Frézou si vyčistíte příjezdovou cestu.

Frézou si vyčistíte příjezdovou cestu. | foto: Mountfield

Bezejmenné sněhové frézy nekupujte, škoda peněz, tvrdí specialista

  • 4
Ptát se při koupi na drobné technické detaily, takové je základní poselství odborníka, který odpovídal v on-line poradně týkající se výběru sněhové frézy. Jeho základním argumentem je kvalita použitých materiálů, protože frézu přece kupujete na desítky let, tvrdí.

V poradně se tentokrát sešli nejen laici, kteří zatím tápou při výběru, ale i zkušení uživatelé. Zajímala je nejen údržba, ale i možnosti rozšíření funkce frézy. Je možné rozšířit moji frézu o elektrické startování  ze zásuvky, ptá se čtenář Koucký. František Turek ze společnosti Mountfield radí, aby si zjistil typ motoru, který jeho frézu pohání. "Pokud na své fréze máte motor Briggs & Stratton 205cc nebo 249cc, lze si pořídit i kit s elektrickým startem," uvádí.

Zde najdete otázky i odpovědi ke sněhovým frézám

Někteří čtenáři zpochybňují vysoké ceny sněhových fréz od renomovaných výrobců a uvádějí i konkrétní značky. Odborník upozorňuje právě na rozdíl v ceně, kdy se za malé peníze nedají skutečně kvalitní a hlavně trvanlivé výrobky pořídit. Rozdíl se pak projeví hlavně v odolnosti materiálů.

"Rozdíly dle technických parametrů (záběr, výkon motoru) nemusí být na první pohled patrné, ale věřte mi, že jsou diametrální v tom, co laik na první pohled nevidí, tedy použitých materiálech (tloušťka plechů), v konstrukčních detailech (například šnek uložený v plastových pouzdrech nefixovaně k bunkru frézy) nebo ergonomii ovládání. Třeba nekomfortní otáčení odhozového komínu, nekomfortní řazení. Co se může stát? Při středu s kamením například může dojít k vyosení šneku, deformaci jeho lopatek nebo i jeho vypadnutí z bunkru frézy," vysvětluje Turek rozdíly mezi poctivým a šizeným výrobkem.

Objevily se i dotazy týkající se údržby. Například čtenáře Dana zajímá, za jak dlouho se může opotřebit pryžový šnek u jednostupňové frézy. Podle Turka při četnosti výjezdu desetkrát za sezonu mu klidně vydrží deset i více let. Čtenáři šlo hlavně o to, zda je třeba dokoupit náhradní a zda si ho sám i dokáže vyměnit.

Dalšího ze čtenářů trápí, zda je třeba ošetřovat převodovku u dvoustupňové frézy. "Mazivem samozřejmě musí být naplněná, ale to se kontroluje už při prodeji, jinak se o ni nemusíte starat," ujišťuje Turek.

Jeden ze zajímavých dotazů je od čtenářky Pirkové. Nemá možnost snadno frézu zaparkovat tak, aby byla vždy po ruce, takže uvažovala, že by ji přes zimu zaparkovala přímo před domem. A zajímá ji, zda to stroj "přežije" a i tak ho půjde nastartovat. František Turek je evidentně ve stejné situaci a tvrdí, že podle jeho zkušeností by to neměl být žádný problém. Pokud je ovšem vybavený motorem určeným pro zimní provoz, tedy označený jako Snow či podobně nebo piktogramem s vločkou, která znamená, že je určen pro starty pod bodem mrazu.