Velké hobbymarkety jsou přes víkend jedinou šanci pro nákup

Velké hobbymarkety jsou přes víkend jedinou šanci pro nákup | foto: shutterstock.com

PRŮZKUM: Ekonomická krize sníží nákupy v hobbymarketech

  • 3
Třetina domácností omezí nebo zruší nákupy v hobbymarketech. Podle průzkumu agentury Incoma GfK nedostatek peněz nejvíce "skrouhne" nákupy nářadí a nástrojů.

Podle průzkumu společnosti Incoma GfK ovlivnila ekonomická situace při nákupu zboží pro dílnu a zahradu už téměř třetinu domácností. Lidé odkládají nákup tohoto sortimentu anebo omezují velikost útraty. Nejvíce se očekává pokles prodeje nářadí, nástrojů a železářství. Krize by se neměla dotknout sortimentu krmení pro zvířata a domácí mazlíčky.

Odloží nákup, omezí útratu

"Osmnáct procent českých domácností o vlivu krize na nákupy či plánované nákupy v hobbymarketech nepochybuje a dalších 14 procent tento vliv připouští," říká Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK. Zákazníci podle průzkumu situací řeší například odložením nákupu, což uvedlo přibližně 40 procent domácností, které vliv makroekonomické situace na četnost a objem nákupu alespoň připouštějí.

Peněz ubývá, nákupy se snižují

"Jen relativně malá část zákazníků je ochotna slevit z kvality zboží a nakoupit ve stejné prodejně levnější alternativu. Uvedlo to jen 17 procent domácností," podotkl Cabal. Podle tohoto zjištění u českých zákazníků tedy převládá filozofie: než koupit levný méně kvalitní kus, je lepší počkat, až bude zákazník na to mít.

Zvířata musí jíst krize nekrize

V absolutním měřítku, tedy bez zohlednění různé velikosti skupin nakupujících jednotlivé sortimentní kategorie, by se vliv ekonomické situace měl podle průzkumu nejvíce dotknout nářadí, nástrojů a železářství.

V relativním měřítku, které zohledňuje různé velikosti skupin nakupujících jednotlivé sortimentní kategorie, by se to mělo týkat obkladaček, kachliček a dlažby. "Naopak nejméně by se krize měla logicky dotknout sortimentní kategorie krmiv pro domácí zvířata a chovatelských potřeb," komentuje výsledku průzkumu Pavel Cabal.

Hodně modelů v širokých cenových relacích, to je hlavní lákadlo hobbymarketů

Vliv krize podle něho připouštějí v největší míře starší zákazníci nad 55 let a také respondenti s nižším vzděláním, domácnosti s nižšími příjmy a lidé z malých obcí a z menších měst do 20 000 obyvatel. V menší míře vliv krize připouštějí obyvatelé bytů a vlastníci chat a chalup. "Nejmenší vliv krize také uvádějí zákazníci řetězců, jejichž prodejny se nacházejí výhradně ve větších městech, jako je například Hornbach nebo Globus," uvedl Cabal.

Kutilové loni utráceli jako vzteklí

Čeští kutilové a zahrádkáři loni v pěti největších hobbymarketových řetězcích podle údajů Incoma GfK a časopisu Moderní obchod utratili rekordních 29,8 miliardy korun. Tržby hobbymarketů se tak v roce 2008 meziročně zvýšily o 4,5 miliardy korun, což bylo nejrychlejší tempo za posledních několik let. Na konci loňského roku v Česku fungovalo 113 hobbymarketů a ve srovnání s rokem 2007 jich bylo o šest více.

O první místo na žebříčku největších hobbymarketů se loni dělilo 27 prodejen OBI a 23 hobbymarketů Baumax, jejichž odhadované tržby činily shodně 8,5 miliardy korun. Třetí místo připadlo prodejnám Hornbach Baumarkt. Čtvrtá byla s tržbami 3,4 miliardy korun síť 52 prodejen Mountfield a pátá skončila společnost Bauhaus, jejíž tržby obnášely 2,6 miliardy korun.