„Zjistili jsme, že opice jsou při nakupování daleko realističtější než my,“ říká Laurie Santosová, vedoucí výzkumnice z Yale University v New Haven v Connecticutu. Pochopily systém peněz a pochopily, že dražší nemusí automaticky znamenat lepší.
Malpa kapucínskáNevelká opice z čeledi ploskonosých opic malpovitých (Cebidae). Obývátropické deštné lesy v Jižní a Střední Americe. Svůj rodový název získala podle kapucínských mnichů, jejichž kutny připomíná žluté zbarvení malpy kapucínské na hrdle, hlavě a ramennou, které kontrastuje s černě zbarveným zbytkem těla. Zdroj: Wikipedia |
Výzkumníci využili k pokusům jedince malpy kapucínské (Cebus capucinus). Vytvořili trh, kde opice za žetony mohly koupit pamlsky. Naučily se, že některé pamlsky mohou být levné a jiné zase drahé.
Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí. Nepodlehly pocitu, že víno v draze vypadající lahvi musí být lepší než v obyčejné.
Třebaže v některých oblastech mohou tvorové s námi sdílet iracionální touhy, v oblasti nakupování se chovají úplně jinak. Čtyři pokusy ukázaly, že opice chápaly rozdíly v ceně, ale tvrdohlavě odmítaly přistoupit na myšlenku, že za vyšší odměnu ochutnají lepší pamlsek.
Výsledky testu opic byly zveřejněny v časopise Frontiers in Psychology.