Plně funkční modely německých válečných ponorek vytváří šestadvacetiletý modelář Ota Gerža ze Vsetína.

Plně funkční modely německých válečných ponorek vytváří šestadvacetiletý modelář Ota Gerža ze Vsetína. | foto: ČTK

Vsetínský modelář dokončuje válečnou ponorku, kterou mají jen v Chicagu

  • 13
Plně funkčními modely německých válečných ponorek proslul vsetínský modelář Ota Gerža mezi kolegy v Evropě i v zámoří. Jsou unikátní systémem ponoru, který sám vyvinul a nechal si jej patentovat, i neuvěřitelně precizními detaily paluby. Za těmi se skrývá mravenčí práce a využití špičkových technologií.

Gerža právě dokončuje další stroje s pozoruhodnou minulostí. Jde zejména o model ponorky U-505, která byla jako jediná německá válečná ponorka kvůli chybě posádky zajata spojeneckými vojsky v roce 1944 a teď je umístěna v muzeu v Chicagu.

Funkční modely věrné do detailu

"Pro Američany představovala jedinečnou kořist, protože v ní zůstaly důležité šifrovací knihy. Kvůli častým problémům, zřejmě v důsledku sabotáží lidí, kteří na ní pracovali, se o ní říkalo, že je prokletá," přiblížil originál šestadvacetiletý modelář.

Druhým právě dokončeným strojem je ponorka U-2540. Byla poslední, která vyjela ve druhé světové válce na oceán, ale Němci ji už nestihli nasadit do bojů. "Byl to ve své době nejmodernější stroj, a protože ho Němci nechtěli dát do rukou nepřátel, potopili si jej raději sami," popisuje Gerža historii unikátního stroje.

Po vstupu do NATO ale Němci potřebovali cvičné ponorky, proto si na příběh U–2540 vzpomněli. "Ponorku vyzvedli ze dna po dvanácti letech a pak ještě dlouho sloužila námořnictvu. Podle tohoto typu také byly vyvinuty moderní jaderné ponorky. Původní U–2540 v současné době kotví v muzeu v Bremerhavenu," přibližuje to nejzajímavější špičkový modelář.

Pro oba plně funkční modely si Ota Gerža vytvořil nejen vlastní formy, ale také veškerou mechaniku systému včetně technologie ponoru. Dokážou se ponořovat a vynořovat naprosto stejně jako skutečné ponorky, část poklopů se dokonce v závislosti na ponoru sama otevírá. Kvůli hydrodynamice a bezpečnosti se může vysunovat také přední funkční kormidlo z trupu ponorky. To všechno je ovšem výsledek několikaleté práce.

Plně funkční modely německých válečných ponorek vytváří šestadvacetiletý modelář Ota Gerža ze Vsetína.

Modelář také pro obě ponorky navrhl a vytvořil palubu, kterou se prý dosud nemůže pyšnit žádný model v tomto měřítku. "Je vytvořena leptáním kyselinou pod tlakem do mosazného plechu. Díky tomu jsou na palubě vyobrazeny i detaily o velikosti desetiny milimetru. Ručně, strojním obráběním ani laserem by tohle vytvořit nešlo, navíc jsem tak ušetřil spoustu času. I přesto, že mi navržení této paluby pomocí počítačů trvalo více než tři měsíce," poznamenal zkušený modelář ponorek.

Modelářstvím se Gerža zabývá od nejútlejšího dětství, první formu na model ponorky vytvořil v šestnácti letech. Je absolventem vsetínské průmyslovky a své modely úspěšně prezentuje na soutěžních přehlídkách doma i v zahraničí. Zájem je také o jeho nové modely, do Vsetína už dorazily pozvánky na přehlídky v Praze, v Brně, na Slovensku, ale i z Rakouska či ze Švýcarska. Záleží, jak na tom studující modelář bude s časem a penězi.