Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané křísí Rubikovu kostku. Má nadchnout pro povolání inženýra

  10:04aktualizováno  10:04
Internet a film s Willem Smithem napomohl renesanci, kterou Rubikova kostka právě prožívá ve Spojených státech. "Lze ji použít při výuce inženýrství, při výuce matematiky, ale i jako ukázku vztahů mezi designem, prací inženýrů, matematikou a kreativitou," uvedl Paul Hoffman, který šéfuje vědeckému muzeu Liberty Science Center v New Jersey.

Rubikova kostka, hlavolam, který vymyslel maďarský inženýr Ernő Rubik. | foto: Profimedia.cz

Po letech relativního nezájmu fanoušci jednoho z nejslavnějších hlavolamů všech dob sdílejí na internetu videa se svým řešením pro složení kostky. Své místo ve světě stále víc ovládaném inženýry a algoritmy ale nachází i ve školách, napsal deník The New York Times.

Muzeum Liberty Science Center v New Jersey chystá na rok 2014 u příležitosti 40 let od uvedení kostky na trh velkou výstavu. Jeho střechu přitom ozdobí obří replika kostky do maďarského inženýra Ernő Rubika.

Kostku bez problémů složí pětileté dítě

Šéf muzea doufá, že výstava ke kostce přivede novou generaci a nadchne ji pro povolání inženýra. Nedávné setkání fanoušků kostky v americkém Las Vegas totiž naznačilo, že nadšení pro hlavolam roste. Zúčastnili se jej někteří veteráni, jako například bývalý švédský šampion ve skládání kostky na čas a autor populární metody pro řešení tohoto hlavolamu Lars Petrus. Většina přítomných se ale narodila dlouho poté, co svět zachvátila skládací mánie.

V Las Vegas pak soutěžili v různých disciplínách, například ve skládání na čas, se zavázanýma očima či jen s pomocí nohou. Nejmladšímu účastníkovi přitom bylo pět let. Fanoušci Rubikovy kostky se většinou shodují, že složit ji není nic těžkého. "Není nic úchvatného na tom, že ji dokáže složit pětileté dítě. Úchvatné ale je, že s tím má trpělivost," řekl jeden z organizátorů akce Tyson Mao.

Stačil internet a uvedení filmu Štěstí na dosah

Před takovými 15 lety přitom byla kostka ve výslužbě a mohla jen vzpomínat na počátek 80. let minulého století, kdy se vynálezu maďarského architekta a vynálezce Ernő Rubika prodalo na celém světě 350 milionů kusů. Lidé se k ní ale vracejí zejména díky možnosti sdílet na internetu videozáznamy s různými strategiemi pro řešení hlavolamu. Kostku také svým dětem kupují rodiče, kteří vyrůstali v 80. letech.

Skutečný průlom pak přišel v roce 2006. Postava hraná Willem Smithem ve snímku Štěstí na dosah vyřeší kostku v čase pod dvě minuty, byť ji nikdy předtím neviděla. "Scéna byla už v upoutávce na film a věci okamžitě nabraly spád. Byl to dokonalý souběh okolností, kdy se film a nová generace po 27 letech vrátily ke kostce," uvedl Joe Sequino, který je mluvčím firmy Winning Moves.

Společnost ve Spojených státech spolu s koncernem Hasbro vlastní práva na výrobu hlavolamu. V současnosti se Rubikovy kostky prodává kolem 15 milionů kusů ročně. Kromě klasického hlavolamu, kde má jedna strana tři políčka, se prodávají i náročnější varianty se šesti či dokonce deseti políčky.

Kostka také téměř 40 let od uvedení stále zaznamenává rekordy. V uplynulých měsících byla vůbec poprvé složena na nejvyšším vrcholu světa Mount Everestu či ve vesmíru. Objevila se také v reklamě automobilky Volkswagen či v soutěži Švédsko hledá talent, kde vyhrál člověk, který ji mimo jiné dokázal složit se zavázanýma očima. Zdá se tak, že kostka, na jejíž složení je podle výpočtů firmy Google potřeba nejméně 20 pohybů, po návratu na výsluní zájmu nějakou dobu vydrží.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.