První pojízdná mlékárna

První pojízdná mlékárna | foto: Michal Šula, MAFRA

Čerstvé mléko přiveze „bučící“ dodávka přímo do vaší ulice

  • 79
Když uslyšíte v ulici bučení a cinkot zvonců, neznamená to, že by utekly krávy. To jen přijela pojízdná prodejna s mlékem a mléčnými výrobky. Nová služba začala fungovat v Praze a Středočeském kraji.

Většina lidí si vzpomene na žlutá zmrzlinářská auta, která přijela prakticky před dům a nezaměnitelnou melodií lákala ke koupi zmrzliny a mrazených potravin. Po Praze a středočeských městech začaly jezdit bílé dodávky, které stejným způsobem rozvážejí čerstvé mléko a mléčné výrobky.

Začali donáškou do domu, nestíhali

S programem Mléko až do domu přišli zemědělci Stanislav Němec a Jan Miller, kteří mají farmy poblíž Prahy. "Začali jsme koncem roku 2010. Neměli jsme prakticky žádnou reklamu a věc jsme koncipovali jako donášku až do domu," popisuje Stanislav Němec počátek projektu.

"Během dvou týdnů jsme zjistili, že nejsme fyzicky schopni pokrýt poptávku. Proto jsme přešli na zastávkový systém," vysvětluje. Znamená to, že dodávka jede podle jízdního řádu, který je dostupný na internetu. Jezdí se šestkrát týdně, každý den jiná trasa. Je tedy třeba si nákup naplánovat.

Po příjezdu na plánovanou zastávku na sebe bílá dodávka upozorní cinkáním kravských zvonců a bučením, které pouští z reproduktorů, a dá tak do okolí vědět, že je na místě. Dvě dodávky rozvážejí po metropoli a jejím okolí čerstvé selské mléko a sýry.

Mléko se jen pasteruje

Čerstvé mléko je pasterované, jinak se však prakticky neupravuje. "Neprochází odstřeďováním, což je další důvod, proč si na rozdíl třeba od trvanlivého mléka uchovává chuť, vůni, přirozený obsah smetany a vitaminů rozpustných v tucích," vysvětlil druhý autor projektu Jan Miller, z jehož farmy mléko pochází.

Sami farmáři na svých stránkách lákají na možnost ochutnat pravé mléko místo "bílé vody z krabice", jak nazývají trvanlivá mléka.

"Jeden z hlavních motivů projektu byl, že pokud mléko prodáváme přes supermarkety, tak se s námi dělí o zisk dost nespravedlivě," říká Stanislav Němec s tím, že dovážkový model je mnohem výhodnější, aniž se to odrazí na ceně pro koncového zákazníka.

"Navíc tu jde i o to, navrátit výrobkům konkrétní tvář. Aby spotřebitel věděl, kdo, kdy a kde je vyrobil. Je to krok od anonymity ke vztahu mezi výrobcem a zákazníkem," dodává Němec.

Na dvanácti trasách se zatím střídají dvě dodávky. Farmáři by se chtěli výhledově dostat na čtyři až šest automobilů, které by zvládaly obhospodařit Prahu a velkou část středních Čech.

"Cílem je, aby jedno auto denně prodalo asi pět set litrů mléka, zatím jsme tak na sedmdesáti procentech výkonu, ale poptávka pomalu stoupá," vysvětluje Němec s tím, že oba farmáři hledali nové cesty, jak se vyrovnat s těžkou situací na zemědělském trhu. "Cítíme, že problémy tu jsou, a jsme si jisti, že stávkováním a blokováním dálnic je nevyřešíme. Proto hledáme nové cesty. Nebo to aspoň zkoušíme."

Co vozí pojízdná mlékárna

  • Selské mléko - 25 Kč/litr
  • Čerstvý jogurt - 20 Kč/500 g
  • Balkánský sýr - 25 Kč/125 g
  • Dnešní sýr (čerstvý sýr vyrobený v den prodeje) - 25 Kč/125 g

Odkud přijíždějí:

Mléko zpracovává Němcova radonická mlékárna. Radonický balkánský sýr ve slaném nálevu obdržel národní značku kvality Klasa. Kompletní informace na www.mlekozfarmy.cz.