Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ultralight se dá postavit i v podkroví domku. Potřebujete půl milionu a 6 let

aktualizováno 
Dvojice nadšenců se pustila do historické kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934. Protože neměli dostatečně velkou kůlnu, vyklidili jednu z podkrovních místností v rodinném domku a přeměnili ji na dílnu. Tam sestavili celý trup.

Hotová kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934 | foto: Jan Janula

Tomáše Kořínka a Josefa Plotnárka by nebavilo koupit si kompletní stavebnici letadla, raději studují staré plánky a snaží se vycházet z historických pramenů. Tato "piplačka" se jim ale vyplácí. Odměnou je jim vědomí, že nemají letadlo jako "každý druhý" v republice, ale jedinečný stroj. "Taky dostávají nabídky na účast na přehlídkách či srazech veteránů nejen u nás, ale i v zahraničí," říká Jiří Koubík, ředitel Letecké amatérské asociace

Rostl šest let

Alfou a omegou ultralightu a zároveň nejvyšší investicí, tak od padesáti až třeba do tří set tisíc korun, je motor. "Nám se naštěstí od známých podařilo sehnat originál od značky Continental - občas se ale používají i motory z některých modelů aut, často od Wolksvagenu, Nissanu a Subaru," popisují konstruktéři.

Ježek v kleci

Prozrazují i náklady. "Počítáme tak kolem půl milionu, kromě ceny motoru hodně záleží na materiálu, my si třeba zvolili dřevo, i když je to ta největší piplačka."

Stavbu "draka", tedy trupu a křídla letounu, srovnávají s modelářstvím, jen ve větším měřítku. Takže se k sobě nelepí špejle, ale prkna. "Ale ne každé dřevo se hodí, my třeba přijeli na pilu a tam se hodiny přehrabovali ve fošnách, než se nám povedlo sehnat ty pravé," popisují nesnáze stavby.

Letadlo se stěhuje z dílny

I to bylo důvodem, proč stavba trvala šest let, což je podle nich opravdu až extrémně dlouho. "Šlo by to zvládnout dřív, ovšem my jsme nikam nepospíchali, práce nás bavila, byl to relax," vzpomínají zpětně.

Pokud někdo chce mít letadlo hotové rychle, měl by místo dřeva volit stavebnici a kov. Pak se to podle nich s partou lidí, kteří se ve stavbě vyznají, dá stihnout i za týden.

Jak se postupuje

Co platí u všech typů, je striktní dodržování plánů a výkresů, vše musí být na svém místě, v tomto oboru se ani sebemenší chyba nepromíjí, protože za ní stojí životy lidí.

Bylo třeba letadlo spustit na dvůr

Jako první se dělá trup, konstrukce se pak potáhne plátnem a povrchově upraví, vrtule přijde na řadu až nakonec, kdy je prototyp osazen motorem.

Po dokončení se musí nejen nalakovat speciálním nátěrem, ale především dovybavit nezbytnými přístroji, výškoměrem, ukazatelem paliva a všemi dalšími "budíky", ty se u historických replik pochopitelně shánějí obtížněji.

Praktické informace

www.directfly.cz - český výrobce, prodává letadla v různých stupních rozpracování
www.aerovela.com - montují australská letadla Jabiru (až čtyřmístná), malá italská letadla Storch. Cena stavebnice od 1 000 000 Kč.
www.vztlak.cz - letecký server s bazarem, novinkami i diskusním fórem
www.laazatec.cz - internetový dvojník žateckého klubu ultralehkého létání, hodně článků, fotogalerií, reportáží z akcí, bazar, fórum
www.skyfly.cz - letecký rozcestník
www.aviatik.cz - server, který prodává nejen potřeby pro létání, ale také důležitou literaturu, která by neměla chybět nikomu, kdo se chce pustit do stavby vlastního letadla. Například Konstrukce a výpočet ultralehkých letounů od Oldřicha Olšanského a Jiřího Matějčka. Mezi nabídkou knih ale nechybí ani tituly o meteorologii, letecká angličtina, letecký slovník, zkušební otázky atd.

Co je třeba k létání

Přestože existují lidé, kteří malá letadla považují je za běžný dopravní prostředek urychlující cestování, podstatně více fanoušků si ultralightu užívá jako koníčka. Někdo jen prostřednictvím létání samotného, někdo si užívá i stavbu samotnou, jako naše dvojice.

K zapsání do kurzu stačí zdravotní způsobilost a dovršení věku osmnácti let. Aby žák získal pilotní licenci, musí zvládnout teorii na aerodynamicky ovládaném stroji a poté pilotáž ve vzduchu.

Rozpracovaná palubní deska

Při závěrečné zkoušce s inspektorem Letecké asociace ČR (k ní se dostane nejdříve po čtyřiceti letových hodinách) musí - kromě jiného - předvést ostré zatáčky, nouzové přistání s vysazeným motorem a další předepsané úkony.

S dalšími lety se zkušenosti letců pochopitelně násobí. Většina nehod je zaviněna selháním lidského faktoru, nikoli vadou materiálu. Ostatně i veteráni z války tvrdí, že po nalétání šedesáti hodin si každý myslí, že umí všechno. Po překročení stovky zjistí, že neumí nic.

Před montáží vrtule

I přesto ale míra rizika není až tak vysoká, podle prestižní britské pojišťovny Lloyd se piloti ultralightu řadí do stejné kategorie jako potápěči a motocyklisté… "Víte, spousta lidí si myslí, jak je létání s ultralightem rizikové, protože vždycky, když dojde k nehodě, jsou toho plné noviny a televize. Přitom pokud porovnáte jejich počet s počtem strojů, platí pravý opak, je mnohem bezpečnější než auto," uzavírá Tomáš Kořínek.

Jak získat ultralight

Jsou tři možnosti. Sestrojit si ho kompletně sám, tedy koupit jakousi stavebnici a z dílů podle návodu sestavit, či pořídit si hotový výrobek - tam jde ovšem cena do několika milionů.

Například základní stavebnice draka a originál motoru Rotax letadla Alto stojí asi 600 tisíc korun bez DPH, k tomu je třeba připočítat cenu měřicích přístrojů. Sami výrobci Direct Fly z Kunovic však říkají, že mnoho lidí kupuje draka za zhruba 250 tisíc a zbytek kupuje z druhé ruky, takže letadlo nakonec přijde levněji.

Motorové křídlo jako levnější mezikrok k

Lze koupit i starší letadla, například na www.aviatik.cz pořídíte letadlo Eso MH-45 za 773 000 Kč, kdo si dá práci, sežene třeba legendárního vrabce s motorem z trabantu za 70 tisíc. A kdo nechce alespoň ze začátku hodně investovat, mohl by přičichnout k obloze pomocí motorového křídla, které se v bazarech prodává už od 100 tisíc korun.

Novinář v oblacích

Krajina jako na dlani"Jestli chcete a nebojíte se, můžeme vás vzít do vzduchu," láká mě Josef Plotnárek. Nevýhodou je, že máme něco jako kabriolet, takže za deště a špatného počasí se v něm létat nedá. Na druhou stranu nám ale sviští vítr kolem hlavy jako průkopníkům letectví.

Mám menší potíže s nastupováním do úzké sedačky, málem do ní z jedné strany vlezu a z druhé vypadnu.

Když se konečně usadím a mé tělo je připoutáno, Tomáš Kořínek roztočí vrtuli. Motor "blafne“, dost mě překvapí jeho tichý chod, ale nemám čas na úvahy, jde se na věc.

Sedím vpředu, takže mám dobrý výhled, mezi nohama se mi pohybuje knipl, který je duální, čistě teoreticky bych s jeho pomocí mohl přistát - kdybych to uměl, jako že ne.

Během minuty jsme v oblacích, mé obavy mizí, vychutnávám si pohled z výšky na krajinu, baráky a lidi vypadají jako z lega. Když po dvaceti minutách klesáme a těsně pod sebou vidím přistávací dráhu, náhle pilot zvedne stroj a zamíří zpátky do oblak.

Pohled z předního sedadlaA je to tady, nějaký problém, pomyslím si a sám sobě nadávám: "Máš to ve svým věku zapotřebí?" Trochu mě uklidňuje, že let je nadále pohodový, žádné otřesy ani náhlé změny výšky, z ničeho se nečoudí, když se otočím na pilota, má spokojený výraz.

Nicméně nervozita přetrvává a zbavím se jí definitivně až v okamžiku, kdy po chvíli hladce přistaneme. Přesto se mi kolena i na pevné zemi mírně klepou.

Josef Plotnárek mi pak s úsměvem vysvětlí, že manévru, z něhož jsem málem dostal infarkt, se říká průlet přes letiště a udělal ho proto, aby si nás kolegové dole mohli vyfotit! Ještě že neměli teleobjektiv, takže můj vyděšený obličej nezachytili.

Autoři:




Nejčtenější

Klisny se ke stádu po porodu vrací poté, co se mezi matkou a hříbětem vytvoří...
U Milovic se rodí divoká hříbata i telata. Slavná klisna uhynula

Jaro přineslo do rezervace divokých koní v bývalém vojenském prostoru Milovic smutek i spoustu naděje. Před dvěma týdny sice uhynula klisna, která přivedla na...  celý článek

U silnějších motorů se místo jednoduchého molitanového filtru používají...
PORADNA: Vzduchový filtr u sekačky po vyprání raději olejem nenapouštějte

Celý život peru vzduchový filtr u sekačky jarovou vodou a teď jsem se v nějaké diskusi dočetl, že správně bych ho před nasazením do stroje měl napustit olejem,...  celý článek

Na grilování není nic složitého, je přesvědčen Zdeněk Pohlreich. Je to hlavně o...
Žádná marináda neudělá z blbýho kusu masa dobrej, říká Pohlreich u grilu

Bez mučení přizná, že je od přírody líný, a proto miluje grilování na plynu. Stejně tak je přesvědčen, že špatnému masu uhlí ani marináda chuť nepřidají. A...  celý článek

Larva zavíječe voskového je známá hlavně jako nepřítel včelařů.
Zavíječ, nepřítel včel, možná zachrání lidstvo před plasty. Chutnají mu

Vědkyně Federica Bertocchiniová jen shodou náhod přišla na to, že larvy zavíječe voskového si rády pochutnají na plastových taškách. Když totiž čistila svůj...  celý článek

Další z rubriky

Nové hmoždinky usnadní přivrtávání polic i skříněk.
Nové hmoždinky budou univerzální: fungují do betonu i do sádrokartonu

Hmoždinky z „rodiny“ Duo Family by měly vyřešit dilema kutilů, jakou hmoždinku použít do jakého materiálu. Nezkušení domácí uživatelé se tak vyhnou situaci,...  celý článek

Kabinka, ve které si můžete nechat udělat skládačku na zakázku.
Lego má kabinku, která vám z podobizny udělá vlastní legopuzzle

Součástí velkého londýnského obchodu se stala fotokabinka podobná těm, které vyrábějí průkazkové fotografie. Jen s tím rozdílem, že z automatu nevypadne...  celý článek

Z kostiček lega se dá vyrobit automat na cokoliv, třeba na bonbony.
Až budete o Vánocích stavět s dětmi lego, postavte automat na bonbony

Pokud máte doma po krabicích stovky a tisíce kostiček lega ze stavebnic nastřádaných za řadu let, či se chystáte nějaké přikoupit, můžete si z nich postavit...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.