Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soustruh a frézku má v kuchyni, oživuje modely tanků

aktualizováno 
Modelář Jan Lendóci staví kity techniky z druhé světové války a také běžné RC modely. A tak ho napadlo rozpohybovat maličký statický model tanku.

"Na přestavbu jsem si vybral kit statického modelu německého tanku Pzkpfw III ausf M z druhé světové války," říká modelář. "Protože vyrábím i rádiem řízené modely, helikoptéry a lodě, mám zhruba představu, jak funguje ovládání a pohon modelu," popisuje.

Modelaří v kuchyni. "Mám speciální ponk padesát na osmdesát centimetrů s malým soustruhem a frézkou a tam si ve volném čase kutím. Přivedl mě k tomu táta, takže je logické, že já v tom pokračuji," vysvětluje. Některé z jeho dalších výtvorů si můžete prohlédnout na jeho stránkách www.rctanks.xf.cz.

Technické trable

Model se řídí proporcionálně, to znamená, že lze nezávisle ovládat rychlost pravého i levého pásu. Pro pohon modelář používá mikromotory s obousměrnými regulátory ovládané signálem z přijímače. Tank pohání mikrobaterie Li-Pol o kapacitě 120 mAh. "Mám vyzkoušeno, že tank s ní vydrží jezdit asi padesát minut," popisuje modelář.

Takto je model malinký oproti vysílačce.

Hnací, napínací a pojezdová kolečka jsou uložená v mosazných kluzných ložiskách. Vyrobil jsem je z trubičky o průměru dva milimetry. To nebyl problém, daleko horší bylo vyřešit nedostatek místa pro převody hnacích kol. Nakonec řešení přineslo použití šneků," popisuje.

Další potíže se musely řešit po nástřiku tanku maskovací barvou. Zuby hnacích kol přestaly zapadat do pásů, pak začaly klouzat dolů. Bylo to to tím, že matná barva měla poměrně hrubý povrch, zuby pak špatně vklouzávaly do otvorů v pásech. "Nakonec vše vyřešil grafitový prášek. Od té doby, co jsem jím posypal pásy, všechno funguje, jak má."

Krok za krokem

Po úspěšném vyzkoušení správného běhu pásů jsem se dopracoval k realizaci převodovek. Jedná se o mikromotůrek s regulátorem a plastovými převody (vykucháno z leteckých mikroserv).

Zkouška, zda se pásy nebudou smekat a zda budou správně zapadat na zuby hnacího kola., Kdyby toto nefungovalo, bylo by zbytečné se zabývat převodovkami.

Šnek je vyroben z malého vrutu a ozubené kolečko je vytočeno šnekem.

Takto vypadá již zakomponovaná převodovka ve vaně tanku.

Čepy a mosazná ložiska pojezdových kol

Celková sestava, korba a vana jsou opatřeny malými magnety, které tank dělají snadno otevíratelným.

Pochlubte se svými modely

Také modelaříte a zabýváte se neobvyklými úpravami? Napište do redakce na marek.burza@idnes.cz a pochlubte se. Uveřejněné příspěvky budeme honorovat.

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.