Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř stoprocentní jistotu, že někoho s telefonem spatříte. Přitom mobil výrazně ovlivňuje pozornost. Jak přesně, ukazuje simulátor na Fakultě dopravní ČVUT, do kterého usedl reportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Programátor Jan Válek mě vede chodbami fakulty do malé místnosti, v níž se nachází simulátor, auto z vrakoviště, které obklopují plátna. Interiér vozu vypadá klasicky: sedačky, palubní deska, volant, automatická převodovka. Z desky na mě navíc míří několik kamer, které budou snímat, kam se dívám.

„Simulátor zjišťuje, jak se chovají řidiči, když jsou ospalí, vidí billboardy, i jak se chovají ve chvíli, kdy se dívají do mobilních telefonů,“ popisuje Válek.

Usedám do vozu. Nejdříve zkouším jízdu, na kterou se plně soustředím, tedy bez mobilu. Musím si mimo jiné zvyknout, že necítím zrychlení. Kvůli tomu mi není dobře. „Je pravdou, že lidem se tu dělá nevolno, někteří to museli vzdát,“ vzpomíná výzkumník.

Jedu dál. Už jsem si řízení osahal, beru do ruky mobil a začínám psát zprávu. Roztříštění pozornosti mezi řízení a telefon je znát okamžitě. Nevědomky přejíždím do levého pruhu. Poté pro změnu jedu škarpou vpravo a otřu se i o dopravní značku. Moje jízda vypadá jako slalom.

„Obecně řidiči, kteří se dívají do mobilu, v tu chvíli vůbec nedávají pozor. Dívají se pod sebe, ne před sebe. A ani psychicky se nevěnují tomu, že jedou, ale přemýšlí nad tím, komu píšou, co píšou a tak dále,“ vysvětluje programátor z Fakulty dopravní ČVUT.

Z pozorování vyplynulo, že jsem se díval do mobilu obvykle 1,5 sekundy a půl sekundy pak na vozovku. „Což znamená, že když jste jel rychlostí 90 km/h, tak jste ujel vždy přibližně 50 metrů bez toho, abyste se díval před sebe,“ varuje Válek.

To se mi vymstilo, když mi programátor pustil na silnici srnku. Na nenadálou situaci jsem nedokázal dostatečně rychle zareagovat a zvíře srazil. Při dalším pokusu, kdy jsem se plně věnoval řízení, jsem zvládl zabrzdit. Sice těsně před srnkou, ale zvládl.

„S telefonem v ruce jste navíc nebyl schopný jet plynule a stálou rychlostí,“ hodnotí Jan Válek. To je typický jev i na reálných silnicích. Například muž v bílém autě, kterého jsme natočili, zpomalil na Jižní spojce při psaní zprávy na 50 km/h, ačkoliv tam může jet 80 km/h.

Telefon si nesmíte vzít ani při čekání na zelenou

Častěji než při jízdě jsou však vidět lidé s telefonem v ruce na křižovatkách, když čekají na zelenou. Zřejmě si chtějí zkrátit čas odepsáním či zjištěním, co je nového na sociálních sítích. Přitom ani na semaforech nesmí telefon do ruky vzít.

„Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj či jiné hovorové či záznamové zařízení. Tedy i v případě, kdy zastaví motorové vozidlo, přeruší jízdu z důvodu nezávislém na vůli řidiče, jako je například zastavení na světelné křižovatce. Rozdíl je, pokud bude řidič stát s vozidlem, tedy uvede vozidlo do klidu na dobu dovolenou pro zastavení, či zastaví a uvede vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných lidí anebo k naložení a složení nákladu,“ vysvětluje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Téma hovoru ovlivňuje pozornost výrazně

Spousta lidí už dnes telefonuje s handsfree. To je sice legální, nicméně pozornost věnovaná řízení také klesá. Velmi záleží, co je předmětem konverzace.

„Téma hovoru ovlivňuje vaši pozornost velmi výrazně. I pokud budete používat handsfree, tak když budete řešit náročný problém, vaše reakční doba se výrazně prodlužuje. Naopak pokud se budete bavit o něčem naprosto nevýznamném, tak to potom nemá velký vliv. Ale je to individuální,“ dodává Válek.

Za držení mobilu při řízení hrozí pokuta od 1 000 do 2 500 korun a 2 body.

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...