Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:




Nejčtenější

Takto připravuje šéf lehké cuketové nudle s houbami.
Pohlreichův lehký recept s cuketou a houbami, který si v létě užijete

Bezmasých jídel, kombinovaných navíc s cuketou, není nikdy dost. Cukety se sice dají koupit celoročně, ale jak jim u nás začne sezona, každý svěží recept na...  celý článek

U veterináře. Ilustrační snímek
Na antibiotika nereagují už ani domácí mazlíčci. Nadužívají se jako u lidí

Problém nadužívání antibiotik se netýká jenom lidí. Stále častěji se objevuje i u psů a koček. Veterináři bijí na poplach a upozorňují na nutnost lepší...  celý článek

Jedna z nejobtížnějších disciplín: skoky po koulích
VIDEO: Tohle děti dospělým závidí. Rekordní nafukovací překážková dráha

Je to jako stokrát nafouknutý skákací hrad okořeněný překážkami ve stylu soutěžního pořadu Drtivá porážka. Přes tři sta metrů dlouhá nafukovací překážková...  celý článek

Svému mazlíčkovi můžete kdykoliv zavolat domů. Když přijde k monitoru, na...
VIDEO: Když se nudí nebo je smutný, může vám pes zavolat do práce

Pomocí nenápadné krabičky, na kterou stoupnou packou, mají psí mazlíčci možnost zavolat svému majiteli třeba do práce. Oba při tom snímá kamera, takže majitel...  celý článek

Další z rubriky

Europaleta jako součást pracovního stolu.
Europalety se často nevyplatí vracet, raději je využijte

Dřevěné europalety jsou jako vratné lahve a můžete za ně dostat zpět zálohu až 150 korun za kus, často se ale nevyplatí je vůbec vracet. Zvlášť pokud vám na...  celý článek

Kvádry nemusí být pravidelné. Jde v podstatě jen o to, aby kvádry vždy...
Postavte si vlastní iglú. Vyřádíte se, využít můžete i krabice od mléka

Turisté v Alpách platí tisíce, aby si vyzkoušeli bydlení v ledovém hotelu. Při současném počasí, které většině míst u nás dopřává sněhovou nadílku i mráz, si...  celý článek

Novou stavebnici Nimuno můžete stříhat, tvarovat, lepit a kombinovat.
Chtěli si stavět lego i na stěně, vymysleli speciální elastickou pásku

Představte si, že byste mohli stavět stavebnicové kostky i na rohy a stěny pokoje či nábytku. Nebo třeba na svůj oblíbený snídaňový hrnek. Představy o tom, co...  celý článek

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2017 ·
Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2017 ·

r.v. 2017, naj. 1 023 km, hybridní
760 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.