Důkladně očistěte korpus sekačky.

Důkladně očistěte korpus sekačky. | foto: Marek Burza

Jak správně zazimovat sekačku. Krok za krokem

  • 7
Od sekačky čekáme, že bude bez problémů sloužit alespoň deset let. Jako s autem chodíme na pravidelné prohlídky, i sekačku bychom před uložením k zimnímu spánku měli zkontrolovat, dát jí péči.

Počítejte s tím, že pokud chcete udělat celou posezonní údržbu pořádně, pár hodin vám to rozhodně zabere. Anebo pokud nemáte trpělivost a dostatečné technické zabezpečení, můžete ji odvézt do servisu. Je lepší myslet na údržbu teď, kdy je na to čas a platí různé posezonní slevy na servis, než s přípravou čekat až na jaro. Teď za běžnou údržbu zaplatíte do pětistovky.

Potřebovat budete základní nářadí: určitě špachtli na očištění korpusu sekačky, klíč na odmontování nože, šroubovák. S dalším vybavením budou mít možná někteří problémy: ideální je být vybavený kompresorem k čištění a bruskou k nabroušení nože. Měli byste dokoupit nový olej a pokud jste nevypotřebovali benzin, tak stabilizátor, který výrobce motoru doporučuje. A nezapomeňte ani na pracovní stůl s háky, na které si sekačku připevníte

Krok za krokem

Prvním krokem by mělo být nastartování a ohřátí motoru a vypuštění starého oleje. Protože většina nových sekaček už nebývá vybavena výpustným otvorem pro snadný odtok staré olejové náplně, je třeba použít odsávačku. Pokud si děláte servis sami, nezapomínejte na to, že byste měli použitý olej i ekologicky zlikvidovat.

V servisech jsou vybaveni pracovním stolem, který umožňuje sekačku naklopit dozadu tak, aby se dobře dostali ke spodní části. Rozhodně ji nepřevracejte na bok, jinak se vám dostane olej do válce. Co dělat, když už se vám to stalo?

"V první řadě zkontrolujte filtr, v případě lehkého znečištění ho vyčistěte, případně namontujte nový. Pak je dobré vyšroubovat svíčku a několikrát motor protočit, aby olej vystříkal ven," radí Petr Jelínek, vedoucí servisu ze společnosti Mountfield na Černém Mostě.

Nejdříve sundejte nůž.
Odmontujte plastový kryt.

Při podzimním servisu začněte demontáží nože. Pak odmontujte i plastový kryt, který chrání řemenici a řemen pohonu kol.

Špachtlí očistěte skelet sekačky od nánosů bahna a trávy, které se na něm usadily během sezony. "Pracujte nasucho, rozhodně bych nedoporučoval tlakovou vodu. Ta by se mohla dostat i do ložisek a dalších prostor, kde by během zimy mohla vyvolat korozi," doporučuje Jelínek.

Špachtlí odstraňte zaschlé nečistoty z nože.

Než se pustíte do broušení a vyvážení nože, taky ho pořádně očistěte, abyste nevyvažovali zaschlou trávu, ale jen čisté "železo". Tvarované mulčovací nože je lepší brousit úhlovou bruskou, je to snadnější než s běžnou stolní bruskou.

Servisy mívají na vyvážení nože speciální přípravky, doma si ale můžete pomoci tím, že ho navléknete na trn a pokud se přetáčí na stranu, jemně ho na těžší straně "přelízněte". Vyvážení patří k nejdůležitějším úkonům, vyplatí se pečlivost. Nevyvážený nůž může poškodit hřídel motoru, zvyšuje vibrace.

Než namontujete zpět plastový kryt a nůž, zkontrolujte napnutí řemene. Ideálně by měl chodit tak, abyste ho mohli prsty stlačit k sobě. Hodně napnutý řemen bude namáhat jednotlivé součásti pohonu, volný zase způsobí prokluzování pohonu, takže sekačka nebude běhat sama, ale budete jí muset pomáhat.

U kolečka nejdříve vyšroubujte středovou matku.
Vyčistěte a promázněte ozubené kolo pojezdu.
Vyjměte závlačku, která drží pastorek pojezdu.
Pastorek vyčistěte a pořádně promazejte vazelínou.

Pusťte se do zadních koleček. Okrasné kryty sloupněte jako na autu a vyšroubujte matky držící kola. Vyčistěte ozubený náhon a jemně promažte. Vyjměte pastorek, který při pojezdu zapadá do ozubení koleček, vyčistěte a důkladně naplňte vazelinou. A zkompletujte.

Vyjměte svíčku.

Následuje kontrola svíčky. Pokud nejste vybaveni přípravky na přesné zkoušení jiskry, jak by tomu mělo být u servisů, tak pomocí drátěného kartáče alespoň vyčistěte úsady, které se na svíčce po sezoně vytvořily. Zkušenější kontrolují pomocí spárové měrky i odtrh.

V případě, že by byla svíčka zaolejovaná, mohou být netěsné pístní kroužky. To byste ostatně poznali už během provozu, protože by motor špatně startoval a kouřil by. Toto je problém, se kterým si doma jen těžko poradíte. Problém s pístními kroužky odhalí až detektor netěsnosti spalovacího prostoru, kterými jsou vybaveny dobré servisy. Tento přístroj navíc dokáže odhalit netěsnost ventilů, která se projevuje sníženým výkonem.

U silnějších motorů se místo jednoduchého molitanového filtru používají...

V další fázi odmontujte kryt vzduchového filtru. Jeho čistota zajišťuje správný poměr množství benzinu a vzduchu. Se špinavým filtrem má motor vyšší spotřebu a nepravidelný chod. Papírový filtr je ideální měnit vždy po sezoně, a to v případě, že jste používali sekačku pravidelně.

Pokud jste stihli třeba jen jedno nebo dvě sečení, pak by mohlo stačit filtr lehce vyklepat nebo je možno jej šetrně pročistit stlačeným vzduchem. U některých sekaček možná najdete filtr z molitanu, který je možné vyprat v saponátu a nechat vyschnout.

Teď se musíme dostat ke chlazení motoru. Začneme ozdobným krytem.
Odpojíme lanko plynu.
Nakonec sundáme kryt motoru.
Lopatky chladiče očistěte vzduchem od zbytků trávy.

Abyste motoru udělali dobře a netrápil se, vyplatí se odkrytovat systém chlazení. Začněte okrasným krytem, pak je většinou třeba odpojit lanko plynu, aby bylo možné vyšroubovat i hlavní kryt motoru. Vyčistěte lopatky chlazení a opět zkompletujte.

Nyní je čas nalít vhodný olej. Množství a typ oleje je uveden v návodu vaší sekačky. Nalijte ho vždy tolik, aby hladina dosahovala na horní rysku olejové měrky.

Nakonec ještě poslední zkouška. Nastartujte. V servisu pro jistotu ještě kontrolují otáčky motoru, aby běžel v optimálním režimu. To ale doma sami nezvládnete. Zkontrolujte i pojezd sekačky. Sekačku pevně držte za madlo a zapněte pojezd.

Nakonec se sekačka nastartuje a měří se a nastavují ideální otáčky motoru podle...
Nastavení pojezdu u převodovky

Pokud i při této zkoušce kola mají snahu zabírat (hrabat), je vše v pořádku. Když by se zastavovala, je potřeba seřídit lanovod k převodovce. Každá sekačka má trochu jiný systém: někdy ho najdete pod plynem na madlu, někdy tvoří spojku lanovodu samotného. Další možnost nastavení bývá i přímo u převodovky, často ho najdete vedle výhozového otvoru a můžete tak nastavit napnutí řemene pojezdu.