosti, což se podařilo.

Další fotky RC paraglidingu na Rajčeti

"Model se řídí stejně jako skutečné křídlo, to je přibrzděním odtokovky na té straně, kam chceme zatočit; při přistání stahujeme obě strany vrchlíku," popisuje Čejpa. Je třeba použít silná serva (10 kg), nejlépe s kovovými převody. Pro Wind 2 postavili motorovou tříkolku na střídavý motor 3542/06 s vrtulí 12/6, regulátorem 40 A a baterií Li-pol 3 300 mAh. Letová hmotnost této sestavy je 2,35 kg. Létání s tímto modelem je naprosto realistické.

Další informace najdete v srpnovém čísle měsíčníku RC revue.