Případ se stal minulý týden v řeznictví na pražském Spořilově. Redakce zná jeho název, ale vzhledem k tomu, že čtenářka nemá obrazový záznam, neuvádíme ho.
Zákaznice se ohradila, že tento plátek nechce, prodavačka se však divila proč, vždyť ho přece stejně bude tepelně upravovat.
Nad kulturou prodeje se zjevně nepozastavila. Překvapivé je, že se podobné případy ještě stále mohou stávat.
Vyjádření Státní veterinární správyManipulace s potravinou musí být taková, aby byla dodržena zdravotní nezávadnost potraviny. Postup, který popisujete, znamená, že potravina již nebyla zdravotně nezávadná. Pokud upadne maso na zem (a je jedno, jestli před zákazníkem nebo v zázemí prodejny), musí být provedena hygienická opatření. Pokud je to veliký kus masa (např. celá kýta, půlka apod.), musí být veškerá plocha, která přišla do styku s podlahou, oříznuta a zlikvidována jako nepoživatelné maso. Pokud upadne malý kousek masa, musí se jako nepoživatelný vyřadit celý. MVDr. Tamara Latini Ústřední veterinární správa Státní veterinární správy Oddělení bezpečnosti potravin, odbor veterinární hygieny a ochrany veřejného zdraví |
Oslovení řezníci a kuchaři nevěřili, že je to příběh starý jeden týden.
„To, že maso spadne, se může stát každému. Ale normální by bylo vzít ten kousek, umýt ho pod tekoucí vodou a zeptat se zákazníka, zda si ten plátek vezme, anebo bude chtít nový,“ říká František Kšána starší, majitel věhlasného řeznictví na pražském Břevnově.
„Co etika homo sapiens sapiens 21. století, co hygiena?“ kroutí hlavou Roman Vaněk z Pražského kulinárního institutu a jen těžce hledá příměr, kterým by mohl takové selhání prodavače charakterizovat. „To je jako tržiště někde v Asii. Jenže když nejsou svědci, tak se může člověk dodatečně vztekat jak chce a vždycky to bude tvrzení proti tvrzení. Já bych to vyřešil prostě tak, že by tento krám u mne skončil. Protože když je bude člověk pomlouvat, možná by se od nich nakonec mohl dočkat žaloby za pomluvu. Nechal bych si v tu chvíli zavolat majitele obchodu, aby viděl, jak se k zákazníkům chovají jeho zaměstnanci,“ radí.
„Já bych asi řekl paní prodavačce, že si ze mě dělá srandu,“ směje se šéfkuchař z restaurace Podolka Tomáš Vobořil. Myslí si, že tomu masu skutečně nic není a po umytí se může třeba semlít. „Ale chybí mi tu vztah obchodníka ke klientovi v krámě. Pár slov jako omlouvám se, ukrojím jiný kousek,“ popisuje.
Je to možná i obrázek toho, jaký je vztah ve firmě k potravině. Pokud se takto zachází s masem před zákazníkem, lehce vás napadne, co se s ním asi děje v prostorách, kam zákazník nevidí. Není to ostatně dávno, co inspekce odhalila katastrofální nepořádek a špínu ve vyhlášené Paukertově lahůdkářské provozovně. Taky se navenek tvářila, že chlebíčky jako od Paukerta jinde neseženete.
Úklid ve vyhlášeném lahůdkářství Paukert po zásahu hygieniků:
A co vy? Jak byste se zachovali být v kůži čtenářky?