Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ultralight se dá postavit i v podkroví domku. Potřebujete půl milionu a 6 let

Dvojice nadšenců se pustila do historické kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934. Protože neměli dostatečně velkou kůlnu, vyklidili jednu z podkrovních místností v rodinném domku a přeměnili ji na dílnu. Tam sestavili celý trup.
Hotová kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934

Hotová kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934 | foto: Jan Janula

Tomáše Kořínka a Josefa Plotnárka by nebavilo koupit si kompletní stavebnici letadla, raději studují staré plánky a snaží se vycházet z historických pramenů. Tato "piplačka" se jim ale vyplácí. Odměnou je jim vědomí, že nemají letadlo jako "každý druhý" v republice, ale jedinečný stroj. "Taky dostávají nabídky na účast na přehlídkách či srazech veteránů nejen u nás, ale i v zahraničí," říká Jiří Koubík, ředitel Letecké amatérské asociace

Rostl šest let

Alfou a omegou ultralightu a zároveň nejvyšší investicí, tak od padesáti až třeba do tří set tisíc korun, je motor. "Nám se naštěstí od známých podařilo sehnat originál od značky Continental - občas se ale používají i motory z některých modelů aut, často od Wolksvagenu, Nissanu a Subaru," popisují konstruktéři.

Ježek v kleci

Prozrazují i náklady. "Počítáme tak kolem půl milionu, kromě ceny motoru hodně záleží na materiálu, my si třeba zvolili dřevo, i když je to ta největší piplačka."

Stavbu "draka", tedy trupu a křídla letounu, srovnávají s modelářstvím, jen ve větším měřítku. Takže se k sobě nelepí špejle, ale prkna. "Ale ne každé dřevo se hodí, my třeba přijeli na pilu a tam se hodiny přehrabovali ve fošnách, než se nám povedlo sehnat ty pravé," popisují nesnáze stavby.

Letadlo se stěhuje z dílny

I to bylo důvodem, proč stavba trvala šest let, což je podle nich opravdu až extrémně dlouho. "Šlo by to zvládnout dřív, ovšem my jsme nikam nepospíchali, práce nás bavila, byl to relax," vzpomínají zpětně.

Pokud někdo chce mít letadlo hotové rychle, měl by místo dřeva volit stavebnici a kov. Pak se to podle nich s partou lidí, kteří se ve stavbě vyznají, dá stihnout i za týden.

Jak se postupuje

Co platí u všech typů, je striktní dodržování plánů a výkresů, vše musí být na svém místě, v tomto oboru se ani sebemenší chyba nepromíjí, protože za ní stojí životy lidí.

Bylo třeba letadlo spustit na dvůr

Jako první se dělá trup, konstrukce se pak potáhne plátnem a povrchově upraví, vrtule přijde na řadu až nakonec, kdy je prototyp osazen motorem.

Po dokončení se musí nejen nalakovat speciálním nátěrem, ale především dovybavit nezbytnými přístroji, výškoměrem, ukazatelem paliva a všemi dalšími "budíky", ty se u historických replik pochopitelně shánějí obtížněji.

Praktické informace

www.directfly.cz - český výrobce, prodává letadla v různých stupních rozpracování
www.aerovela.com - montují australská letadla Jabiru (až čtyřmístná), malá italská letadla Storch. Cena stavebnice od 1 000 000 Kč.
www.vztlak.cz - letecký server s bazarem, novinkami i diskusním fórem
www.laazatec.cz - internetový dvojník žateckého klubu ultralehkého létání, hodně článků, fotogalerií, reportáží z akcí, bazar, fórum
www.skyfly.cz - letecký rozcestník
www.aviatik.cz - server, který prodává nejen potřeby pro létání, ale také důležitou literaturu, která by neměla chybět nikomu, kdo se chce pustit do stavby vlastního letadla. Například Konstrukce a výpočet ultralehkých letounů od Oldřicha Olšanského a Jiřího Matějčka. Mezi nabídkou knih ale nechybí ani tituly o meteorologii, letecká angličtina, letecký slovník, zkušební otázky atd.

Co je třeba k létání

Přestože existují lidé, kteří malá letadla považují je za běžný dopravní prostředek urychlující cestování, podstatně více fanoušků si ultralightu užívá jako koníčka. Někdo jen prostřednictvím létání samotného, někdo si užívá i stavbu samotnou, jako naše dvojice.

K zapsání do kurzu stačí zdravotní způsobilost a dovršení věku osmnácti let. Aby žák získal pilotní licenci, musí zvládnout teorii na aerodynamicky ovládaném stroji a poté pilotáž ve vzduchu.

Rozpracovaná palubní deska

Při závěrečné zkoušce s inspektorem Letecké asociace ČR (k ní se dostane nejdříve po čtyřiceti letových hodinách) musí - kromě jiného - předvést ostré zatáčky, nouzové přistání s vysazeným motorem a další předepsané úkony.

S dalšími lety se zkušenosti letců pochopitelně násobí. Většina nehod je zaviněna selháním lidského faktoru, nikoli vadou materiálu. Ostatně i veteráni z války tvrdí, že po nalétání šedesáti hodin si každý myslí, že umí všechno. Po překročení stovky zjistí, že neumí nic.

Před montáží vrtule

I přesto ale míra rizika není až tak vysoká, podle prestižní britské pojišťovny Lloyd se piloti ultralightu řadí do stejné kategorie jako potápěči a motocyklisté… "Víte, spousta lidí si myslí, jak je létání s ultralightem rizikové, protože vždycky, když dojde k nehodě, jsou toho plné noviny a televize. Přitom pokud porovnáte jejich počet s počtem strojů, platí pravý opak, je mnohem bezpečnější než auto," uzavírá Tomáš Kořínek.

Jak získat ultralight

Jsou tři možnosti. Sestrojit si ho kompletně sám, tedy koupit jakousi stavebnici a z dílů podle návodu sestavit, či pořídit si hotový výrobek - tam jde ovšem cena do několika milionů.

Například základní stavebnice draka a originál motoru Rotax letadla Alto stojí asi 600 tisíc korun bez DPH, k tomu je třeba připočítat cenu měřicích přístrojů. Sami výrobci Direct Fly z Kunovic však říkají, že mnoho lidí kupuje draka za zhruba 250 tisíc a zbytek kupuje z druhé ruky, takže letadlo nakonec přijde levněji.

Motorové křídlo jako levnější mezikrok k

Lze koupit i starší letadla, například na www.aviatik.cz pořídíte letadlo Eso MH-45 za 773 000 Kč, kdo si dá práci, sežene třeba legendárního vrabce s motorem z trabantu za 70 tisíc. A kdo nechce alespoň ze začátku hodně investovat, mohl by přičichnout k obloze pomocí motorového křídla, které se v bazarech prodává už od 100 tisíc korun.

Novinář v oblacích

Krajina jako na dlani"Jestli chcete a nebojíte se, můžeme vás vzít do vzduchu," láká mě Josef Plotnárek. Nevýhodou je, že máme něco jako kabriolet, takže za deště a špatného počasí se v něm létat nedá. Na druhou stranu nám ale sviští vítr kolem hlavy jako průkopníkům letectví.

Mám menší potíže s nastupováním do úzké sedačky, málem do ní z jedné strany vlezu a z druhé vypadnu.

Když se konečně usadím a mé tělo je připoutáno, Tomáš Kořínek roztočí vrtuli. Motor "blafne“, dost mě překvapí jeho tichý chod, ale nemám čas na úvahy, jde se na věc.

Sedím vpředu, takže mám dobrý výhled, mezi nohama se mi pohybuje knipl, který je duální, čistě teoreticky bych s jeho pomocí mohl přistát - kdybych to uměl, jako že ne.

Během minuty jsme v oblacích, mé obavy mizí, vychutnávám si pohled z výšky na krajinu, baráky a lidi vypadají jako z lega. Když po dvaceti minutách klesáme a těsně pod sebou vidím přistávací dráhu, náhle pilot zvedne stroj a zamíří zpátky do oblak.

Pohled z předního sedadlaA je to tady, nějaký problém, pomyslím si a sám sobě nadávám: "Máš to ve svým věku zapotřebí?" Trochu mě uklidňuje, že let je nadále pohodový, žádné otřesy ani náhlé změny výšky, z ničeho se nečoudí, když se otočím na pilota, má spokojený výraz.

Nicméně nervozita přetrvává a zbavím se jí definitivně až v okamžiku, kdy po chvíli hladce přistaneme. Přesto se mi kolena i na pevné zemi mírně klepou.

Josef Plotnárek mi pak s úsměvem vysvětlí, že manévru, z něhož jsem málem dostal infarkt, se říká průlet přes letiště a udělal ho proto, aby si nás kolegové dole mohli vyfotit! Ještě že neměli teleobjektiv, takže můj vyděšený obličej nezachytili.

Autoři:

Krmítko v americkém Ohiu

Nejčtenější

Správný řez švestek má jasná pravidla, nenechte se zmást mýty. 5 tipů na jarní péči

Jak na stříhání švestek, aby byly zdravé a dobře plodily? Zažité mýty o zimním a předjarním řezu jsou mylné. Většina švestek vyžaduje zcela jiný přístup, důležitý je jarní řez.

Jak ochočit slepice, aby byly přítulnější. Z některých uděláte i mazlíky

Pomazlit se s kočkou nebo se psem vám dává logiku, udělat totéž se slepicí vám přijde přitažené za vlasy? Nenechte se mýlit, i slepice k vám může přilnout, doprovázet vás po zahradě, přijít se...

Kdy a jak správně stříhat maliny. 5 tipů na jarní péči, které zaručeně fungují

Maliny jsou oblíbené ovoce, které najdeme na téměř každé zahrádce. Není divu. Ostružiník maliník je poměrně nenáročný na péči. Když se mu ale zahradník více věnuje, může se těšit na bohatší a sladší...

Medvědi budou mít i dokonale izolovaný brloh. Arktidu otevřeme 2029, líčí Bobek

Premium

V metrové krychli z ledu je zamrazeno tisíc figurek medvěda ledního. Každá obsahuje čip pro jednorázový volný vstup do Zoo Praha. Ledová kostka postupně roztává a při troše štěstí si každý může vzít...

Sezonu Zoo Praha otevřou „stromoví humři“. Obří strašilky, co se sedmkrát svlékají

Poslední březnovou sobotu Zoo Praha při příležitosti zahájení 94. sezony svým návštěvníkům představí nejmohutnější nelétavý hmyz na světě – strašilky humří. Možnost spatřit tyto tvory na vlastní oči...

10 nejčastějších chyb při péči o ovocné stromy. Neděláte je taky?

Přestože se pěstování ovocných stromů zdá velmi jednoduché, i zkušení zahrádkáři se mohou dopouštět chyb, které negativně ovlivní zdraví stromů a jejich úrodu. Pojďme se podívat na nejčastější z nich...

29. března 2025

Úžasní plastikoví modeláři excelovali na dalším ročníku Panthers Cup

Byl to už 14. ročník soutěže nejen v plastikovém modelářství Panthers Cup 2025. Pojďme se zaradovat spolu s nimi, protože na první pohled je úžasné vidět, co dokážou šikovné ruce modelářů, kreativita...

29. března 2025

Kdy a jak správně stříhat maliny. 5 tipů na jarní péči, které zaručeně fungují

Maliny jsou oblíbené ovoce, které najdeme na téměř každé zahrádce. Není divu. Ostružiník maliník je poměrně nenáročný na péči. Když se mu ale zahradník více věnuje, může se těšit na bohatší a sladší...

28. března 2025  6:36

Baobab, symbol dlouhověkosti a vitality, je pro fotografy hvězdou hvězd

Baobab (Adansonia) je rod rostlin z čeledi slézovitých. Jsou to opadavé stromy s nápadně tlustými kmeny a s dlanitě složenými listy, rostoucí v oblastech s obdobím sucha. Baobaby se vyskytují na...

28. března 2025

Sezonu Zoo Praha otevřou „stromoví humři“. Obří strašilky, co se sedmkrát svlékají

Poslední březnovou sobotu Zoo Praha při příležitosti zahájení 94. sezony svým návštěvníkům představí nejmohutnější nelétavý hmyz na světě – strašilky humří. Možnost spatřit tyto tvory na vlastní oči...

28. března 2025

Správný řez švestek má jasná pravidla, nenechte se zmást mýty. 5 tipů na jarní péči

Jak na stříhání švestek, aby byly zdravé a dobře plodily? Zažité mýty o zimním a předjarním řezu jsou mylné. Většina švestek vyžaduje zcela jiný přístup, důležitý je jarní řez.

27. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Pražská stříbrná Zahrada roku vdechla život nové cimrmanovské legendě

Úplně na počátku byla prvorepubliková vila na pražských Vinohradech, jejíž proměnu dostal do rukou architekt Josef Pleskot. Právě on o novou podobu zahrady požádal Atelier zahradní a krajinářské...

27. března 2025

Krájíte si jablka na svačinku? Sviťte si na ně a budou jako čerstvá

I to nejchutnější jablko vypadá nepřitažlivě, pokud začne hnědnout. Vědci nyní objevili způsob, jak tomuto procesu zabránit. Výzkumníci zjistili, že když se na čerstvě nakrájená jablka svítí fialovým...

27. března 2025

Medvědi budou mít i dokonale izolovaný brloh. Arktidu otevřeme 2029, líčí Bobek

Premium

V metrové krychli z ledu je zamrazeno tisíc figurek medvěda ledního. Každá obsahuje čip pro jednorázový volný vstup do Zoo Praha. Ledová kostka postupně roztává a při troše štěstí si každý může vzít...

26. března 2025

Do plavek spolu se psem. Běhejte společně, prospěje to oběma

První jarní sluneční paprsky nás konečně zvou k delším procházkám a pohybu na čerstvém vzduchu. I proto je jaro obdobím, kdy se snažíme vrátit v zimě ztracenou kondici. Pozornost bychom ale měli...

26. března 2025

Domov i zahradu barevně a jarně naladí předpěstované modřence či hyacinty

Zima se nám se svými krátkými dny a chladnými nocemi někdy zdá nekonečná. Jara jsme se sice konečně dočkali, ale pokud na zahradě nemáme aspoň čemeřice nebo nějaké cibuloviny – a na podzim jsme žádné...

25. března 2025

Pinzeta místo příboru? Takové překvapení vás čeká v michelinské restauraci

Nebýt podrobného výkladu před každým chodem, člověk by často nepoznal, co právě jí. Extravagantní vzhled pokrmů doprovázejí neméně výstřední chutě – jednou úžasně harmonické, jindy zas vzrušující až...

25. března 2025