Švábi mezi sebou „mluví“ a zvou se na nejlepší pamlsky, tvrdí vědci

Pomocí komunikace založené na chemických látkách si švábi mezi sebou vyměňují informace o kvalitě a lokalitě dostupného jídla. Podle britských vědců to vypadá, že se tento asi nejvíc nenáviděný hmyz kolektivně rozhoduje, kam vyrazit za nejkvalitnějšími zdroji potravy.

Rus domácí, nejčastěji se vyskytující šváb, hoduje na drobcích na talíři. | foto: www.cirbus.com

Studie vědeckého týmu Londýnské univerzity, kterou zveřejnil časopis Behavioral Ecology and Sociobiology, tak pomáhá vysvětlit, proč se švábi v kuchyních tak často krmí uprostřed noci z jednoho zdroje. Ke svému výzkumu si vědecký tým vybral nejčastěji se vyskytujícího rusa domácího (Blattella germanica).

Neodejdou, dokud je co žrát

"Lidé mají tendenci šváby spíš zabíjet než studovat. Chápu to, ale zároveň to znamená, že o jejich chování toho víme jen málo," vyjádřil se Mathieu Lihoreau, který výzkum vedl.

Švábi se navzájem informují o vhodných zdrojích potravy, proto se vyskytují ve skupinách.

Všeobecně se předpokládalo, že se švábi pídí za potravou individuálně. "To rozhodně není pravda. Kdokoli, kdo má doma šváby, vám řekne, že se mýlíte, vždycky jsou ve skupinách," pokračuje Lihoreau.

Aby tento předpoklad vyzkoušel, připravil spolu se svým týmem pro šváby test. "Vypustili jsme je do malého prostoru, kde byly dva stejné zdroje jídla," říká. "Pokud by mezi sebou nekomunikovali, pak bychom očekávali, že se rovnoměrně rozdělí kolem obou zdrojů potravy." Ale většina hladových švábů se krmila výhradně na jednom zdroji potravy, dokud nebylo všechno pryč.

"Nevíme, jak komunikují, ale víme, že používají chemické látky," vysvětluje Lihoreau. "To bude další krok - zjistit, jaké chemické látky se na jejich komunikaci podílejí." Jakmile se to vědcům podaří, mohou vzniknout nové, účinnější insekticidní prostředky proti tomuto obtížnému hmyzu.

RUS DOMáCí - nejrozšířenější šváb

Rus domácí je okřídlený brouk špinavě žluté až světle hnědé barvy, tělo má dlouhé zhruba 1 až 1,5 centimetru. Obvykle se vyskytuje v provozech potravinářského průmyslu, ve stravovacích provozech, obchodech, restauracích, ubytovnách, hotelích, nemocnicích, ale i obytných domech či na lodích. Škodí nejen požerem potravin, ale i jejich kontaminací. Vzhledem k tomu, že na svém těle může přenášet zárodky různých onemocnění, je jeho přítomnost z hygienického hlediska velmi nepříjemná. Druh je přitom velmi přizpůsobivý díky vysoké rozmnožovací schopnosti i rezistenci vůči insekticidům.

Hodující rus domácí.

Přes den se rusové ukrývají v různých skulinách, aktivní jsou především v noci. Při silném výskytu ale lze pozorovat jejich aktivitu i ve dne. Ukrytí rusové mohou být snadno roznášeni například se zbožím a obalovým materiálem do dalších objektů, přinést si je takto můžete i domů. Podobně, jako se vám to může stát se štěnicemi, viz předchozí článek.