Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sladký domov: geniálně jednoduchý program, kterým navrhnete svůj byt

Chystáte se zařizovat byt nebo stavět dům? Pomocí programu Sweet Home si můžete udělat představu, jak prostor bude v reálu vypadat. Program je na obsluhu jednoduchý a intuitivní, přitom ale velmi výkonný. A to přesto, že je zadarmo.

Jde o velmi podařený produkt firmy eTeks. Díky němu si každý může jednoduše a intuitivně navrhnout svůj vysněný dům, byt či kancelář. Autoři programu vytvořili 2D prostředí, které v reálném čase generuje i 3D pohled. Tento 3D pohled lze přepínat do dvou náhledových módů.

Náhled z výšky umožňuje podívat na návrh z ptačí perspektivy. K otáčení 3D náhledu doporučuji použít myš, ale také se dají použít šipky na klávesnici + Page Up a Page Down.

Virtuální prohlídka – uživatel se tak může projít pomocí šipek a myši ve svém budoucím domě. Tím si vyřeší spoustu důležitých architektonických detailů.

Oba tyto 3D náhledové módy umožňují vygenerovat si obrázek či video.

3D výstup ze Sweet Home 3D
3D výstup ze Sweet Home 3D

 Ve výbavě programu je celá řada 3D modelů různých zařizovacích předmětů, které jsou zařazeny do skupin. Nové modely lze i importovat. Mezi podporované formáty patří například OBJ, DAE, 3DS, LWS nebo ZIP soubor obsahující soubor tohoto typu.

Budujte krok za krokem

Import půdorysu domu – pokud máme k dispozici od architekta půdorys domu, můžeme si ho naimportovat, určit mu měřítko a poté dle něj přesně malovat jednotlivé místnosti.

Import pozadí
Import pozadí
Vyberte například půdorys od architekta.

V následujícím kroku doporučuji zvětšit si okno přes celý monitor, aby se dala co možná nejpřesněji natáhnout modrá čára a té pak přiřadit přesná míra v cm. Tento krok je rozumné udělat pečlivě, odvíjí se od něj následující přesnost při rýsování jednotlivých místností.

Obkreslete ho co nejpřesněji.
Nastavení parametrů

Upravení nastavení – doporučuji nastavit tloušťku zdí, výšku nových zdí. Pro přehledný pohled na půdorys přepněte ikony nábytku v plánu na Pohled seshora a Zobrazení místností v plánu na "Barevná či otexturovaná podlaha"

Vytvoření zdí – klikne se na ikonu Vytvořit zdi a narýsují se obvodové zdi. Při prvním kliknutí na ikonu se objeví nápověda.

Dvojitým kliknutím levého tlačítka myši na zeď lze nastavit její následující parametry.

Takto postavíte zdi.
Úprava parametrů zdí

Vložení oken, dveří + dalších 3D modelů do projektu – v levém sloupci jsou 3D modely rozděleny do skupin. Každou z nich lze rozbalit. Když se myší najede nad 3D model, zobrazí se jeho malý náhled. Takto lze lehce vybrat požadovaný typ nábytku, a pak jej uchopit stisknutím levého tlačítka myši a přesunout na příslušné místo.

Vkládání oken a dveří

Import nových 3D objektů – v případě, že nám chybí ve výběru vhodný model, je možné jej importovat.

Na následujícím nastavení je vhodné zadat správnou velikost 3D modelu.

Import nábytku
Import nábytku
Import nábytku
Import nábytku

Úprava nábytku – v plánu stačí dvojitě kliknout na požadovaný 3D model a zobrazí se možnost jeho konfigurace. Zde lze nastavovat polohu, velikost, barvu či textury, případně záři atd. Dost často je nutné použít zrcadlové otočení. Tuto volbu naleznete pod zaškrtávacím tlačítkem Zrcadlový tvar.

V případě, že se uchopí levým tlačítkem myši libovolný nábytek a přitlačí se ke zdi, automaticky se vhodně otočí a zobrazí kóty. Tyto kóty znázorňují vzdálenosti od stěn.

Nastavení parametrů a velikosti nábytku
Parametry lze upravovat i dodatečně.

Když kliknete levým tlačítkem myši na libovolný 3D model, zobrazí se čtyři ikonky v jeho rozích:

  • Levá horní ikona – slouží ke změně šířky a hloubky 3D modelu
  • Pravá horní ikona – slouží ke změně výšky 3D modelu
  • Levá dolní ikona – slouží ke změně nadzvednutí 3D modelu
  • Pravá dolní ikona – slouží ke změně rotace 3D modelu

Nábytek se automaticky "přilepí" ke stěně.
Nástroje pro manipulaci s 3D modelem

Všechny tyto parametry lze měnit potažením pomocí levého tlačítka myši za příslušnou ikonu.

Vytvoření podlahy a stropu – ve vrchní liště se přepneme do režimu Vytvoření místností (čtvrtá ikona zleva na hlavním panelu). Dvojitým klikem levého tlačítka myši do volného místa místnosti se vytvoří automaticky podlaha. Je nutné mít správně spojené obvodové zdi a správně vložené dveře a okna. V opačném případě se musí postupně levým tlačítkem myši vyklikat jednotlivé body místnosti a tím teprve získáme správné ohraničení.

Hned po ohraničení se zobrazí velikost plochy v m².

Vytvoření podlahy a stropu
Úprava textur a barev

Definice textur – vždy se přepněme do ikonky Vybrat objekty v plánu (první ikona zleva). Nyní lze 2× kliknout levým tlačítkem myši na podlahu a zobrazit následující okno, ze kterého se přepneme do volby dostupných textur, případně do možnosti importovat si vlastní texturu.

Vytvoření obrázku – pravým tlačítkem myši se klikne do náhledového okna a vybere se volba "vytvořit obrázek".

Export obrázku

Doporučuji vybrat si "Nejlepší" kvalitu, délka renderování bude delší, nicméně výsledek stojí za to.

Dále doporučuji zadat datum a čas, aby se korektně promítlo do stínování i slunce. Položka "Přidaná stropní světla" nám, pokud jsme nerozmístili světla do návrhu, vygeneruje standardní stropní světla do exportu.

Po nastavení všech potřebných hodnot se stiskne tlačítko Vytvořit a po uplynutí renderingu obrázku se zobrazí ikona Uložit… a vygenerovaný obrázek si můžeme libovolně uložit.

Vytvoření videa – pravým tlačítkem myši se klikne do náhledového okna a vybere se volba Vytvořit video. V náhledovém okně se nastaví výchozí bod videosekvence a stiskne se červená ikona Přidat současnou pozici kamery do animace.

Export videa

Nyní se v náhledu přemístíme na další pozici a stiskneme znovu červené tlačítko, tím se uloží další bod pohybu. Těchto bodů může byt libovolný počet. Jen upozorňuji, vygenerování videosekvence je velmi časově a hardwarově náročné. Po nastavení zbylých hodnot formuláře, podobných jako při generování obrázku, lze stisknout tlačítko Vytvořit.

Po vygenerování příslušné videosekvence se opět zobrazí tlačítko Uložit.

Autoři:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.