Do většiny motorů pro sekačky patří půl litru oleje.

Do většiny motorů pro sekačky patří půl litru oleje. | foto: Marek Burza

Na některých sekačkách už vypouštěcí šroub oleje není. Musíte odsávat

  • 9
Po uplynutí záruky jsem si sám měnil olej u sekačky a našel jsem v něm špony a různé usazeniny. Mám proto podezření, že servisáci olej nevypouštějí spodem, ale jen ho vysají a ve skříni pak zůstanou nečistoty. Tak co je lepší metoda? ptá se čtenář.

"Dříve se k vypuštění oleje používaly vypouštěcí šrouby. Byly a u některých sekaček stále jsou umístěny na spodní straně klikové skříně. Postupně ale docházelo k zásadnímu problému. Vývoj sekaček dospěl k optimalizaci tvaru pracovního prostoru (vnitřní strana šasi), aby bylo zajištěno co nejkvalitnější sečení, ale zejména zpracování trávy, to je sběr a mulčování," vysvětluje Filip Werner ze společnosti Mountfield.

Velmi tu záleží na tvaru a hladkosti povrchu prostoru. Každý výčnělek, přepážka nebo prolis ovlivňuje proudění vzduchu, a tedy i vlastní funkci stroje. Proto mnoho výrobců sekaček přistoupilo k zakrytování středové části pracovního prostoru pod motorem.

Takto vypadá skříň sekačky Raptor s motorem neznámého původu. Pokud tam vypouštěcí šroub je, je schován pod šasi.

Tím jsou vypouštěcí šrouby nepřístupné, respektive je při vypouštění třeba demontovat šasi a kvůli tomu nože, případně i další součásti. Tento vývoj měl za důsledek, že někteří výrobci, konkrétně například Briggs and Stratton, od vypouštěcích šroubů ustoupili.

Na svých stránkách však výrobce ještě radí s výměnou klasickým způsobem, tedy pomocí spodního vypouštěcího šroubu.

Zůstaly dvě možnosti

Vylít olej napouštěcím hrdlem lze, ale při hmotnosti sekačky je to extrémně nekomfortní. Pozor, sekačku nikdy nesmíte překlápět na stranu, kde je svíčka a vzduchový filtr. Jinak se olej dostane do válce, můžete si zničit filtr a někdy dokonce celý motor.

Tak to nařizuje například i návod motorů Honda, kde se mění olej naklopením sekačky na bok, tedy horním otvorem. V návodu se pak přímo píše, že v motoru vždy zůstane troška starého oleje a doplní se novým.

U motorů Honda je napouštěcí otvor ve spodní části skříně.

U motorů Briggs and Stratton je napouštěcí otvor nahoře.

"Je to tím, že honďácké motory mají trochu jinou konstrukci, tam je nalévací otvor hodně nízko, takže sekačku lze překlopit. Ale u briggsáckých to nelze, tam je vysoko a než by po překlopení vytekl otvorem, rozlije se napřed tam, kam nemá," upozorňuje Michal Štrencl, autorizovaný technik Briggs and Stratton ze společnosti Kis.

Proto vzkazuje, že za ideální považuje odsátí oleje. K tomu účelu prodejci zahradní techniky prodávají odsávačky, koupíte je i v každém hobbymarketu a stojí kolem 200 korun.

Nečistoty by neměly být problémem

 S nečistotami v oleji po odsávání by podle servismanů neměl nastat problém, pokud se dodrží technologický postup. Olej se vypouští vždy zahřátý (má pak nižší viskozitu, je řidší).

Během motoru při zahřívání se nečistoty dostatečně zvíří. Výhodou je naopak rychlost a jednoduchost, výměna je hotová během desítek vteřin. Vše je dobře přístupné a jednoduché. Při vypouštění spodem byl potřeba stojan na sekačku, alespoň dva lidé na manipulaci a nádoba. "Trochu mám obavy, že čtenářův servis před výměnou oleje motor nenechal zahřát v rozporu s doporučením výrobce," domýšlí se Werner.

Jaké oleje použít

Četnost výměny předepisuje vždy výrobce motoru, a bude tedy lišit. Většinou jde o prvních 5 hodin (záběh) a pak vždy 50 hodin nebo rok provozu.

Pravidelná výměna je důležitá. Je třeba si uvědomit, že motor nemá olejový filtr, a nečistoty se tak nikde nezachytí. Filtr má až střední třída traktorů.

"Je pravda, že řada uživatelů toto nedodržuje. Samozřejmě nedojde k okamžitému zadření motoru, pokud alespoň kontrolují hladinu a olej dolévají, ale dochází k rapidnímu snižování životnosti motoru. Siláckým řečem typu neměnil jsem iks let a je to jedno, bych nedoporučoval naslouchat," upozorňuje Werner.

Při výběru oleje se vyplatí dodržovat specifikaci výrobce. Běžné motory sekaček, které se používají pouze při relativně vysokých teplotách (nikoli v mrazu), nepotřebují nijak extrémně kvalitní oleje. Navíc jde o vzduchem chlazené motory, které zpravidla pracují při vyšších teplotách než motory chlazené vodou.

Postačí běžný a levný letní minerální motorový olej SAE 30 API SG. Vyšší teplotní rozsah logicky není třeba. Není třeba ani vyšší kvalita, aditiva mají odůvodnění například v lepším rozpouštění karbonů, což tady vzhledem k poměrně časté výměně není nutné (srovnejme s výměnou v automobilu po 15, 20 nebo i 30 tisících kilometrech).

Ale pozor, jsou i výjimky. Například motory Honda, které jsou díky složitější konstrukci náročnější, potřebují SAE 10W-30 API SG nebo SH i další.

Výše popsané platí jen o strojích s "letním" provozem, jinak je tomu u sněhových fréz, celoročně používaných traktorů, kultivátorů apod. Tam jsou nároky na olej výrazně vyšší.