Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ultralight se dá postavit i v podkroví domku. Potřebujete půl milionu a 6 let

Dvojice nadšenců se pustila do historické kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934. Protože neměli dostatečně velkou kůlnu, vyklidili jednu z podkrovních místností v rodinném domku a přeměnili ji na dílnu. Tam sestavili celý trup.
Hotová kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934

Hotová kopie modelu GN1 Aircamper z roku 1934 | foto: Jan Janula

Tomáše Kořínka a Josefa Plotnárka by nebavilo koupit si kompletní stavebnici letadla, raději studují staré plánky a snaží se vycházet z historických pramenů. Tato "piplačka" se jim ale vyplácí. Odměnou je jim vědomí, že nemají letadlo jako "každý druhý" v republice, ale jedinečný stroj. "Taky dostávají nabídky na účast na přehlídkách či srazech veteránů nejen u nás, ale i v zahraničí," říká Jiří Koubík, ředitel Letecké amatérské asociace

Rostl šest let

Alfou a omegou ultralightu a zároveň nejvyšší investicí, tak od padesáti až třeba do tří set tisíc korun, je motor. "Nám se naštěstí od známých podařilo sehnat originál od značky Continental - občas se ale používají i motory z některých modelů aut, často od Wolksvagenu, Nissanu a Subaru," popisují konstruktéři.

Ježek v kleci

Prozrazují i náklady. "Počítáme tak kolem půl milionu, kromě ceny motoru hodně záleží na materiálu, my si třeba zvolili dřevo, i když je to ta největší piplačka."

Stavbu "draka", tedy trupu a křídla letounu, srovnávají s modelářstvím, jen ve větším měřítku. Takže se k sobě nelepí špejle, ale prkna. "Ale ne každé dřevo se hodí, my třeba přijeli na pilu a tam se hodiny přehrabovali ve fošnách, než se nám povedlo sehnat ty pravé," popisují nesnáze stavby.

Letadlo se stěhuje z dílny

I to bylo důvodem, proč stavba trvala šest let, což je podle nich opravdu až extrémně dlouho. "Šlo by to zvládnout dřív, ovšem my jsme nikam nepospíchali, práce nás bavila, byl to relax," vzpomínají zpětně.

Pokud někdo chce mít letadlo hotové rychle, měl by místo dřeva volit stavebnici a kov. Pak se to podle nich s partou lidí, kteří se ve stavbě vyznají, dá stihnout i za týden.

Jak se postupuje

Co platí u všech typů, je striktní dodržování plánů a výkresů, vše musí být na svém místě, v tomto oboru se ani sebemenší chyba nepromíjí, protože za ní stojí životy lidí.

Bylo třeba letadlo spustit na dvůr

Jako první se dělá trup, konstrukce se pak potáhne plátnem a povrchově upraví, vrtule přijde na řadu až nakonec, kdy je prototyp osazen motorem.

Po dokončení se musí nejen nalakovat speciálním nátěrem, ale především dovybavit nezbytnými přístroji, výškoměrem, ukazatelem paliva a všemi dalšími "budíky", ty se u historických replik pochopitelně shánějí obtížněji.

Praktické informace

www.directfly.cz - český výrobce, prodává letadla v různých stupních rozpracování
www.aerovela.com - montují australská letadla Jabiru (až čtyřmístná), malá italská letadla Storch. Cena stavebnice od 1 000 000 Kč.
www.vztlak.cz - letecký server s bazarem, novinkami i diskusním fórem
www.laazatec.cz - internetový dvojník žateckého klubu ultralehkého létání, hodně článků, fotogalerií, reportáží z akcí, bazar, fórum
www.skyfly.cz - letecký rozcestník
www.aviatik.cz - server, který prodává nejen potřeby pro létání, ale také důležitou literaturu, která by neměla chybět nikomu, kdo se chce pustit do stavby vlastního letadla. Například Konstrukce a výpočet ultralehkých letounů od Oldřicha Olšanského a Jiřího Matějčka. Mezi nabídkou knih ale nechybí ani tituly o meteorologii, letecká angličtina, letecký slovník, zkušební otázky atd.

Co je třeba k létání

Přestože existují lidé, kteří malá letadla považují je za běžný dopravní prostředek urychlující cestování, podstatně více fanoušků si ultralightu užívá jako koníčka. Někdo jen prostřednictvím létání samotného, někdo si užívá i stavbu samotnou, jako naše dvojice.

K zapsání do kurzu stačí zdravotní způsobilost a dovršení věku osmnácti let. Aby žák získal pilotní licenci, musí zvládnout teorii na aerodynamicky ovládaném stroji a poté pilotáž ve vzduchu.

Rozpracovaná palubní deska

Při závěrečné zkoušce s inspektorem Letecké asociace ČR (k ní se dostane nejdříve po čtyřiceti letových hodinách) musí - kromě jiného - předvést ostré zatáčky, nouzové přistání s vysazeným motorem a další předepsané úkony.

S dalšími lety se zkušenosti letců pochopitelně násobí. Většina nehod je zaviněna selháním lidského faktoru, nikoli vadou materiálu. Ostatně i veteráni z války tvrdí, že po nalétání šedesáti hodin si každý myslí, že umí všechno. Po překročení stovky zjistí, že neumí nic.

Před montáží vrtule

I přesto ale míra rizika není až tak vysoká, podle prestižní britské pojišťovny Lloyd se piloti ultralightu řadí do stejné kategorie jako potápěči a motocyklisté… "Víte, spousta lidí si myslí, jak je létání s ultralightem rizikové, protože vždycky, když dojde k nehodě, jsou toho plné noviny a televize. Přitom pokud porovnáte jejich počet s počtem strojů, platí pravý opak, je mnohem bezpečnější než auto," uzavírá Tomáš Kořínek.

Jak získat ultralight

Jsou tři možnosti. Sestrojit si ho kompletně sám, tedy koupit jakousi stavebnici a z dílů podle návodu sestavit, či pořídit si hotový výrobek - tam jde ovšem cena do několika milionů.

Například základní stavebnice draka a originál motoru Rotax letadla Alto stojí asi 600 tisíc korun bez DPH, k tomu je třeba připočítat cenu měřicích přístrojů. Sami výrobci Direct Fly z Kunovic však říkají, že mnoho lidí kupuje draka za zhruba 250 tisíc a zbytek kupuje z druhé ruky, takže letadlo nakonec přijde levněji.

Motorové křídlo jako levnější mezikrok k

Lze koupit i starší letadla, například na www.aviatik.cz pořídíte letadlo Eso MH-45 za 773 000 Kč, kdo si dá práci, sežene třeba legendárního vrabce s motorem z trabantu za 70 tisíc. A kdo nechce alespoň ze začátku hodně investovat, mohl by přičichnout k obloze pomocí motorového křídla, které se v bazarech prodává už od 100 tisíc korun.

Novinář v oblacích

Krajina jako na dlani"Jestli chcete a nebojíte se, můžeme vás vzít do vzduchu," láká mě Josef Plotnárek. Nevýhodou je, že máme něco jako kabriolet, takže za deště a špatného počasí se v něm létat nedá. Na druhou stranu nám ale sviští vítr kolem hlavy jako průkopníkům letectví.

Mám menší potíže s nastupováním do úzké sedačky, málem do ní z jedné strany vlezu a z druhé vypadnu.

Když se konečně usadím a mé tělo je připoutáno, Tomáš Kořínek roztočí vrtuli. Motor "blafne“, dost mě překvapí jeho tichý chod, ale nemám čas na úvahy, jde se na věc.

Sedím vpředu, takže mám dobrý výhled, mezi nohama se mi pohybuje knipl, který je duální, čistě teoreticky bych s jeho pomocí mohl přistát - kdybych to uměl, jako že ne.

Během minuty jsme v oblacích, mé obavy mizí, vychutnávám si pohled z výšky na krajinu, baráky a lidi vypadají jako z lega. Když po dvaceti minutách klesáme a těsně pod sebou vidím přistávací dráhu, náhle pilot zvedne stroj a zamíří zpátky do oblak.

Pohled z předního sedadlaA je to tady, nějaký problém, pomyslím si a sám sobě nadávám: "Máš to ve svým věku zapotřebí?" Trochu mě uklidňuje, že let je nadále pohodový, žádné otřesy ani náhlé změny výšky, z ničeho se nečoudí, když se otočím na pilota, má spokojený výraz.

Nicméně nervozita přetrvává a zbavím se jí definitivně až v okamžiku, kdy po chvíli hladce přistaneme. Přesto se mi kolena i na pevné zemi mírně klepou.

Josef Plotnárek mi pak s úsměvem vysvětlí, že manévru, z něhož jsem málem dostal infarkt, se říká průlet přes letiště a udělal ho proto, aby si nás kolegové dole mohli vyfotit! Ještě že neměli teleobjektiv, takže můj vyděšený obličej nezachytili.

Autoři:

Krmítko v americkém Ohiu

  • Nejčtenější

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

25. dubna 2024

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého...

Byla dřív jídla v restauracích poctivější? Jak se v minulosti stravovalo

26. dubna 2024

Pivo nebo dršťková polévka za dvě koruny, guláš za šest. K tomu talíře a ubrusy s logem RaJ....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mráz popálil většinu zahrad. Dřeviny obrazí, uklidňuje přírodní zahradník

26. dubna 2024  8:46

Leckde byly plně rozkvetlé ovocné stromy i keře, případně už dokonce měly malé plůdky. Příroda je...

Známe nejroztomilejší mazlíky dubna a výherce gurmánského krmiva za 10 tisíc

2. dubna 2024  7:02,  aktualizováno  30.4 13:39

Je rozhodnuto. Víme, kdo vyhrál prémiové krmení pro psí a kočičí gurmány od Mountfieldu za deset...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dvě gorilí mimina v Zoo Praha jsou úžasná. Mobi se vozí, to menší půjčuje

25. dubna 2024

Dvojnásobná radost z narození zdravých mláďat goril nížinných panuje v Rezervaci Dja Zoo Praha už...

Tato jídla se původně neměla povést, přesto se nakonec stala slavnými

2. května 2024

Příprava dobrého jídla vyžaduje nejen trpělivost, ale především pochopení každé složky a každého...

Krvavá i bílá svída jsou krásné celý rok i jako živý plot. Snadno se množí

2. května 2024

Ještě nemáte na zahradě žádnou svídu? Pak je nejvyšší čas ji vysadit, neboť tyto odolné okrasné...

Váš mazlíček může v květnu hrát o deku, granule a kapsičky pro psy a kočky

1. května 2024  1:05

Pokud máte doma roztomilého králíčka, kočku, psa, ještěrku nebo třeba koně, můžete si zahrát v...

Nechcete na zahradě chemická hnojiva? Zkuste to s mykorhizními houbami

1. května 2024

Mykorhizní houby jsou nezbytnou součástí přírodního ekosystému a hrají klíčovou roli v růstu a...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...