Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:




Nejčtenější

Podle Pohlreicha si barbeque kuře zamilují všichni.
VIDEO: Barbeque kuře bez roštu připravíte doma lehce podle Pohlreicha

Za nesmrtelný evergreen považuje šéfkuchař Zdeněk Pohlreich kousky kuřete zapečené v barbeque marinádě. Připravíte je bez použití grilu, ten si nechte na lepší...  celý článek

Marcipánový dezert Michaely Javorovské
Mladé pražské cukrářky soutěžily o nejlepší dezert. Cena zůstala U Krbu

Nadějné pražské cukrářky si vyzkoušely, jaké je to zažít tlak při soutěži ve velké konkurenci. Postavily se proti profesionální cukrářce s praxí a pokusily se...  celý článek

Tato utěrka je zralá do pračky. Jak si s ní poradí praní v mikrovlnné troubě?
Toto se nepovedlo. Utěrky se v mikrovlnce zázračně nevyperou

Po internetu se šíří rada, že zašpiněné utěrky není třeba vyvařovat, stačí je vyprat pomocí mikrovlnné trouby. To by se určitě líbilo všem, kdo si pravidelně...  celý článek

Takto musel čapí pár z Dubné bránit své hnízdo a vejce.
V čapím hnízdě v Dubném se o víkendu vylíhla první letošní mláďata

V sobotu bylo pošmourno, přesto se v hnízdě v Dubném vylíhla první letošní čapí mláďata u nás. Stejný čapí pár tu na kostele hnízdí už šestou sezonu, ale letos...  celý článek

Padesát procent lidí se učí metodou pokus a omyl. Ilustrační snímek.
Uvařit vejce a vyměnit žárovku je stále častěji problém, ukázal průzkum

Ačkoliv se do módy vrací trend mnoho věcí si vyrábět doma svépomocí, průzkum britské pojišťovny Aviva zjistil, že každý pátý Brit neumí uvařit vejce, přes 40...  celý článek

Další z rubriky

Nové hmoždinky usnadní přivrtávání polic i skříněk.
Nové hmoždinky budou univerzální: fungují do betonu i do sádrokartonu

Hmoždinky z „rodiny“ Duo Family by měly vyřešit dilema kutilů, jakou hmoždinku použít do jakého materiálu. Nezkušení domácí uživatelé se tak vyhnou situaci,...  celý článek

Europaleta jako součást pracovního stolu.
Europalety se často nevyplatí vracet, raději je využijte

Dřevěné europalety jsou jako vratné lahve a můžete za ně dostat zpět zálohu až 150 korun za kus, často se ale nevyplatí je vůbec vracet. Zvlášť pokud vám na...  celý článek

Novou stavebnici Nimuno můžete stříhat, tvarovat, lepit a kombinovat.
Chtěli si stavět lego i na stěně, vymysleli speciální elastickou pásku

Představte si, že byste mohli stavět stavebnicové kostky i na rohy a stěny pokoje či nábytku. Nebo třeba na svůj oblíbený snídaňový hrnek. Představy o tom, co...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.