Navenek idylka, co se uvolňuje do přírody si mnozí vůbec neuvědomují.

Navenek idylka, co se uvolňuje do přírody si mnozí vůbec neuvědomují. | foto: Profimedia.cz

Železniční pražce v zahradě způsobují bronchitidu, nádory i anémii

  • 64
Staré železniční pražce jsou stále oblíbeným zahradním stavebním materiálem. Není problém je v bazarech sehnat, je to jeden z nejlevnějších způsobů, jak v zahradě stavět a nahradit jimi schody, obrubníky či další kamenné či betonové prvky.

Místo toho, aby se s nimi zacházelo jako s nebezpečným odpadem, zdobíme si jimi zahrady. Ohradíme pražci záhonek a pak se chlubíme, že máme zeleninu z vlastní zahrádky, zaručeně bio.

Sám si pamatuji, že jsme měli ze štípaných pražců sloupky na plot. Dodnes se z nich s oblibou staví zídky, schodiště nebo dokonce dětská hřiště.

Je výhodné, že už se nemusí dbát o impregnaci, před lety to za nás udělali stavitelé železniční cesty. Ovšem rozhodně se to tehdy nedělalo v souladu se současnou úrovní poznatků, které materiály je vhodné použít v přírodě.

Co se z nich uvolňuje

V minulosti se především používaly dehtovité zbytky z destilací černouhelného koksu. Jde o silně toxické až karcinogenní organické látky, které mohou v přírodě přetrvávat desítky let.

Nejčastěji však byly pražce impregnovány organickými chemickými látkami na bázi dehtových olejů. Pražce byly kontaminovány také ropnými látkami, oleji či brzdnými kapalinami z úkapů při železničním provozu, a to v závislosti na jejich použití na trati. V malé míře byly k ošetření dřeva používány také roztoky pryskyřičných látek a soli těžkých kovů.

SZU varuje

Tento odpad vzhledem k obsahu impregnačních látek, dehtu, těžkých kovů či olejů byl zařazen pod katalogové číslo 17 02 01* Dřevo obsahující nebezpečné látky nebo nebezpečnými látkami znečištěné.

Nebezpečný odpad může ve smyslu platných předpisů původce odpadu předat pouze oprávněným osobám k jeho odstranění nebo využití, což soukromé osoby v tomto případě nejsou.

Kompletní zprávu uvádí na svých stránkách Státní zdravotní ústav. Zpráva shrnuje nebezpečí použití jako stavebního materiálu a upozorňuje lidi, aby si byli vědomi rizik a snažili se ho zbavit a nahradit nezávadnými materiály.

Mezi nejvýznamnější škodliviny, které obsahují nejčastěji používané impregnační přípravky na ošetření pražců, patří polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU). Do organismu člověka se v plynné fázi mohou dostat přes dýchací cesty, v kapalné a pevné fázi zažívacím traktem, kožní cestou a sliznicemi.

Akutní toxicita u člověka nebyla prakticky zaznamenána, klinické projevy se dostavují hlavně při chronické expozici. U očí vyvolávají fotosenzitivní příznaky a jejich podráždění.

Dráždí dýchací cesty s projevy kašle a vznikem bronchitidy. Na sliznici zažívacího traktu vyvolávají leukoplakie a na kůži vyvolávají zánět a erytém (červené zbarvení kůže způsobené rozšířením krevních cév). Mohou zapříčinit vznik anemie (chudokrevnosti), s agranulocytózou, leukopenií (snížení počtu bílých krvinek).

Současně může být poškozena celková imunita jedince. Vícero sloučenin PAU je imunotoxických a mohou podporovat vznik nádorových onemocnění. Některé sloučeniny (například benzo(a)pyren, který obsahují všechny kreosotové oleje) mají mutagenní, karcinogenní nebo potencionálně karcinogenní vlastnosti. Metabolity PAU a jejich meziprodukty jsou pravděpodobně také mutagenní.

Dvě stovky za kus

Ač byste je v současné době už neměli oficiálně získat od žádné firmy, není problém objevit hodně inzerátů, kde se železniční pražce nabízejí. Ceny se pohybují od 150 do 200 korun za kus.

Tyto zásoby zřejmě rozprodávají lidé, kteří je levně nakoupili ve velkém, když se rušily železniční tratě. A uznejte: tak levně kus poctivého dřeva běžně nekoupíte. A že to páchne a uvolňuje se z toho něco do přírody? Koho by to zajímalo, vždyť hodně z nás zajímá především cena.