Nejnovější LED žárovka Nostalgic Clear kopíruje designem klasickou žárovku. Má...

Nejnovější LED žárovka Nostalgic Clear kopíruje designem klasickou žárovku. Má příkon 6,4 W a nahrazuje 40wattovou žárovku. | foto: Panasonic

Rok po konci klasických žárovek Češi dávají přednost LED zdrojům

  • 143
Podle nejnovějšího průzkumu se za rok od konce výroby klasických žárovek Češi podstatně lépe orientují v nákupech úsporných světelných zdrojů. Překvapivě dávají přednost přímo LED žárovkám před běžnými úsporkami.

Průzkum provedl poradensko-prodejní portál eSvětlo.cz. "O 15 % více lidí už má jasnou představu o životnosti jednotlivých zdrojů světla a o úspoře elektřiny," říká Štěpán Junek, jeden z organizátorů průzkumu. "Velmi nás překvapilo, že dokonce 73 % lidí kupuje LEDky a jen 27 % úsporky. Souvisí to pravděpodobně s tím, že ceny LED žárovek výrazně poklesly a lidé vidí, že mají velmi dlouhou životnost, nabízejí teplotu barev podobnou klasické žárovce, ale stejně se i chovají, tedy ihned se naplno rozsvítí," uvažuje o nejvýraznějších kladech těchto nejnovějších typech osvětlení.

Tento typ zákazníků tedy kupuje úsporky tam, kde je potřeba silnějšího zdroje světla (například ekvivalenty stowattové žárovky a silnější), zbytek domácnosti osazuje LEDkami.

Podle průzkumu také o celých 64 % lidí více ví, kolik wattů mají jejich žárovky a jaký mají doma závit. Tomu odpovídají i statistiky prodejů. V letošním roce se penetrace LED zdrojů v českých domácnostech zvýšila o 50 procent a počítá se s dalším růstem. A to i proto, že 91 % z těch, co LEDky vyzkoušeli, jsou s nimi spokojeni.

Jak nakupujeme

Průzkum se také zaměřil na spotřebitelské chování. Ukazuje, že 75 % lidí nakupuje spíše v kamenném obchodě než na internetu. Při nákupu osvětlení upřednostňuje 35 % respondentů cenu, na druhém místě je kvalita (33 %). 

Na design si potrpí 20 % a 12 % řeší především životnost LED zdrojů. V průměru připadá na jednu českou domácnost 18,5 žárovek. Celých 86 % Čechů by rádo snížilo náklady za osvětlení.

V čem se stále ještě nevyznáme

Ačkoli se znalosti ohledně LEDek zlepšují, stále ještě existují některé pojmy, ve kterých se Češi nevyznají. Jedná se například o lumen: 89 % lidí neví, že označuje svítivost. Kelvin, který označuje barvu světla, stále nezná 73 % lidí.

Přitom se jedná o důležité údaje na obalech žárovek. "Bez znalosti těchto údajů v podstatě spotřebitel není schopný určit, jak silným světlem a jakou barvou bude světelný zdroj doma svítit. Potom se často stává, že někteří lidé jsou s úspornými zdroji světla nespokojeni, protože si v obchodě špatně vybrali. Každému proto doporučuji, aby se při nákupu poradil s odborníkem," dodává Junek.


Témata: žárovka, LED, úspory, design