Od pátečního rána tedy byla gorilí samička Duni na cestě a po páté hodině odpolední konečně přistála v pořádku v Praze, na letišti v Kbelích. Pak ještě absolvovala přejezd do pražské zoologické zahrady a spát už bude – stejně jako její chovatelka Lucía z Cabárcena – v novém pavilonu goril.
Po šesté hodině večer už mohl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek na sociální sítě s úlevou napsat: „V tomto okamžiku už je Duni v zázemí nového pavilonu goril Zoo Praha. Je zcela klidná a se zájmem prozkoumává nové prostředí.“
Duni teď čeká karanténa (jejíž přísné podmínky nedovolují ani pořízení fotografií), a poté postupné seznamování se členy nové chovné skupiny. A to v novém pavilonu goril nazvaném Rezervace Dja, který bude pro veřejnost slavnostně otevřen 28. září. Chovnou skupinu povede gorilí samec Kisumu.
Cesta Duni z Cabárcena do Prahy |
Také Kisumu je pro pražskou zoo novým přírůstkem. Do Prahy dorazil už před týdnem. Cestoval z Rakouska, takže ho bylo možné přivézt klimatizovanou dodávkou. Přesun Duni byl zcela pochopitelně logisticky mnohem složitější a přípravy na něj proto trvaly v podstatě celé léto.
Duni – na snímcích ve španělském Cabárcenu – je neuvěřitelně podobná své matce Moje, která se v Praze narodila jako historicky první gorilí mládě 13. prosince 2004.
Také chovatelé připravovali Duni na transport celé týdny, takže se v pátek po osmé hodině ráno nechala bez potíží umístit do přepravního boxu a mohla vyrazit na cestu. Celou cestu ji doprovázela její chovatelka Lucía, která ji uklidňovala při přesunu na letiště, při nakládce i na palubě letounu CASA.
Nakládání Duni do letounu CASA na letišti v Santanderu. Chovatelka byla Duni stále nablízku.
„Odlet ze Santanderu se asi o hodinu pozdržel kvůli stávce řídících letového provozu ve Francii, ale to byla jediná komplikace, která transport provázela,“ mohl po zdárném přesunu konstatovat Bobek. S díky směrovanými na kolegy ze Zoo Praha, velení Vzdušných sil Armády ČR a 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích, vedení Ministerstva obrany ČR a velvyslance ČR ve Španělsku Ivanu Jančárkovi, díky nimž se transport Duni proběhl hladce.
Najít ideální řešení transportu nebylo snadné
Ze španělského Cabárcena do Prahy je to vzdušnou čarou 1 580 kilometrů, sedmkrát dál, než byla Kisumova cesta z Rakouska. „Přeprava na takovou vzdálenost by pro Duni mohla být velice stresující. Snažíme se tedy udělat všechno pro to, abychom ji transportovali co nejrychleji a pokud možno za trvalé přítomnosti její chovatelky. Zařídit to je ovšem složitější, než by se na první pohled mohlo zdát,“ vysvětloval Miroslav Bobek před časem ve sloupku pro MF DNES.
„Přibližně dva tisíce kilometrů pozemní trasy bychom s nezbytnými zastávkami jeli auty možná i třicet hodin. Duni v přepravním boxu by přitom stejně jako Kisumu při cestě ze Schmidingu musela být umístěna v klimatizované dodávce. Tam s ní ovšem nemůže být chovatelka a jejich vzájemný kontakt by byl možný pouze během zastávek. Takové martyrium bych ‚naší‘ Duni nepřál,“ uvedl a vysvětlil, že ani komerční letecká přeprava z Cabárcena bohužel nepřipadala v úvahu, protože by také trvala asi třicet hodin. Duni by navíc absolvovala překládky na letištích a chovatelka by se k ní vůbec nedostala.
Do Zoo Praha brzy dorazí dcera Moji a nový samec. Bobek doufá v mláďata |
„Pronajmout si celé letadlo stejně, jako jsme to udělali před lety, když jsme do Cabárcena přepravovali Duninu mámu Moju, se v dnešní době ukázalo rovněž téměř neschůdné. Nejnižší nabídnutá cena činila 630 tisíc korun bez DPH,“ konstatoval. Nakonec se ideální řešení přece jen našlo. „Díky vstřícnosti Vzdušných sil AČR a Ministerstva obrany ČR bude možné využít toho, že jeden ze strojů CASA poletí ze cvičení NATO ve Španělsku. A při té příležitosti se zastaví i pro Duni,“ vysvětlil ředitel Zoo Praha, proč nakonec Duni přepravuje letoun CASA, podobně jako koně Převalského do Mongolska.