„Za tu dobu svezla po svém okruhu snad přes dva a půl milionu dětí a není tedy divu, že potřebovala generální opravy,“ připomíná ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.
Atrakci postavil v roce 1976 Vratislav Paldus a jeho žena Jaroslava Paldusová ji v zoo obsluhovala přes čtyřicet let. Dnešní otevření tramvajové tratě se samozřejmě nemohlo obejít bez ní, a tak s prvními zájemci vyjela právě ona.
U restaurace Gaston jsou koleje o délce 97 metrů umístěné od roku 2001. Tramvaj po nich jezdila do listopadu 2019. Její tři vozy dostaly stejná evidenční čísla jako souprava, která v sobotu jezdí na historické lince 41 od planetária do centra Prahy a zpět.
„Znalci v její trojvozové soupravě snadno rozpoznávají dvounápravový motorový vůz, který od začátku minulého století až do počátku 30. let vyráběly pražské Ringhofferovy závody, a dva dvounápravové vlečné vozy, jimž se říkalo ‚plecháče‘ a v letech 1924 až 1931 je vyráběli jednak u Ringhoffera v Praze, jednak v Továrně na vozy v Kolíně,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.
V době svého vzniku jezdila tramvajka v tehdejším dětském koutku v místech, kde se dnes nachází expozice lachtanů. V roce 2001 byla přemístěna do nově vzniklé Dětské zoo poblíž restaurace Gaston, kde je dodnes. Rodina Paldusova atrakci vlastnila a provozovala až do roku 2019, kdy ji odkoupila právě Zoo Praha a rozhodla se jí vdechnout nový život.
Lze říci, že v roce 1976 Vratislav Paldus svou dětskou tramvajkou připomněl teprve nedávno uzavřenou kapitolu z historie pražské hromadné dopravy.
Poslední tramvajové soupravy sestávající z „ringhoffera“ a „plecháčů“ totiž přestaly jezdit na podzim roku 1973 a veškeré dvounápravové tramvaje byly z běžného provozu definitivně vyřazeny 8. května 1974, den před zprovozněním metra.
„Tato vzácná tramvajová souprava skutečně odpovídá předloze pro naši tramvajku a sestává z motorového vozu číslo 2172, který byl roku 1929 vyroben v pražských Ringhofferových závodech, a z vlečných ‚plecháčů‘ čísel 1200 a 1201, které vznikly roku 1930 v Kolíně a z toho důvodu se jim také říká Kolíňáky,“ upřesnil Bobek.
20 Kč za dítě, 40 Kč za dospěléhoSoupravu tvoří jeden akumulátorový motorový vůz a dva vlečné vozy, dlouhá je celkem 10 metrů. Dovnitř se vejde do třiceti dětí, s přihlédnutím k jejich věku a hmotnosti. Za dvacetikorunu malý pasažér objede v tramvaji tři kola tratě, jízda trvá asi tři minuty. Tramvaj bude v provozu od března do října a při příznivém počasí i v listopadu a v prosinci. V hlavní sezoně od června do srpna bude v provozu od 10:00 do 18:30 |
Jak se uvádí ve znaleckém posudku, který si zoo loni nechala vypracovat, šlo o „domácí výrobu dle vlastního projektu“, přičemž Paldus používal „dílů dostupných na trhu v roce 1976“.
Například kolečka trojvozové soupravy pocházela z důlních vozíků – což při nynější rekonstrukci představovalo značný problém. „Původní kola již nešlo opravit, důlní vozíky jsou dávno ty tam, a proto nezbylo, než nechat složitě vyrobit kola zbrusu nová,“ vysvětlil Miroslav Bobek.
Podle informací z facebooku Miroslava Bobka bydleli Paldusovi v době vzniku tramvajky na trase tramvajové linky 11. Ta mívala konečnou na stanici Divoká Šárka.
Právě z tohoto důvodu pan Paldus svou dětskou tramvajku označil číslem linky 11 a cílovou stanicí Liboc, Divoká Šárka. Někdy se sice uvádí, že Divoká Šárka byla odkazem na jedno z prvních zvířat Zoo Praha, lvici Šárku, ale v tomto případě je podle Bobka zřejmě přání otcem myšlenky.