Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První Baťův motorový letoun zase létá kolem Kroměříže. Jediný na světě

  10:55aktualizováno  10:55
Jedinou funkční repliku Baťova letadla Zlin XII na světě postavil Miroslav Rakušan z Kroměříže společně se synem. Zkušený třiašedesátiletý pilot postavil už 22 ultralehkých letadel, tuto raritu má ale nejradši.

Díky přídavné nádrži vydrží replika letadla Zlín - XII ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů | foto: ČTK

Letadlo postavili podle původních plánů, vyrábělo se původně v Baťově koncernu ve 30. letech minulého století pod značkou Zlín - XII. "Podle leteckých rejstříků jde o jediný stroj tohoto typu, který ještě létá," říká Miroslav Rakušan, který je aktivním pilotem od roku 1963 a má na kontě 22 vlastnoručně postavených ultralehkých letadel.

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Zlín - XII vyvíjel pro Baťův koncern letecký konstruktér Jaroslav Lonek. Sestavil jednoduchý, výrobně i provozně nenáročný dvousedadlový stroj, jenž byl navíc levný a schopný dobrých výkonů i s motorem o nízkém výkonu.

Oproti jiným letadlům měla "dvanáctka" ještě jednu přednost - eleganci, která také přispívala k obchodnímu úspěchu letadla. Zlín - XII poprvé vzlétl v dubnu 1935. Celkem bylo vyrobeno 201 letadel a k tomu 51 letounů novějšího typu Z - 212. "Cena dvanáctky nebyla nijak vysoká," říká například Tomáš Rezek z Národního technického muzea v Praze. "Dobové reklamní letáky uvádějí, že se čtyřválcovým motorem nepřesáhla devětadvacet tisíc korun. Pro srovnání - za ně bylo v té době možné koupit například středně velký luxusnější automobil."

Plány získali po povodních v roce 1997

Letouny patřily mezi nejrozšířenější sportovní stroje v aeroklubech ČSR na konci 30. let. Miroslav Rakušan sám nalétal řadu hodin na typech, které po Zlínu - XII následovaly. "Chtěl jsem si ale udělat toho úplně prvního. Trošku tomu nahrála situace, že v roce 1997 byly povodně. Zaplavily archiv Moravanu Otrokovice, který výrobu letounů převzal. My jsme měli možnost původní výkresy zasažené vodou vysušit a všechny jsme je oskenovali," popsal.

Stavba vysněného letounu otci a synovi Rakušanových trvala s přestávkami dlouhých sedm let. Na dokončení stroje se různou měrou podíleli kolegové z kroměřížského aeroklubu i další příznivci. Letadlo se vydalo na svou první vzdušnou pouť 1. července 2005, zhruba 70 let po vzletu původního letounu.

Věrná replika s moderní výbavou

Stroj je věrnou replikou svého předchůdce. Má rozpětí křídel deset metrů a je dlouhý téměř osm metrů. Vyvine maximální rychlost kolem 160 kilometrů za hodinu a váží zhruba 300 kilogramů.

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Motor je typově stejný, ale výkon má o deset koní vyšší. Díky přídavné nádrži vydrží letadlo ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů.

Oproti tehdejšímu letounu má stroj mechanické kotoučové brzdy, moderní navigaci, topení i vysílačku. Hmotnost prázdného letounu je hlavně díky baterii a startéru o něco vyšší. Původní letoun byl tak sice lehčí, ale oproti našemu byl velice primitivní," přiblížil Rakušan, jenž za svou kariéru nalétal zhruba 3 000 hodin.

Svůj letoun Zlín - XII jen tak někomu nepůjčí. "Lítá s ním jen úzká skupina lidí, kteří jsou vyložení fandové a fajnšmekři, co se týká létání. V Kroměříži to je asi deset lidí, které dobře znám a vím, že to umějí. Kdybych měl nějaké pochybnosti, letadlo nepůjčím. Je to můj miláček, maká jako včelka. Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," poznamenal kroměřížský nadšenec.

Zlín - XII prý nečeká osud drtivé většiny jím sestrojených letadel, prodat se jej opravdu nechystá. "Má pro mě nevyčíslitelnou hodnotu," dodal muž, který už v kabině vyvedené v kůži probrázdil vzduch nad celou Českou republikou a podíval se i do blízkého zahraničí. "Teď se chystám do Košic. Když bude krásné počasí, zase si to užiju," poznamenal s úsměvem.

Autor:




Nejčtenější

Larva zavíječe voskového je známá hlavně jako nepřítel včelařů.
Zavíječ, nepřítel včel, možná zachrání lidstvo před plasty. Chutnají mu

Vědkyně Federica Bertocchiniová jen shodou náhod přišla na to, že larvy zavíječe voskového si rády pochutnají na plastových taškách. Když totiž čistila svůj...  celý článek

Klisny se ke stádu po porodu vrací poté, co se mezi matkou a hříbětem vytvoří...
U Milovic se rodí divoká hříbata i telata. Slavná klisna uhynula

Jaro přineslo do rezervace divokých koní v bývalém vojenském prostoru Milovic smutek i spoustu naděje. Před dvěma týdny sice uhynula klisna, která přivedla na...  celý článek

U silnějších motorů se místo jednoduchého molitanového filtru používají...
PORADNA: Vzduchový filtr u sekačky po vyprání raději olejem nenapouštějte

Celý život peru vzduchový filtr u sekačky jarovou vodou a teď jsem se v nějaké diskusi dočetl, že správně bych ho před nasazením do stroje měl napustit olejem,...  celý článek

Na grilování není nic složitého, je přesvědčen Zdeněk Pohlreich. Je to hlavně o...
Žádná marináda neudělá z blbýho kusu masa dobrej, říká Pohlreich u grilu

Bez mučení přizná, že je od přírody líný, a proto miluje grilování na plynu. Stejně tak je přesvědčen, že špatnému masu uhlí ani marináda chuť nepřidají. A...  celý článek

Další z rubriky

Novou stavebnici Nimuno můžete stříhat, tvarovat, lepit a kombinovat.
Chtěli si stavět lego i na stěně, vymysleli speciální elastickou pásku

Představte si, že byste mohli stavět stavebnicové kostky i na rohy a stěny pokoje či nábytku. Nebo třeba na svůj oblíbený snídaňový hrnek. Představy o tom, co...  celý článek

Europaleta jako součást pracovního stolu.
Europalety se často nevyplatí vracet, raději je využijte

Dřevěné europalety jsou jako vratné lahve a můžete za ně dostat zpět zálohu až 150 korun za kus, často se ale nevyplatí je vůbec vracet. Zvlášť pokud vám na...  celý článek

Z kostiček lega se dá vyrobit automat na cokoliv, třeba na bonbony.
Až budete o Vánocích stavět s dětmi lego, postavte automat na bonbony

Pokud máte doma po krabicích stovky a tisíce kostiček lega ze stavebnic nastřádaných za řadu let, či se chystáte nějaké přikoupit, můžete si z nich postavit...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.