Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:




Nejčtenější

Čokoládoví jedinci (pes vlevo) jsou nestandardní, přesto se však ve vrzích...
Tibetský teriér. Posvátný posel štěstí, který se jako teriér nechová

Tibetský teriér neboli „tibeťák“ je skvělým rodinným i sportovním společníkem. Jeho výrazným znakem je nádherná jemná srst, kterou zaujme na první pohled. V...  celý článek

Vysočina 1967 se vyrábí podle původní receptury.
Udírna má několik pater a recept je stále stejný. Jak se vyrábí Vysočina

V batohu si ji na výlet někdy nesl snad každý. Česká legenda mezi salámy – Vysočina – letos slaví kulaté výročí. Zažila prvního člověka na Měsíci, prvního...  celý článek

Kartáčem vyčistíte mřížku grilu naprosto spolehlivě.
Používat saponáty na čištění mřížky grilu je zbytečné, radí kuchař

Internet je plný „zaručených“ návodů, jak si poradit se zašpiněnou mřížkou grilu pomocí speciálních saponátů. Přitom kuchaři se shodují, že je zbytečné je...  celý článek

Další z rubriky

Bez pořádného žebříku se kolem domu neobejdete.
Správný pevný hliníkový žebřík má být těžký a z taženého profilu

Při výběru žebříku se zaměřte na odlišnosti hobby výrobků od provedení profi. Rozdílná je nejen váha, což souvisí s tloušťkou kovu, ale i druh profilu, z...  celý článek

První modely motorových nebyly příliš praktické ani efektivní.
Moderní pilové řetězy „vynalezla“ nenápadná larva. Kouše dřevo stejně

Moderní pilový řetěz vynalezl všeuměl Joe Cox, který systém řezání odkoukal od larev tesaříka. Po hodinách pozorování zjistil, že se umějí prokousávat dřevem...  celý článek

Bez základního nářadí se doma neobejdete.
Jakou sadu s nářadím vybrat novomanželům či svobodné matce v paneláku

Není každý rodilým kutilem. Drtivá většina lidí jen občas potřebuje něco dotáhnout, přišroubovat, zacvaknout nebo přeštípnout. Pro takové uživatele nemá cenu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.