Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:




Nejčtenější

Když našli toulavou kočku Sandy, vážila přes 7 kilogramů.
Tak tlustá kočka se jen tak nevidí. Nedokáže se ani poškrábat

Kočka Sandy byla vlastně jen obyčejná toulavá kočka, kterou záchranáři nalezli v parku v Bromsgrove ve Velké Británii. Zaujala je však tím, jak byla velká a...  celý článek

Knihovna vznikla z nových bedýnek ze smrkového dřeva, natřené jsou vodou...
Proměna pokoje do mexického stylu. Svépomocí a s omezeným rozpočtem

Minimální náklady, zachování původního gauče na spaní a dobrý pocit z výsledku, to byly Lenčiny podmínky, když se jako majitelka jednopokojového bytu o...  celý článek

Roztomilost malým mopsům zůstane a nudní rozhodně nejsou. Když ho dobře...
VIDEO: Jakého psa vybrat do města? Nabízíme pět tipů, navrhněte další

Ideální pes do městského bytu neexistuje. Respektive je to každý pes, který je správně socializovaný a vychovaný tak, aby nepůsobil problémy svému majiteli ani...  celý článek

Další z rubriky

Domek pro včely samotářky z bezových větviček
Postavte domeček pro včely samotářky. Na zahradě se postarají o škůdce

Přilákejte na svou zahradu co nejvíce drobných živočichů. Když jim nabídnete adekvátní ubytování, odvděčí se vám. Díky nim ubude škůdců a zvýší se úroda.   celý článek

Bez pořádného žebříku se kolem domu neobejdete.
Správný pevný hliníkový žebřík má být těžký a z taženého profilu

Při výběru žebříku se zaměřte na odlišnosti hobby výrobků od provedení profi. Rozdílná je nejen váha, což souvisí s tloušťkou kovu, ale i druh profilu, z...  celý článek

Instantní fotoaparát vyrobený z lega
Už žádný digitál, řekl si kutil a vyrobil instantní fotoaparát z lega

Albertino Tam (40) z Hongkongu jednou uviděl, jak kamarád vyhodil krabici plnou lega. A napadlo ho, že by z kostek mohl vytvořit fotoaparát, který by fotil...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.