Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Naučte se waltz, na maturitním plese se bez něj neobejdete

Waltz patří ke stěžejním tancům na každém plese. Když se například na tom maturitním bude vyhlašovat sólo pro rodiče, vsaďte se, že mu neujdete.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a16r11e12l 13D63r26d88a 6394762877

POVINNÝ PŘEDMĚT TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA NA ZŠ

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 1. období:

žák rozumí základním pravidlům správného držení těla, vnímá a prožívá základní prostorové pojmy, rozlišuje základní dynamické stupně pohybu, rozlišuje základní členění času – vědomě používá různá tempa včetně zrychlování a zpomalování, umí pracovat s pauzou, zvládá základní druhy kroků pro pohyb z místa a dokáže je správně používat, snadno zvládá základní prvky obratnosti, aktivně vnímá hudební doprovod, je schopen reagovat na změny tempa, rytmu, je schopen tělem „vyzpívat“ hudební melodii, vnímá a vyjadřuje hudební frázování, je připraven k velmi jednoduché krátké improvizaci vedené pohybovým, hudebním, nebo tematickým zadáním, přijímá a respektuje pravidla her.

Očekávané výstupy pro 1. stupeň, 2. období:

žák rozumí pravidlům správného držení těla a vědomě je přenáší do běžného života, má správné návyky v používání svého těla, rozumí pojmu přirozený (správný, zdravý) pohyb, vnímá a v pohybu aplikuje základní prostorové vztahy, rozlišuje a vědomě používá základní dynamické stupně pohybu, dokáže vnímat a vyjádřit pohybem dvoudobost, třídobost a čtyřdobost, slyší a vyjadřuje pohybem jednoduché rytmické modely, se samozřejmostí přijal řád hudebního frázování, improvizuje na jednoduché náměty, podpořené hudebním doprovodem.

Očekávané výstupy pro 2. stupeň: žák uplatňuje návyky správného držení těla a dovednosti přirozeného pohybu nejen při výuce, ale i v běžném životě, vnímá měnící se prostorové vztahy a aktivně vytváří partnerství mezi svým tělem a prostorem, je schopen používat své tělo jako nástroj sebevyjádření, v improvizaci i tvorbě dokáže uplatnit své vlastní zkušenosti a zážitky, rozumí tomu, že dosažení inteligence těla je závislé na záměru, talentu, inteligenci a je podmíněno vůlí. Není závislé na mechanickém opakování a drilu. Ví, že tělesná inteligence je setrvalým stavem, spadajícím do oblasti intelektu, citu a ducha.

0/0
19.2.2013 5:57

K96a11r62e64l 70D54r29d21a 6774682447

S potěšením sleduji aktivitu Vize tance s programem Tanec do škol, která uvažuje zavedení tance jako povinného předmětu v Česku tak od roku 2014. Pro mě je čtení úvah o formálním návratu tance do Česka pohlazením po duši a čekám, kdy se intenzivně zapojí také společenský tanec.

Jinak jsem vcelku skeptik, a nevěřím, že současná generace tanečníků "matematiků" půjde cestou přirozeného pohybu a hudby. Znám lektory na kurzech, znám prostředí tanečního sportu. Nebezpečí zneužitelnosti "hezkých slovíček" je v tanci příliš reálné. Opět je tedy nyní ve hře úvaha o vázané živnosti, kdy je snaha, aby tanec mohli vyučovat jen školení pedagogové. (Aneb reálně budou současní běžci po dlaždičkách kolem bazénu rozhodovat o tom, kdo smí vyučovat plavání a kdo ne.) ;-D

Hloupá je samozřejmě definice "současného tance", tedy moderního tance od reformy v 70. letech 20. století, který si pragmaticky přibírá i mediálně populární individuálně-skupinové taneční styly. Moderní párový tanec ale vznikl před 100 lety a vymezil se proti "zaostalému" komunitnímu skupinovému tancování svobodou a vyspělostí párového tance provázeného nástupem jazzu. Nyní to vypadá, že je párový tanec odložen odborníky do starého železa a nahrazen opět "jucháním tlupy". Což by bylo samozřejmě obrovským krokem zpět. 

Navíc taneční sport má v oblasti metodiky, výuky, školení pedagogů, pronikání na VŠ, výuky široké veřejnosti, praxe vrcholového sportu atd. mnohaleté zkušenosti, které nelze zatratit v duchu "opozice za každou cenu", ale je třeba to málo, co již v Česku máme převzít a rozvinout. Tak jako tak, bude tanec na školách inklinovat ke společenskému tanci a jde o to, aby takový tanec nebyl ještě více ničen v duchu nových "revolučních" hesel. Já jsem pro evoluci. Ale jinak mě Vize tance opravdu baví a inspiruje. Také potvrzuji, že přirozený pohyb a improvizace k dobrému společenskému tanci patří také, (ne že ne).

0/0
19.2.2013 6:43

P95a65v16e40l 19O12d63r34a38z70i27l 6644279137960

Naprosto netuším, proč by měli děti trpět pod kuratelou svérázných individuí vašeho typu.

Moderní párový tanec vznikl před 100 lety a nyní je beznadějně zastaralý a nechtěný. Kdyby se nevnucoval na maturitních plesech, tak je dnes stejně okrajovou záležitostí, jako sbírání fonografů.

Ten váš neskutečnými pravidly svázaný kymácivý pohyb prostě skoro nikoho nezajímá.;-D

0/0
19.2.2013 11:10

K44a76r96e95l 77D86r44d30a 6864912157

Nezdá se mi, že by přehlídka fonografů dostala k TV miliony diváků. Nějakou tu stovku let mají za sebou snad všechny sporty. Vadí to snad? Nezklamete, vaše připomínky stále tápou ve tmě. Tančete, natřásání prý zvyšuje intelekt. (Podle Vize tance.) Patrně v duchu, před použitím protřepat. ;-D

Abyste tušit mohl, doporučuji materiál Tanec do škol od Vize tance. Důvody tam uvádí.

Jinak jsem měl pocit, že Vás tanec zajímá. Teď ho zase zatracujete. Týrá Vás právě někdo v tanečních a hledáte odpověď, za co? ;-D

O žádných neskutečných pravidlech nevím. Jde o soulad v páru a o soulad s hudbou. Pak je taková společenská zábava snadná, funguje a dává křídla. A popravdě, není již moc činností na světě, kde má muž nezastupitelnou roli a kde oba mohou poznat jak je souhra posiluje a otevírá jim netušené možnosti. (To je podstata života v páru. A také jeden ze smyslů existence jinak zbytečných trubců mužského pohlaví.) ;-D

Jak toho dosáhnout co nejsnadněji popisuje technika tance. Nejde o pravidla, která je třeba dodržet, ale o návod, jak něco dělat dobře. Obdobné je to přece i v jiných sportech.

Jenže, tohle všechno, podle mě, patrně víte. O to méně jsou my jasné vaše komentáře a způsob vašeho vystupování. Nechcete uvést ty důvody? ;-)

0/0
20.2.2013 8:08

P86a90v11e38l 43O59d32r36a77z40i83l 6484459227910

K TV dostává miliony diváků (což z miliard potenciálních není až tak moc) taneční sport, který vy ovšem nenávidíte.

0/0
20.2.2013 8:37

K93a98r89e10l 33D75r30d49a 6664362157

V Česku miliardy lidí? Nestrašte. ;-D Mým koníčkem je tanec a ve volném čase pro zábavu tančím. Podle mě dělám taneční sport a mám ho samozřejmě v oblibě. ;-)

Pokud jde o popularitu StarDance, nejsem si zcela jist zda diváky k TV táhne u tohoto pořadu jen tanec. A kdo jiný by tam za tanec měl být, než aktivní soutěžní tanečníci? (Máme všehovšudy 5 použitelných tanečníků v celém Česku.) Je to zábavný pořad s tancem v dobrém mixu tance, celebrit a zábavy. Koneckonců, mohou celebrity ze své popularity tanci něco vrátit za svoji uměleckou kariéru. Setkání citlivých umělců s masakrem profi tanečního sportu (vystupňovaného časovými požadavky laciné TV show) jim ale opravdu nezávidím... Tady jde o hrdinství v přímém přenosu. ;-D

(Fascinuje mě kvalita tance v britské verzi. A to si Britové dovolí postavit vedle sebe normální společenský tanec 60-letých celebrit a sportovní junáky se soutěžní technikou. A jde to také.)

0/0
21.2.2013 9:20

K90a76r42e67l 31D55r18d82a 6344332507

Tedy zpět ke klasickým tanečním kurzům. Jejich náplní je zdokonalení tanečních dovedností v tanečním stylu párový společenský tanec. Umíte si představit, že vám do kurzů pro mládež napochodují děcka se zažitými dovednostmi z výše uvedené osnovy? ;-)

Lze snad nyní konstatovat, že se o pokročilý tanec u nás pokouší i tanečníci, kteří nezvládli učivo (budoucí) základní školy? ;-D

0/0
19.2.2013 6:54

K89a34r14e72l 33D14r16d43a 6534312747

A máme zde konečnou. Dál se mini kurz už asi nedostane. Škoda. Patrně jsme pana Fabíka odradili zdejší diskusí. Aneb přesněji, patrně jsem to tady zazdil. ;-D

Dlužím odpověď na otázku o co mi jde? Podle mě se tanec v Česku může hnout vpřed, jen když umožníme o tanci otevřenou diskusi. Jen tak si lze zvyšovat odbornost, která u nás zoufale chybí. Bohužel, diskuse se v tanci u nás nepřipouští. Přednost mají obchodní zájmy a soutěžní kariéra... hrobaři dobrého tance. ;-)

0/0
13.2.2013 7:55

K37a30r18e25l 95D25r72d29a 6694552307

Měli jsme zlomovou lekci s jedním z našich předních tanečníků. Po letech bádání přišel na finesy vyspělé taneční techniky. Aneb vždy učil techniku, o které se domníval, že při zdokonalení (které přijde časem) je to to pravé ořechové. Dnes pochopil, že ona je ta technika při vyspělém provedení zcela obráceně a nelze se k ní "tradiční cestou" (řekněme zdokonalováním kroků) vlastně dopracovat. Musí se na to jít jinak a hned začal řešit jak. Je to o jiném přístupu, kdy je třeba popřít to, o co jeden usiloval doposud.

Mistr je známou osobností, jeden z tanečních oborů u nás tlačí vpřed. Všichni ho považují za vrchol české kvality a odbornosti. Vyškolil desítky tanečníků a lektorů, kteří nyní vlastně učí "jeho starou chybnou mizernou techniku" další a další studenty.

Myslím ale, že si příliš fandí. Tak dobrou techniku u nás žádný lektor nemá široko daleko. Ono dochází bez jeho vůle tak jako tak k modifikacím. Pokud náš mistr tančí ve srovnání se světovou špičkou tak na 3 či 4, jím proškolení lektoři jsou na tom zpravidla ještě o třídu či dvě hůře a předvedou žákům techniku tak za 4 či za 5. Co asi pak umí a mohou umět jejich studenti? ;-D

Lekci zakončil na téma mladých namyšlených tanečníků. Nepřestává ho udivovat, jak mladí tanečníci, když poberou tanec na přijatelné úrovni, přestávají na své technice pracovat a nepřipustí si, že celá jejich taneční technika je také třeba od základu chybná. A musí se stát zázrak, aby svůj přístup k tanci změnili. Tím ale často promarní klíčový okamžik své taneční kariéry.

A co z toho plyne pro účastníky tanečních kurzů? Až se naučíte v tanečním kurzu ty správné taneční kroky, tak začněte pracovat na jejich zapomenutí. Jen tak budete mít šanci tančit někdy dobře.;-D

0/0
13.2.2013 8:38

P60a35v98e85l 86O16d79r75a22z18i85l 6604549687350

Mě by zajímalo, jak hodláte doložit, že zrovna váš názor je ten správný.

0/0
13.2.2013 10:57

K94a54r22e34l 69D21r41d71a 6174862467

Právě tento dotaz pod příspěvkem, kde popisuji názory druhých? A když, tak názor vlastně na co? Tady je to k výuce, k technice... A může vůbec na tanec (a jeho trénink) existovat jeden platný univerzální názor?

Na lekcích rozlišujeme "matematiky" a "hudebníky". První se tanec naučí přes počítání, přes básničky, přes mnemotechnické pomůcky. Druzí přes to, co slyší v hudbě. První mají následně problém tančit na hudbu. Druzí neumí často svůj tanec analyzovat a pracovat na technice. Bylo by zajímavé zjistit poměr těchto dvou skupin. Klasické taneční kurzy jdou vstříc "matematikům". V tančírnách se hromadí "hudebníci". Dva rozdílné světy, dvě rozdílné metodiky výuky. A korunuje to pojem "společenské tance", kde se potře veškerá technika a její vztah k hudbě (u standardu švihový pohyb) a jejichž stoupenci se pak předhání v dokonalém chybném krokování nesmyslů. A když to vezmu podle profesionálních tanečníků, tak ti jdou, podle mě, zpravidla zlatou střední cestou. Respektují "matematiku" i "hudbu", "atletiku" i "tanec" a razí zlatou střevní cestu průměrnosti. ;-D

Znám trenéra, který pohyb bez hudby nepovažuje za tanec. Zatracuje všechny "matematiky" resp. taneční atlety na soutěžích, co si na tanečníky jen hrají. Současné soutěže neuznává, protože sportovní tanec se dnes dopracoval na pouhý estetický pohyb bez vztahu k hudbě. Na pohybovou dovednost, která nedává smysl. Ortodoxní názor... (A jen tak mimochodem, dělá jiný tanec a přitom má shodný názor na přístup k technice. Na techniku je třeba jít od podstaty tance. Obrácený postup je cestou do pekel.)

Buď jde o platné názory nebo o nemoc z povolání. Na stará kolena, když už to tanečníci nikde moc nevytrhnou, přijdou na to, co dělali celý život špatně a mají potřebu to sdělit, a on je už nikdo neposlouchá... protože mladí nadějí tanečníci si právě užívají své chyby a mají je za pravdu pravdoucí podloženou tituly ze soutěží.

0/0
14.2.2013 7:47

K69a29r18e95l 46D26r69d24a 6214952867

Já se právě pokouším o tu střevní průměrnost. A je to fakt na pytel... ;-D

S tancem to nemá sice nic společného, ale přesto nás to posouvá vpřed. Nemám a nevidím univerzální pravdu. A asi neexistuje univerzální metodika výuky. Já bych doporučil cestu: rytmus a hudba, základní pohyb, technika, hudba a tanec, hudba a tanec, hudba a tanec... a nakonec nácvik figur, aby to nebyla nuda. Pan Odstrčil ve své knize o sportovním tanci radí obrácený postup (asi v duchu Z. Landsfelda), přes nácvik figur se naučit základní techniku a na závěr taneční kariéry pochopit hudbu jako třešničku na dortu, aneb názor jednoho exprezidenta sportovního atletického svazu... ;-D

(Koukám, že je nová prezidentka svazu, mířícího trvale do záhuby... Aneb, StarDance má hmatatelné výsledky.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:12

P72a59v46e18l 58O75d62r13a59z95i82l 6344179857810

Čtyřicet řádků a prakticky žádný názor. Co je podle vás podstata tance?

0/0
14.2.2013 9:35

K98a35r21e64l 87D81r25d72a 6944822887

Stále mám pocit, že si nerozumíme.

Jako děcko jsem bydlel vedle rodiny Saudků. Měl jsem zákaz koukat do jejich zahrady. Nazí chodili v rose. (Dnes vím proč.)

Taneční sport je tlačen do situace, aby poskytl informaci, zda je lepší Preiss, Töpfer či Roden podle toho, jak vysoko dokáží metat kozelce. Jenže diváka oslovují pánové zcela z jiných důvodů a soutěž o nějaké jejich "prvenství" je zcela nepodstatná. (Ale takových Pět ran do klobouku, kde by se pánové utkat skutečně mohli, je určitě fajn byznys.)

Taneční soutěž je divadelním představením, které vzbuzuje emoce a strhává diváky. Čím lepší výkon herců, tím lepší představení. (Muzikálový průmysl seká jedno představení za druhým jak Baťa cvičky a je obklopen diváky, kteří zatleskají všemu.)

0/0
15.2.2013 7:54

P49a57v48e51l 94O92d71r90a94z25i50l 6454139557880

Ehm, co je podle vás podstata tance?

0/0
15.2.2013 12:27

K17a60r35e15l 41D36r79d73a 6314852357

Myslím, že se mi stručná odpověď vydařila. Mám tam vše. Proč se ptáte znovu?

Podstata tance je shodná s podstatou herectví či hudby. Nejsem profesorem umění abych tady vykouzlil stručnou definici. Detailní odpovědi naleznete ve stovkách knih, (možná). Chcete slyšet něco jiného? Co přesně?

0/0
16.2.2013 8:56

P70a47v47e30l 63O53d45r67a79z47i62l 6244929367440

Rád bych věděl, co je dle vás podstata tance.

0/0
18.2.2013 13:19

J98a34n55a 93L93a84n84g24o60v38á 2475336450503

Podle mě je to komunikace - se sebou samým, s partnerem i s okolím.

0/0
27.8.2013 19:53

P29a92v93e15l 36O22d34r37a80z32i23l 6104139317430

Dobrá, znáte trenéra, který nic neuznává.

Uznává někdo jeho?

0/0
14.2.2013 9:34

K23a66r50e30l 27D74r50d36a 6974502837

Jde o obecně platné názory. Pojem "nic neuznává" není přesný. Z uvedeného je pro Vás Informace, zda jde o uznávaného odborníka, ta podstatná? Ano, jde.

0/0
15.2.2013 7:04

P51a53v52e24l 37O41d21r39a98z24i49l 6244889157110

Žádné obecně platné názory neexistují. Názor platí pro tu skupinu lidí, která jej uznává, pro ostatní v rámci větší tlupy platí pouze tehdy, jsou-li kodifikovány.

0/0
15.2.2013 12:26

K85a66r15e72l 75D19r43d86a 6624872627

Standardizace, metodika, technika, pokyny pro učitele a trenéry, soutěžní řád, pravidla hodnocení soutěží... je to podle Vás dostatečná kodifikace pro obecně platné "názory" v tanečním sportu? ;-)

Taneční sport je v situaci plavecké soutěže, kdy se 3 plavci lopotí v bazénu a 15 oběhne bazén po dlaždičkách kolem, rozdělí si ceny a odborná porota tyto nejrychlejší závodníky ocení za to, jak v souladu s pravidly překonaly předepsanou vzdálenost výbornou technikou a v nejlepším čase. ;-D 

Co naděláte s oborem, který soustavně popírá principy a zákonitosti na kterých stojí?

Maximálně vystoupí někdo, kdo ta pravidla napsal, řekne, že je hlupák, neb si při jejich psaní neuvědomil realitu života a v pravidlech dostatečně nezdůraznil, že plavec musí při plavecké soutěži skutečně do bazénu, musí umět plavat a utopencům se nesmí žádné medaile udělovat. Jenže daná pravidla platí a chodci po dlaždičkách ověšení cenami již sedí v porotách a nehodlají na tom nic měnit. Tvůrce pravidel může akorát odmítnout chodce po dlaždičkách považovat za plavce, a stát se na závěr své kariéry směšným hlupákem.

Taneční legendy praví, že přesně v této situaci se postupně ocitli jak tvůrci standardů standardních tanců, tak latinskoamerických tanců i tanečních soutěží. Okrajový názor tvrdí, že jde v případě tanečního sportu fakticky o korupci a podvod. Většinový názor aktivní taneční veřejnosti uvažuje krutou nemoc z povolání, a navrhuje taneční odborníky zavírat do ústavů, aby nekazili úspěchy aktuální generace tanečníků pošklebováním. ;-D

Copak asi udělají ti tři borci v bazénu? Budou raději celý život poslední nebo začnou také trénovat běh po dlaždičkách?

0/0
16.2.2013 9:38

P80a90v96e14l 65O62d93r95a22z19i87l 6664429177970

A ti tvůrci standardů, o kterých hovoříte, byli kým jmenováni k vytvoření neměnného předpisu pro motání se po parketu? Nikým, že. Mimochodem, pochybuji, že máte dostatek informací k tomu, abyste hovořil za "většinu aktivní taneční veřejnosti."

Čím dřív se smíříte s tím, že svět se mění, tím lépe pro vás.

0/0
18.2.2013 13:26

K27a63r37e49l 90D40r85d39a 6224612727

Stále mám pocit, že vaše schopnost řešit nepodstatné detaily za cenu opomíjení věcí podstatných je mimořádná. ;-)

Svět se mění, jistě, pokud ten svět někdy přesvědčíte, že "české motání se po parketu" je zcela jedinečné, asi tak, jako to zvládli ti tvůrci standardů, budu se Vám hluboce klanět a omlouvat. Teď jen zařídit, abych to během následujících 70-ti let stihl. ;-D

0/0
19.2.2013 7:15

P26a58v86e46l 86O89d30r40a29z12i51l 6424819417250

Vaše motání po parketu je mi poněkud volné a světu též. Pěkný den.

0/0
19.2.2013 11:07

K71a50r73e45l 75D73r86d46a 6954802237

Jen mě tak napadá, tanec pracuje s lidským tělem. Tanec lidské tělo také ničí, jako každý nevhodný pohyb. Zničené sportovní náčiní nahradíte snadno. To v tanci neplatí.

Tak mi přijde, že jednou z motivací britského společenského tance vždy byla snaha o zachování a posílení zdraví, ne naopak. Proto vznikla detailní technika ("přirozeného" a zdravého) pohybu a proto se dbalo, aby výuku měli v ruce prověření pedagogové, kteří věci rozumí.

Nevím, zda je právě zdraví něčím, co nám může být lhostejné.

0/0
20.2.2013 8:28

P45a39v74e43l 14O16d83r35a42z91i54l 6784369557500

To je poněkud vratká konstrukce. Tanec nemá se zdravím společného pouze to, že jde o pohyb. Pohyb si lze dopřát pomocí řady zajímavějších a účinnějších způsobů, než je tanec.

0/0
20.2.2013 8:39

K69a66r34e80l 87D62r62d53a 6434142257

To není konstrukce, to je fakt. Není pohyb jako pohyb. Zatímco ve většině sportů si vystačíte s drilem optimálního pohybu. U tance jde o rozvoj osobnosti a taneční pohyb se má v odpovídající kvalitě přirozeně tvořit až při tanci samotném. Využívání hudby je také zcela jedinečné. Hudba vede samotný pohyb i taneční myšlenku, vzbuzuje euforii. Dík tomu tanečníci ani neví, že je tanec jedním z fyzicky nejnáročnějších sportů. Docela pracně se jim musí dokazovat, že na svoji zábavičku vynaložili stejnou energii jako atleti několika jiných sportů dohromady.

Ve výsledku je tanec mnohem efektivnější pohybovou aktivitou než spousta jiných sportů, kde jeden leda tak onanuje s činkou v tělocvičně.

Bohužel to opět zcela neplatí u vrcholového a soutěžního tanečního sportu. Tam jsou ohledy na zdraví často stranou s vidinou výsledků. A zdlouhavý rozvoj osobnosti tanečníka, kterému stejně nikdo nerozumí, se účelově nahrazuje drilem optimálních pohybů. (Což je pro mě tady tím během po dlaždičkách.)

Aneb tanečníkovi je vcelku jedno co trénuje. Potřebuje pracovat na zdokonalování techniky, na vyjadřování hudby pohybem, potřebuje trénovat pohybovou paměť, trénovat rytmické dovednosti, trénovat taneční "moudrost". "Učivo" je jen materiál, co tomu napomáhá. Zpravidla nemá žádnou logiku - jak si plete exprezident atletů pan Odstrčil. Nejsou žádné figury seřazené od lehkých po obtížné. To vše je zbytečné haraburdí. Jen pomůcka.

V důsledku lekce, kde se učí kroky, pohyby, sestavy, choreografie... tak často vůbec nejsou lekcemi tance, ale jen nácvikem spartakiády bez tance. Také klasické taneční kurzy by ze své reklamy měly odkazy na tanec raději vypustit. ;-D

Stále stejný problém. Společenský tanec by měl umět prokázat, v jakém vztahu je k tanci. ;-)

0/0
21.2.2013 9:43

D76a32n97i81e54l79a 62H60a57l38a84m49k74o95v91á 2227748907893

A já stále nepochopila o co vám jde, vy tady píšet sálodlouhé příspěvky se spoustou vznešených slov a úvah ale hlavní myšlenka mi uniká. Chcete povznést české tancování, ale na sportovní pojetí máte jen slova neuznání. Podle Vás tady máte spravný přístup asi jen vy, v cizině asi angličané ale tak několik desítek let zpátky. Máte nějaké konkrétní řešení? Třeba máte vy osobně ějaké semináře, nebo konkrétní jméno někoho, kdo podle Vás jde správnou cestou, zde u nás, v Čechách? Možná uberte filozofie a jdete sem konkrétní myšlenku:-)

0/0
13.2.2013 14:36

K62a20r81e31l 40D81r30d29a 6584252627

Mé praktické návody jste údajně přeskočila, že byly na čtení moc dlouhé. ;-D Včera jsem měl doporučit v Praze laikům taneční kurzy pro veřejnost. Uměl jsem vyjmenovat chyby kde koho a mé doporučení vyznělo asi jako, netancujte, nemá to v Česku smysl. Chtěli radu od "odborníka"... ;-D

Když si jeden z mých trenérů udělal profil na webových stránkách, připsal mu tam nějaký soutěžní tanečník cosi jako "takový jeliman nám tady rozdává rozumy, tak to bude určitě pravda...". A vy po mě chcete, abych takové nevychované smečce hňupů od sportovního tance předhazoval k lynčování další jména? ;-D 

Ostatně, sám správnou cestu nevidím. Viz příspěvky výše. Tak jaké další rady mám dávat? Znáte je sama, kdo má tanec rád, cestu si najde. Nejspíš potká i trenéra, co mu bude vyhovovat.

Podle mě český tanec čeká návrat k tanci, k podstatě, ke slušnosti, k otevřené diskusi... nebo zánik či přežívání v nezájmu. A pak přijde StarDance a vše je jinak. Popularita, miliony lidí toužících v Česku tančit, a opět oslavovaná neodbornost, neohrabanost a arogance. ;-D V takové situaci je každá dobře míněná odborná rada chybná a hloupá protože v šoubyznysu platí jiná pravidla. Sláva věčným "tanečním krokům" na nebesích! ;-)

(Máme nové nadějné vedení ČSTS, třeba nastanou změny k lepšímu. Zatím si jdu nastudovat jaká rvačka se kolem volby prezidenta strhla... slušně vychovaní učitelé společenské výchovy a rvou se jako koně.) ;-D

0/0
14.2.2013 8:43

K84a93r80e52l 58D55r49d92a 6264582867

Paní prezidentka mě kdysi učila první taneční krůčky... marně. ;-D (Tak to se jdu hlásit o post hradního kibice. Začnu tím, že ji naučím tančit.) ;-D;-D;-D

0/0
14.2.2013 9:00

K24a80r58e79l 13D23r98d65a 6324802327

Taneční - Langsamer Walzer (1965)

Pěkná lekce Waltzu pro ty, kdo chtějí pokračovat po videu, co je zde. Jsou zde tři lekce určené pro začátečníky až pokročilé. 

1) Nejprve Waltz na místě do čtverce. To jen aby se naučily kroky od levé a od pravé. K tomu doporučuji ten čtverec zrcadlově otočit a zkusit si ho vpřed i od levé. (Potřebujete umět 4 kroky. Od levé a od pravé, a to vpřed i vzad.) Tento krok se jmenuje změna a jakmile na plese nemáte místo, jedete jen změny a vystačíte si.  

2) Pak je tady sestavička pro začátečníky: 1. krok otáčky vpravo, 2. krok otáčky vpravo, změna pravou, změna levou a znovu to samé. (Sestava se učí takto třeba u Vavrušky.) Já bych doporučil spíš přejít na sestavu otáčka vpravo, změna, otáčka vlevo, změna. Protože se lépe drží směrování, otáčky a změny se nemusí přetáčet, takže si neničíte-nepozměňujete techniku.

3) Nakonec sestavička pro pokročilé: 1. krok otáčky vpravo, spinová otáčka vpravo, změna vzad, změna vpřed (s přetočením - ale ne) a znovu to samé. Tady si dovolím nesouhlasit. Ve Waltzu jdete vždy šikmo ke stěně či ke středu. Ta změna vzad je vlastně 2. krok otáčky vlevo a přetáčet by se měl tento krok. Když to pak tančí studenti na videu, tak to tak i vychází.

(Jinak jsem našel, že Ernst a Helga Fern vydávali v Německu učebnice tance, které se stále prodávají. Na latině je Helga ještě pod dívčím jménem.;-)) http://youtu.be/LlAODNzHaGQ

0/0
27.1.2013 8:53

K23a55r98e23l 47D13r11d11a 6314172217

Inu, teorie je hezká a když se to umí, je to skvělý zážitek. Jak to ale dostat do tanečníků během 45 minut, které se Waltzu mohou asi tak věnovat při deseti lekcích v tanečních?

Počítám, že základním posláním tanečních kurzů je hlavně začínající tanečníky nezkazit. Tedy odkroutit deset lekcí tance, aby veřejnost měla pocit dobře investovaných peněz, ale hlavně platící žáky nenaučit žádné koniny (ze sportovního tance), které jejich tancování trvale poškodí. ;-D (Tomu říkám šalamounsky vydělané peníze.)

Přijde mi, že latina je na tom snad lépe. U standardů, jak se přejde na šlapání kroků na počítání a bez hudby, je to patrně konečná. Protože standard nestojí na krocích, ale na pohybu. Pěkný standardní tanec z toho krokování pak nebude ani za léta přecvičování.

(Dobrý standard fakticky nemá nášlapy kroků precizně spojené s údery dob. A učí se přes krokování...) ;-)

0/0
24.1.2013 9:09

K63a21r36e61l 59D25r42d41a 6704772907

To je tady zase plno věcných poznámek...

Co začít řešit, že se ve všech tanečních učí pochod velbloudů a ne Waltz. ;-D

Včera jsem na kurzu poslouchal "na dva nahoru, na tři dolu" a ježily se mi z toho chlupy na těle. Víte, že za to může zcela nejapný překlad techniky standardů od Zdeňka Landsfelda (někdy ze 70. let, kdy odbornou taneční angličtinu překládal pomocí příručního slovníčku), a tak z ní vyházel základní a podstatné informace. Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech? ;-)

0/0
24.1.2013 7:26

K95a87r11e98l 26D35r31d16a 6204222617

Tak tedy v kostce. Hudba vyhrává vlny na moři (neměl by to být pochod námořníků), ta vlna by měla být znát v pohybu páru. Vrchol vlny je na úderu třetí doby, kdy energie páru odlétá k nebi. Prvním krokem se švihem vzneseme vpřed a vzhůru. Je to švihový krok, proto vyjde nášlap na patu. Je dobré vnímat jak nás první doba v hudbě odtlačí vpřed. (Pak by nemohli všichni Češi stát na raz vpředu jak v latině.) Pohyb pak brzdíme vytažením těla, proto přirozeně následuje zdvih.

A teď pozor, zdvih začíná na konci 1. kroku, pokračuje během 2. a 3. kroku a snížení nastává na konci 3. kroku. (To je to, co Z. Landsfeld z techniky vyhodil jako zbytečné, a Češi se bez toho obejdou asi už navždy.) Teď ještě vědět, co je krok a kde má konec. Podle mě, v 1. kroku je koncem okamžik, kdy noha mine nohu. (Zkuste si jak je snížení v kolenou největší, když jsou nohy u sebe a přecházíte přirozeně do zdvihu jakmile se pohne kročná vpřed či vzad.)

Nejdelším krokem je 2. krok, protože v tem moment fofrem letíte a nehodláte se omezovat. (Tady taneční lekce fakt nestíhají pro dřevitost studentů.) Chybou je nášlap na špičku (sice správně podle techniky). Protože ta špička tam patří až když ve Waltzu skutečně létáte jedním krokem přes půl parketu. Začátečník by měl uvažovat, že zdvih stoupá po celou druhou dobu. Tedy stát na dva nahoře je hloupost. Tady na videu je to pěkné. Pěkně šlapat na dva na ploché chodidlo, ale časem to zkoušet vytáhnout ještě na špičku k úderu 3. doby. (Tam to musí odšplouchnout.)

Přísun není přisunutí nohy jako tady na videu, ne, takto opravdu ne. Zkuste se rozkročit, přenést váhu na stojnou a na stojné se zdvihat na špičku. Co udělá kročná? Přisune se. Tak to je přísun. Maximálně ji špičkou přibržďujete, aby její pohyb byl ladný. A kde je konec 3. kroku? Zhruba v polovině dráhy přisunované kročné nohy. (Citliví jedinci rozeznají, že zde je moment, kdy k přisunutí nohy již není třeba další zdvih a přechází přirozeně do snížení.) Pak nastává LADNÉ snížení. Ne prc duc. ;-)

0/0
24.1.2013 8:25

K82a72r72e41l 94D44r22d40a 6664422537

Upřesnil bych 1. krok. Mám tam vpřed a vzhůru, jenže dokud se nohy neminou probíhá stále snížení. Takže 1. krok začíná do snížení. Můžete si všimnout, že dobré páry zahajují tanec tak, že naváží na snížení ze 3. kroku.

Aneb "zcela přesně" jízda na koloběžce ve Waltzu: pravá jde vpřed a udělá oporu (úder 1. doby), levá přitom odráží a pak švihem proletí kolem, stává se oporou (úder 2. doby) a levá se k ní přihrne, (a to během 3. doby, kdy si na úder 3. doby hrajeme hlavně se zdvihem). A tak pořád dokolečka. Odrazím se a jedu, a letím. Easy. ;-D 

(Chechtám se schválně, protože koloběžku ve Waltzu, bez které není Waltz Waltzem, umí tak jeden český tanečník z tisíce.) ;-)

Tak pro jistotu, tady je ta koloběžka i na videu: 

http://youtu.be/sTU55Lwc-Y4

A tohle je poklad, tady Marcus vysvětluje jak je to s tím prvním krokem i celou tou koloběžkou: http://youtu.be/M3B_vh3dFPc

0/0
27.1.2013 9:47

D81a19n80i87e16l35a 96H66a16l54a11m17k44o86v61á 2637398377693

nejsem na waltz odborník, ale úplný laik taky ne, ale upřímně - čist se mi to nechtělo :-) je to dlouhé a pro zbytek čtenářů asi moc odborné (četla jsem jen pár nahodilých vět :-D )

0/0
30.1.2013 23:17

P36a72v97e32l 53O92d18r76a15z61i53l 6644519927390

Mně úplně stačí "Dnes ji přetiskuje Plamínek a podle ní se jede křížem krážem ve všech českých kurzech i tanečních klubech?"

To pán neví a vědět nemůže, tedy lže, a tedy je zbytek jeho příspěvku zbytečné číst.

0/0
31.1.2013 10:00

K81a55r96e18l 89D44r53d55a 6814332227

Technika standardu v češtině od Z. Landsfelda a Plamínka je jediná odborná taneční kniha standardu na českém trhu. Zpravidla si ji koupí každý, kdo začne více tančit. Na výuku tance je nevhodná, protože jsou to fakticky jen poznámky "v kostce" ke zkouškám učitelů tance. Technika tance zde není podrobně popsána, a musí ji čtenář znát předem nebo si ji domyslet. Takže lze velmi snadno usoudit, že tuto knihu mají v každé tělocvičně, kde se věnují standardu. Když vezmu do ruky spisky pana Odstrčila, lze také snadno odvodit, že moc jiných tanečních knížek o standardu v životě neviděl, a jestli je tomu tak i u všech dalších českých odborníků... tak tady nelžu rozhodně jen já sám. ;-D

V Česku je opatrnost na místě. Dík bolševikovi k nám informace z Londýna 40 let nesměly a tak vznikla "česká škola". Dobrý standard se u nás stále hledá jak jehla v kupce sena. (Sportovní tanec si jde svoji cestou... atd.)

Podrobné popisy techniky tance jsou ve skutečných "učebnicích tance", vypadají asi jako ten můj zde, a dají se koupit v angličtině. Což lze současným mladým českým tanečníkům jen doporučit. A pokud to tak u vás děláte, děláte jen dobře. Samozřejmě, samotný tanec je nad všechny "spisky o tancování". ;-)

0/0
1.2.2013 7:03

P46a10v42e71l 89O29d32r88a37z90i38l 6544389937760

Milý pane. Článek se zabývá maturitním plesem a ne mistrovstvím Evropy. Bylo by dobré si to uvědomit.

Jinak fajn popis, proč nevydáte svou knihu?;-)

0/0
1.2.2013 8:52

D53a51n69i96e63l66a 62H87a14l37a51m92k36o36v64á 2817788107633

Když já si myslím, že panu Drdovi nejde ani o mistrovství světa, neb sportovní tanec podle něho tanec przní. Podle mě ho posouvá dál...

Spíš by mě zajímalo o co panu Drdovi jde? Ať vydá svoji knihu, vede svoje taneční/kurzy a bude snad spokojen...

0/0
2.2.2013 13:42

K65a26r48e60l 33D58r86d97a 6514692837

To je chyba, potřebuji opravovat chyby. ;-D

Tedy další oprava: pravá se přihrne.

A jak psát o tanci, aby to bylo jasné, přesné, věcné a krátké? Řešit raději jen taneční boty? :-P;-)

0/−1
1.2.2013 6:29

D90a39n55i12e40l25a 14H88a95l84a80m28k63o70v35á 2627168507753

Raději o něm nepsat, ale spíš předávat vědomosti ústně, prakticky.

Chtěla jsem naznačit, že nevím, pro jakou cílovou skupinu to tu rozepisujete, pro někoho kdo chce tančit na plese je to moc! Kdo má tanec rád, tak ten si už nějaký kurz najde...

0/0
1.2.2013 8:43

M67i78l66o39s52l17a68v 59K39a51z61d36a 4464834249410

Jestli ten pán učí v tanečních, tak by si mohl pořídit aspoň pořádné taneční boty.

0/0
17.1.2013 8:54

D65a21n18i72e92l55a 25H93a23l89a57m68k93o92v15á 2797388907403

a slečna z těch svých strhnout cenovku, že? :-D

0/0
17.1.2013 9:03

P42a39v13e18l 28O25b83d48r76ž87á22l87e71k 6486764228712

Tedy rada "neohroženě delší kroky, když partnerku šlápnete tak ona začne dělat delší kroky" je vskutku originální :-)

0/0
16.1.2013 13:30

D57a81n80i74e73l85a 11H61a75l36a30m35k42o43v21á 2617458477523

Takovéhle rady se dávají běžně ve sportovním tanci, když někoho učím tančit tak to taky říkám. Ale v případě, že bych byla muž a tančila na plese s ne stálou partnerkou - tak si spíš dám bacha abych dámu nepošlapal a ona pak všude nevyprávěla, jak jsem ji při tanci podupal nohy :-)

0/0
16.1.2013 15:56

K52a33r45e34l 26D42r52d45a 6404182827

Jo jo. Zběsilosti českého tancování. Já to zase slyšel na kurzu v podobě, když není místo na parketě, hrr na ně! Jako že ostatní páry je třeba "odžďuchat a odkopat dopryč".

Kdy konečně všichni Češi pochopí, že jde o "společenský" tanec. Tedy společenské chování dle etikety a slušné vychování každého přítomného. Je přece zcela nepřístojné se ve společnosti druhého páru jen dotknout.

A pokud jde o partnerky, (nohy volšový, pohyby dřevěný...) Ve standardu je základem absolutní rovný pohyb chodidel po 4 rovnoběžkách (pán, dáma, 4 nohy - to jsou ty rovnoběžky). Jenže lidi dnes chodí jak lachtani. No a jak padá některé chodidlo samovolně do strany, šlapete se. (Klídek, dají se dělat nápravní cvičení. A za pět let je pěkná pohledná zcela normální chůze druhu homo sapiens doma.) ;-D

0/0
24.1.2013 7:15

D93a17n91i53e13l12a 70H14a98l94a91m55k82o76v40á 2947538517873

Právě protože, jak sám píšete, trvá dlouho se s právně naučit chodit ve stt (jinak je to v tangu, jinak v ostatních stt tancích) a protože se do toho motá i stabilita, práce s těžištěm, různá rytmicita partnerů, a délka kroků! tak se stává, že se partneři šlápnou. Kdyby vás partnerka pořád šlapala tak byste ten krok podvědomně taky natáhl,když už byste do tance viděli hlouběji, tak byste teprve řešili - kde je chyba v technice - aneb k té poznámce, kdy češi pochopí, že...

0/0
30.1.2013 23:16

P71a39v94e40l 81O62d73r86a73z81i29l 6824979897710

Někdo si potřebuje několikrát denně plivnout na Čechy, jinak by uschnul. Tak mu to neberte.

0/0
31.1.2013 9:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.