Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opice umějí hospodařit lépe než lidé. Neutrácejí za zbytečnosti

Nedají na pozlátko. Nesahají automaticky po draze vypadajícím výrobku, který se tváří jako kvalitnější. Naprosto realisticky si vybírají tak, aby dostaly za své peníze odpovídající protihodnotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a60k92u55b 84M87a26t11o37u85š 3305702812823

teda z článku vyplývá že opice vždy dávají přednost kvantitě před kvalitou. Protože v článku nebylo nikde zmíněno že nějaká opice šla po kvalitě.

0/0
4.1.2015 21:47

M19a61r58t57i29n 84M11a85i89k23s47n50a21r 3874193548702

Bylo tam zmineno, ze pokud je kvalita zklamala, nakup jiz neopakovali :)

0/0
5.1.2015 10:53

M91a97r15t47i80n 49S25e11d96l20á91č79e50k 9369578711832

Možná by stálo za to pokus postavit tak, že by zkusili prodat nižší kvalitu za vyšší cenu. Podobně jak to dělá Apple. Pak by se ukázalo, jestli opice dávají přednost ceně nebo kvalitě a jestli s vyšší cenou očekávají vyšší kvalitu.

0/0
4.1.2015 18:54

M33i15s59a 67N54e43v64r66k69l78a 5173447760375

To je důkaz, že nepocházíme z opice!

+1/−1
4.1.2015 17:08

A90n81t25o37n71í75n 44S38e21b43e56r32a 7743188150489

Ne to je jen důkaz, že jsme úplně zmagořili a jsem už hodně daleko od zákonů přírody.

0/0
7.1.2015 6:12

E86l89i78š37k64a 14K94a12ň47o64v50s80k20á 2707170665307

Nesmysl. Možná opice pochopily, že každý pamlsek stojí jiný počet žetonů, ale neznají cenu těch žetonů - získali je zadarmo. Pak je jim jedno, za co kolik žetonů dají a berou samozřejmě to co jim nejvíc chutná, bez ohledu na to kolik za to tě bezcenných žetonů "zaplatí".

+3/−1
4.1.2015 15:28

K81a11r97e35l 97L84i94š48k94a 7936263217321

To je ale úplně jedno, že neznají nominální cenu žetonu. To s tím přece vůbec nesouvisí. Mají jich omezený počet a nové nedostanou hned potom, co je utratí. Chápou, že něco stojí víc než něco jiného a podle toho váží i výsledek.

+2/0
4.1.2015 16:30

E67l56i60š30k90a 27K64u49č72e85r86o22v89á 7169352623273

to si nejsem jista, zda opice myslí jinak než lidé. tipla bych, že minimálně polovina lidí je přesvědčena, že "pamlsek", rozuměj zboží lze získat i levně při zachování kvality.

0/0
4.1.2015 12:08

E49l35i88š11k91a 17K17u23č88e14r82o87v69á 7209782903243

tak opravuji - po přečtení části originálního článku musím konstatovat, že opice a) byly seznámeny s kvalitou "levného" a "drahého" zboží ještě před samotným experimentem.

b) z experimentu byly vyloučeny ty opice, které měly motivaci zaplatit za jeden druh zboží více (jedna ze zmrzlin jim výrazně více chutnala)

c) za stejných podmínek by se lidé zřejmě rozhodovali stejně a ten článek je dost zkreslující.

+6/0
4.1.2015 12:36

I96s92a30b88e79l89l11a 80Z19á24z21v23o17r77k69o84v76á 3530891320306

No jestli jsem dobře četla, tak to zkoušeli s jídlem. Opravdu si vědci myslí, že lidé kupují jídlo podle toho co je nejdražší? Možná občas nakoupíme něco drahého, co možná ani sami moc rádi nemáme, ale uděláme to proto, abychom se ukázali před jinými. Jenže o tom, ale tenhle pokus nebyl. Myslím, že kdyby vědci nabídli opicím něco co bude mít vliv na jejich postavení ve skupině, mohli dojít k jinému závěru.

+1/0
4.1.2015 12:06

D75a48n52i17e11l 22K81r60o13n75e18r 7314744196417

Mam to chapat tak, ze opice si kupovaly pamlsky s nejlepsim pomerem kvalita/cena nebo ze zvolili nejlepsi pomer kvantita/cena?

+1/0
4.1.2015 12:02

M42a38r69t45i86n 30V82o91j95á10č81e36k 9222128918657

ne ten pokus je cinklý nebo je článek neúplný -originál článek se tváří trochu jinak

+2/0
4.1.2015 13:08

P87e67t93r 30S54ý76k80o77r76a 4290296150

Opice ať si kupují za žetony piškoty jaké chtějí. Za kvalitu se platí, to snad tuší většina lidí. Také asi víme, že "značka" se ne vždy rovná kvalita.

0/0
4.1.2015 11:44

P48e12t90r 42K67n37ě52b47o83r54t 3441980

Ale je tam daleko vyšší pravděpodobnost kvality.

0/0
4.1.2015 11:45

P91e55t56r 17S29ý85k68o57r20a 4190306620

Je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že vlastník značky spoléhá na dobré jméno z minulosti. Příkladem budiž Sony.

0/0
4.1.2015 12:06

J80i88ř86í 64K56o90n68d67r10á76t 4535921188

Asi jim zapoměli tak nějak svobodně proprat hlavu reklamou.

+3/0
4.1.2015 10:39

L48a67d83i59s54l81a42v 33K93v37a97s30n73i58č89k59a 1713937383815

Takovouto zprávu bych čekal spiš v Rudém Seznamu, než tady. Jenom nevím, kdo za koho rozhodne co je "drahé" a "zbytečné" .

+1/0
4.1.2015 9:06

M37i60c78h50a87l 90S91e85m76r98á25d 3112636977799

Sám jedinec... to je překvapení co? Na základě vlastní zkušenosti...

To jen člověk si koupí drahou věc a bude trvat na tom, že má něco lepšího, všem recenzím a osobní zkušenosti navzdory. Člověk bude raději vytvářet kult značky bez ohledu na kvalitu, než by si připustil, že není pod jeho úroveň zkusit něco levnějšího.

Typická ukázka je BIO šílenství, laboratorním testům navzdory. iPhone šílenství navzdory neuvěřitelnému poměru cena/výkon a neustálé obhajování ceny vývojem vlastního SW (při milionech prodaných kusů se cena sw dá rozpustit v dolarových položkách na kus). SUV šílenství navzdory problémům s parkováním, neohrabanosti a naprosté nepoužitelnosti většiny těchto aut v terénu a navzdory tomu, že většina SUV na našich silnicích zkusí jako nejnáročnější terén dálnici D1.

Mohl bych pokračovat... a teď si představte... opice je schopna uvažovat racionálněji... ;-)

+3/0
4.1.2015 10:20

J28i83ř97í 65N37e86u39m85e60i88s44t82e42r 2772175383811

Některé opice to hned nahážou do automatů a maj klid.

+12/0
4.1.2015 8:04

S25i20m80o87n88a 43B71ě63l88á56k55o94v22á 2950651749773

;-D

0/0
4.1.2015 9:50

M71a74r72e38k 11V94o96k74á28l 1606524175599

;-DR^

0/0
4.1.2015 17:51
Foto

J17a69n 69Č42e85r52m27á91k 4389508365127

hmmm, jen jestli to není opožděný silvestrovský šprým...;-D;-D;-D

0/−1
4.1.2015 7:29

M47a39r83t90i47n 92V77a17c64e16k 4421655534247

Pravidlo "dražší = lepší", to není žádný předsudek, ale výsledek dlouholetých zkušeností, které získáváme od malička. Už malé dítě chápe, že za 10.000Kč koupí mobil s lepším foťákem a s více minutami než za 1500Kč. Pokud ale výzkumníci prodávali opicím pamlsky za náhodnou cenu, pak opice nedostaly šanci pochopit vztah mezi cenou a kvalitou, a logicky začaly nakupovat podle nejnižší ceny.

+1/−1
4.1.2015 5:58

J82a22n 69W81a28c55l39a49v 7854345797198

Pokud tomu, co jste napsal, sám věříte, zajděte do zoo.

0/0
4.1.2015 8:06

M22a57r84t42i34n 46V35a62c65e23k 4821795674747

ZOO Praha - vstupné 200,-Kč, rozloha 45ha, 645 druhů zvířat.

ZOO Liberec - vstupné 120,-Kč, rozloha 12ha, 183 druhů zvířat. 

2dcl ledová tříšť = 20Kč

3dcl ledová tříšť = 30Kč. 

větší zoo = dražší vstupenka.

větší žvanec = vyšší cena

Jak vidíte, ekonomické principy fungují i v zoo. Zkuste najít lepší protipříklad.

0/0
5.1.2015 10:17

R98u94d10o37l14f 87Č71e37r44n78ý 3679671179566

Šanci dostaly, přečtěte si článek v originálu.

0/0
4.1.2015 8:15

J18a88n 97U65l67r82y64c59h 4781737170288

gratuluju - měl byste se přihlásit o cenu Vzorný spotřebitel (resp. Tupý konzumerista);-D (vycházet z teze, že cena je kritériem kvality, to už svědčí o totálně zmanipulovaném mozku, ale chápu, že se podle tohodle schématu žije pohodlnějc, než kdyby se člověk občas nad cenami, značkami, kvalitou zamyslel víc)

0/0
4.1.2015 14:14

M60a58r68t38i89n 23V53a55c43e49k 4571305904477

No nic, každý máme svou teorii o tvorbě cen, není nic jednoduššího, než si je ověřit v praxi.

1) navštivte Billu a ochutnejte housku za 1,90Kč a housku za 5,90Kč. Podle vás cena kvalitu neodráží, takže jednou bude za 1,90Kč k dostání křupavá raženka, podruhé nechutný gumák. 

2) navštivte obchod s pračkami AEG a hádejte, který model bude dražší. Jestli ten s 1000 otáčkami, hlučností 58dB a vyšší spotřebou, nebo ten úsporný s 1400 otáčkami a hlučností 51dB. Já říkám, že ta druhá pračka bude o polovinu dražší. Podle vás to ale nejde takhle určit, záleží totiž na postavení hvězda a na tom, jak se maitel prodejny zrovna dnes vyspal.

Když tak vehementně popíráte vliv kvality na cenu, pak nakupujte v prodejnách typu "Vše za 10" a  "Vše za 35", protože šance, že tam narazíte na kvalitní výrobek, je stejná jako v prodejnách Sony nebo Miele.

0/0
5.1.2015 9:40

P22e15t73r65a 38N78o54v75á24k27o22v84á 7198496264368

1) Dojděte si do lokální pekárničky, i houska za 5,90 z Billy pak bude nechutná. A v té lokání pekárničce možná nebude ta dobrá houska stát ani 5,90.

2) Jen si kupte dražší model se ždímáním na 1400 otáček - budete o to častěji měnit trička, protože vám pračka poláme vlákna.

A tenhle princip, i když v trochu jiném provedení opice pochopily. Došly si do lokální pekárničky a radši svá trička tak moc neždímou.

+1/0
5.1.2015 15:09

V29l84a69s20t78i74m49i77l 53S63v10o74b49o49d45a 7763448795474

Jo tak to je velmi nepříjemná zpráva pro majitele různých předražených a zbytečných pičifuků :-D. Jak se o někom říká: "On to na vejšku nedotáh.", tak se teď bude říkat: "On to nedotáh ani na opici." :-)

0/−1
4.1.2015 3:39

B72o98r51i89s 48O16n82d53e21r77k38a 1434168279224

Na další experiment bych navrhnul rozdělovat žetony podle důležitosti ve skupině. U opic je ta hierarchie celkem žřejmá, navíc si s tím můžete hezký vyhrát. Například co se stane, když po určité době počty žetonů obrátíte? Jestli se tímhle změny uspořádání ve skupině? Kdo ví kolik dalších pokusů by se dalo vymyslet. No pořád by na tom byly lépe než ve většině jiných laboratoří.

+4/0
4.1.2015 3:25

P38a44v30e36l 15V46o64j94á21č73e78k 6792356740800

Test totálně na nic. Pokud žetony neměly vliv na základní záležitosti jako je přežití, získání partnerky, úspěšné odchování potomků, tím získání větší moci a rozhodování, což zase posílí šanci na přežití.......

+1/0
4.1.2015 2:48

V45l49a38s12t52i36m76i94l 31S14v94o30b38o10d25a 7293928565364

Tak cílem testu asi nebylo zkoumat všechno, že ;-).

+1/0
4.1.2015 3:42

P20a11v55e18l 73V10o17j13á39č25e69k 6362566780400

To určitě ne. Ale peníze ve společnosti mají de facto rozhodující roli a zasahují do všech oblastí. U lidí taky přebírají úlohu peří "koukej jak jsem dobrý a mám na to". Prostě nejde vytrhnout jednu věc z kontextu.

+4/0
4.1.2015 3:48

M42i87c15h14a73l 85S60e49m98r31á19d 3262366947959

Ano, jsem borec mám iPhone (na splátky)... víte rozumná ženská se hledí zabezpečit, ale marnotratnost u mužů vidí jako špatnou vlastnost... to může jen ona... :-P

0/0
4.1.2015 10:24

M54a84r32t97i63n 79P88r41á63š11e45k 8325461780603

Naučily se i opičí samice prostituci ?

+1/0
4.1.2015 2:39

J77i48ř51í 96Š67v36a24g87r 3818500595616

Asi neměly neomezený přísun žetonů. Takže jim nešlo o kvalitu, ale o množství. Něco jako běžný český zákazník.

Taky by to šlo interpretovat i jinak:

Opice umí myslet dopředu. Buď si za přidělené žetony mohly nakoupit 10 horších vín a nebo 2 lepší. Ochutnaly jedno lepší, ale za zbytek si koupily 5 horších. 

Opily se víc. Chuť nehrála roli, šlo o množství.

Takový článek byste příště měli nechat technetu.

+1/0
4.1.2015 2:01

T56o85m63á83š 79K18a43p70l84a13n 8583249603523

On to níže Pavel psal ze srandy, ale je to pravda. Rozdíl je v reklamě a síle značky. Lidé podvědomě dokáží lépe hodnotit výrobek nějaké známé/oblíbené značky a není to jen tak, že by kvůli značce objednali, oni (resp. my) pak tomu výrobku dáváme lepší hodnocení a vnitřně to tak opravdu cítíme. A je dost dobře možné, že by to fungovalo i na ty opice, jen prostě nikdo nedělal reklamu na opice

+2/0
4.1.2015 1:42

J56i50ř12í 38Š62v23a69g47r 3538700735396

Vzhledem k tomu, že na opice asi nefunguje televizní reklama, tak vědátoři mohli pomocí drog naučit vůdčího samce tlupy (nejžádanější/oblíbenější z tlupy) na drahé víno (chuťově horší než to levné) a zjistit jak dlouho by trvalo, než by ostatní z tlupy přešly na to, které pije on (již bez návykových látek).

+1/0
4.1.2015 2:03

K37a69t39e95ř49i56n14a 28D42r55a10h27o64k24o13u17p75i74l88o36v46á 9246781732853

Tak ať si to užijí. V kleci.

0/0
4.1.2015 1:41

T53o87m45á90š 18U42r91b19a50n 4809736410878

Ani ta opicka by si iPhone nekoupila...

+5/0
4.1.2015 1:24

P62e11t20r 42S19ý11k50o83r72a 4480206620

Koupila, pokud má takovou práci, která jí přináší dost peněz. Jiná měřítka jsou s příjmem 15.tisíc  hrubého a jiná se standardním platem kolem šedesáti tisíc.

0/0
4.1.2015 12:12

E70d78a 81D46r91á22b89e65k 7209952683677

Holt neví co je dobrý :)

0/0
4.1.2015 1:23

L36u34d23ě17k 18K24o42v39á75ř 9875218874262

Už dávno říkám, že by opičky zasloužily volební právo :-P

+4/0
4.1.2015 1:19

P14a15t77r33i11k 79Z49i35m38a 2467627202727

Opice cenu peněz nepochopily, protože kromě nakupování pamlsků je k ničemu dalšímu nepotřebovaly. Bylo jim tedy jedno, zda jim nějaké zbudou. Měly tedy jinou motivaci než lidé a mohly utrácet na základě jiných kritérií. Spíše dostaly kapesné, než že by musely hospodařit...

+1/0
4.1.2015 0:57

T58o68m83á74š 77K66a42p51l15a84n 8873429753583

tak to jste zas nepochopil experiment (on je tedy trochu blbě titulek). Tenhle test nebyl o tom, jestli jsou či nejsou schopni šetřit (ale mimochodem by to byl zajímavý experiment), ale jestli dokáží rozpoznat hodnotu peněz/zboží a dokáží investovat efektivně a poučit se ze špatných koupí.

+3/0
4.1.2015 1:27

Z15u80z85a82n67a 92K30a86u17f21m41a18n25o28v42á 8978864596957

Proto taky chudým lidem nepatří peníze do ruky.

+2/−2
4.1.2015 0:53

J45a64k73u55b 10R20o53u54s 3733980294892

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2015 7:50

L89u34d31ě44k 54R51á62j94e26c51k70ý 7618717420684

"Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí."

A to snad lidi nedělají? Já jsem zvyklý si připlatit, ale pokud mne kvalita něčeho za příslušnou cenu zklame, tak to taky znovu nekoupím a podívám se po alternativě (levnější a srovnatelně kvalitní nebo za stejnou cenu a kvalitnější).

+17/0
4.1.2015 0:30

T51o23m19á17š 96K37n46a40i92f40l 6343850727230

Nedělají... Lide sibfurt kupují nejlevnější veci, a pak nadavaji na kvalitu... A furt dokola.

+3/0
4.1.2015 1:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.