Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opice umějí hospodařit lépe než lidé. Neutrácejí za zbytečnosti

Nedají na pozlátko. Nesahají automaticky po draze vypadajícím výrobku, který se tváří jako kvalitnější. Naprosto realisticky si vybírají tak, aby dostaly za své peníze odpovídající protihodnotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a54k27u87b 80M27a97t68o16u79š 3675392452783

teda z článku vyplývá že opice vždy dávají přednost kvantitě před kvalitou. Protože v článku nebylo nikde zmíněno že nějaká opice šla po kvalitě.

0/0
4.1.2015 21:47

M74a98r98t78i50n 27M53a46i90k54s57n58a66r 3284513478182

Bylo tam zmineno, ze pokud je kvalita zklamala, nakup jiz neopakovali :)

0/0
5.1.2015 10:53

M64a28r60t83i57n 24S91e17d20l51á39č26e53k 9189168841142

Možná by stálo za to pokus postavit tak, že by zkusili prodat nižší kvalitu za vyšší cenu. Podobně jak to dělá Apple. Pak by se ukázalo, jestli opice dávají přednost ceně nebo kvalitě a jestli s vyšší cenou očekávají vyšší kvalitu.

0/0
4.1.2015 18:54

M49i58s62a 14N96e69v77r18k62l72a 5393317590785

To je důkaz, že nepocházíme z opice!

+1/−1
4.1.2015 17:08

A27n67t71o12n20í83n 94S26e84b16e70r40a 7743238300469

Ne to je jen důkaz, že jsme úplně zmagořili a jsem už hodně daleko od zákonů přírody.

0/0
7.1.2015 6:12

E45l50i72š62k78a 91K83a13ň66o58v82s75k94á 2517610855597

Nesmysl. Možná opice pochopily, že každý pamlsek stojí jiný počet žetonů, ale neznají cenu těch žetonů - získali je zadarmo. Pak je jim jedno, za co kolik žetonů dají a berou samozřejmě to co jim nejvíc chutná, bez ohledu na to kolik za to tě bezcenných žetonů "zaplatí".

+3/−1
4.1.2015 15:28

K72a21r57e81l 15L95i11š19k32a 7736563437651

To je ale úplně jedno, že neznají nominální cenu žetonu. To s tím přece vůbec nesouvisí. Mají jich omezený počet a nové nedostanou hned potom, co je utratí. Chápou, že něco stojí víc než něco jiného a podle toho váží i výsledek.

+2/0
4.1.2015 16:30

E93l63i86š26k36a 87K58u96č98e34r83o68v44á 7619102283313

to si nejsem jista, zda opice myslí jinak než lidé. tipla bych, že minimálně polovina lidí je přesvědčena, že "pamlsek", rozuměj zboží lze získat i levně při zachování kvality.

0/0
4.1.2015 12:08

E42l53i84š80k12a 12K72u64č39e54r71o53v55á 7279372683103

tak opravuji - po přečtení části originálního článku musím konstatovat, že opice a) byly seznámeny s kvalitou "levného" a "drahého" zboží ještě před samotným experimentem.

b) z experimentu byly vyloučeny ty opice, které měly motivaci zaplatit za jeden druh zboží více (jedna ze zmrzlin jim výrazně více chutnala)

c) za stejných podmínek by se lidé zřejmě rozhodovali stejně a ten článek je dost zkreslující.

+6/0
4.1.2015 12:36

I63s29a88b78e24l73l37a 61Z72á85z73v22o70r44k10o89v11á 3410121570846

No jestli jsem dobře četla, tak to zkoušeli s jídlem. Opravdu si vědci myslí, že lidé kupují jídlo podle toho co je nejdražší? Možná občas nakoupíme něco drahého, co možná ani sami moc rádi nemáme, ale uděláme to proto, abychom se ukázali před jinými. Jenže o tom, ale tenhle pokus nebyl. Myslím, že kdyby vědci nabídli opicím něco co bude mít vliv na jejich postavení ve skupině, mohli dojít k jinému závěru.

+1/0
4.1.2015 12:06

D90a60n24i60e95l 43K85r53o52n17e55r 7984434966807

Mam to chapat tak, ze opice si kupovaly pamlsky s nejlepsim pomerem kvalita/cena nebo ze zvolili nejlepsi pomer kvantita/cena?

+1/0
4.1.2015 12:02

M39a52r27t79i57n 29V38o25j98á51č68e20k 9702628538857

ne ten pokus je cinklý nebo je článek neúplný -originál článek se tváří trochu jinak

+2/0
4.1.2015 13:08

P35e21t25r 71S67ý73k27o28r39a 4500186290

Opice ať si kupují za žetony piškoty jaké chtějí. Za kvalitu se platí, to snad tuší většina lidí. Také asi víme, že "značka" se ne vždy rovná kvalita.

0/0
4.1.2015 11:44

P78e27t23r 36K47n28ě60b58o23r31t 3101650

Ale je tam daleko vyšší pravděpodobnost kvality.

0/0
4.1.2015 11:45

P62e45t25r 19S36ý32k24o89r97a 4300306870

Je tam zhruba stejná pravděpodobnost, že vlastník značky spoléhá na dobré jméno z minulosti. Příkladem budiž Sony.

0/0
4.1.2015 12:06

J28i34ř23í 64K34o98n50d17r20á19t 4465801378

Asi jim zapoměli tak nějak svobodně proprat hlavu reklamou.

+3/0
4.1.2015 10:39

L42a72d52i12s94l72a13v 20K59v19a32s58n18i90č16k35a 1273317583955

Takovouto zprávu bych čekal spiš v Rudém Seznamu, než tady. Jenom nevím, kdo za koho rozhodne co je "drahé" a "zbytečné" .

+1/0
4.1.2015 9:06

M35i17c22h15a94l 33S24e80m91r54á53d 3972436807929

Sám jedinec... to je překvapení co? Na základě vlastní zkušenosti...

To jen člověk si koupí drahou věc a bude trvat na tom, že má něco lepšího, všem recenzím a osobní zkušenosti navzdory. Člověk bude raději vytvářet kult značky bez ohledu na kvalitu, než by si připustil, že není pod jeho úroveň zkusit něco levnějšího.

Typická ukázka je BIO šílenství, laboratorním testům navzdory. iPhone šílenství navzdory neuvěřitelnému poměru cena/výkon a neustálé obhajování ceny vývojem vlastního SW (při milionech prodaných kusů se cena sw dá rozpustit v dolarových položkách na kus). SUV šílenství navzdory problémům s parkováním, neohrabanosti a naprosté nepoužitelnosti většiny těchto aut v terénu a navzdory tomu, že většina SUV na našich silnicích zkusí jako nejnáročnější terén dálnici D1.

Mohl bych pokračovat... a teď si představte... opice je schopna uvažovat racionálněji... ;-)

+3/0
4.1.2015 10:20

J59i71ř87í 13N56e27u76m67e24i90s16t26e17r 2432805923871

Některé opice to hned nahážou do automatů a maj klid.

+12/0
4.1.2015 8:04

S86i84m12o34n59a 46B16ě70l58á32k28o15v65á 2330251369963

;-D

0/0
4.1.2015 9:50

M56a62r38e27k 11V77o57k49á97l 1246884165169

;-DR^

0/0
4.1.2015 17:51
Foto

J47a20n 60Č64e21r57m77á68k 4109348815417

hmmm, jen jestli to není opožděný silvestrovský šprým...;-D;-D;-D

0/−1
4.1.2015 7:29

M97a94r58t62i57n 66V90a88c19e86k 4281635694857

Pravidlo "dražší = lepší", to není žádný předsudek, ale výsledek dlouholetých zkušeností, které získáváme od malička. Už malé dítě chápe, že za 10.000Kč koupí mobil s lepším foťákem a s více minutami než za 1500Kč. Pokud ale výzkumníci prodávali opicím pamlsky za náhodnou cenu, pak opice nedostaly šanci pochopit vztah mezi cenou a kvalitou, a logicky začaly nakupovat podle nejnižší ceny.

+1/−1
4.1.2015 5:58

J16a53n 84W60a32c27l64a51v 7834175537108

Pokud tomu, co jste napsal, sám věříte, zajděte do zoo.

0/0
4.1.2015 8:06

M22a66r58t38i55n 37V56a85c12e82k 4981865504567

ZOO Praha - vstupné 200,-Kč, rozloha 45ha, 645 druhů zvířat.

ZOO Liberec - vstupné 120,-Kč, rozloha 12ha, 183 druhů zvířat. 

2dcl ledová tříšť = 20Kč

3dcl ledová tříšť = 30Kč. 

větší zoo = dražší vstupenka.

větší žvanec = vyšší cena

Jak vidíte, ekonomické principy fungují i v zoo. Zkuste najít lepší protipříklad.

0/0
5.1.2015 10:17

R97u26d96o59l91f 95Č94e34r51n33ý 3829481129636

Šanci dostaly, přečtěte si článek v originálu.

0/0
4.1.2015 8:15

J56a20n 51U18l56r54y33c40h 4801407890178

gratuluju - měl byste se přihlásit o cenu Vzorný spotřebitel (resp. Tupý konzumerista);-D (vycházet z teze, že cena je kritériem kvality, to už svědčí o totálně zmanipulovaném mozku, ale chápu, že se podle tohodle schématu žije pohodlnějc, než kdyby se člověk občas nad cenami, značkami, kvalitou zamyslel víc)

0/0
4.1.2015 14:14

M82a83r33t54i97n 20V75a29c47e54k 4331245564157

No nic, každý máme svou teorii o tvorbě cen, není nic jednoduššího, než si je ověřit v praxi.

1) navštivte Billu a ochutnejte housku za 1,90Kč a housku za 5,90Kč. Podle vás cena kvalitu neodráží, takže jednou bude za 1,90Kč k dostání křupavá raženka, podruhé nechutný gumák. 

2) navštivte obchod s pračkami AEG a hádejte, který model bude dražší. Jestli ten s 1000 otáčkami, hlučností 58dB a vyšší spotřebou, nebo ten úsporný s 1400 otáčkami a hlučností 51dB. Já říkám, že ta druhá pračka bude o polovinu dražší. Podle vás to ale nejde takhle určit, záleží totiž na postavení hvězda a na tom, jak se maitel prodejny zrovna dnes vyspal.

Když tak vehementně popíráte vliv kvality na cenu, pak nakupujte v prodejnách typu "Vše za 10" a  "Vše za 35", protože šance, že tam narazíte na kvalitní výrobek, je stejná jako v prodejnách Sony nebo Miele.

0/0
5.1.2015 9:40

P86e25t34r54a 17N35o91v19á54k72o57v77á 7928116734848

1) Dojděte si do lokální pekárničky, i houska za 5,90 z Billy pak bude nechutná. A v té lokání pekárničce možná nebude ta dobrá houska stát ani 5,90.

2) Jen si kupte dražší model se ždímáním na 1400 otáček - budete o to častěji měnit trička, protože vám pračka poláme vlákna.

A tenhle princip, i když v trochu jiném provedení opice pochopily. Došly si do lokální pekárničky a radši svá trička tak moc neždímou.

+1/0
5.1.2015 15:09

V25l29a12s88t21i50m27i78l 84S37v35o44b38o12d85a 7363618515674

Jo tak to je velmi nepříjemná zpráva pro majitele různých předražených a zbytečných pičifuků :-D. Jak se o někom říká: "On to na vejšku nedotáh.", tak se teď bude říkat: "On to nedotáh ani na opici." :-)

0/−1
4.1.2015 3:39

B17o16r35i33s 63O24n73d38e59r95k29a 1274748549614

Na další experiment bych navrhnul rozdělovat žetony podle důležitosti ve skupině. U opic je ta hierarchie celkem žřejmá, navíc si s tím můžete hezký vyhrát. Například co se stane, když po určité době počty žetonů obrátíte? Jestli se tímhle změny uspořádání ve skupině? Kdo ví kolik dalších pokusů by se dalo vymyslet. No pořád by na tom byly lépe než ve většině jiných laboratoří.

+4/0
4.1.2015 3:25

P38a14v21e66l 92V46o96j54á69č78e10k 6572796520860

Test totálně na nic. Pokud žetony neměly vliv na základní záležitosti jako je přežití, získání partnerky, úspěšné odchování potomků, tím získání větší moci a rozhodování, což zase posílí šanci na přežití.......

+1/0
4.1.2015 2:48

V30l26a51s43t65i78m89i95l 48S74v47o22b67o81d64a 7203608885764

Tak cílem testu asi nebylo zkoumat všechno, že ;-).

+1/0
4.1.2015 3:42

P73a80v24e93l 58V31o20j61á64č53e62k 6652926840720

To určitě ne. Ale peníze ve společnosti mají de facto rozhodující roli a zasahují do všech oblastí. U lidí taky přebírají úlohu peří "koukej jak jsem dobrý a mám na to". Prostě nejde vytrhnout jednu věc z kontextu.

+4/0
4.1.2015 3:48

M75i13c75h41a87l 81S47e18m72r91á54d 3332396717149

Ano, jsem borec mám iPhone (na splátky)... víte rozumná ženská se hledí zabezpečit, ale marnotratnost u mužů vidí jako špatnou vlastnost... to může jen ona... :-P

0/0
4.1.2015 10:24

M67a48r67t13i78n 15P15r32á91š21e55k 8275341510843

Naučily se i opičí samice prostituci ?

+1/0
4.1.2015 2:39

J18i53ř36í 93Š16v61a44g29r 3108930355726

Asi neměly neomezený přísun žetonů. Takže jim nešlo o kvalitu, ale o množství. Něco jako běžný český zákazník.

Taky by to šlo interpretovat i jinak:

Opice umí myslet dopředu. Buď si za přidělené žetony mohly nakoupit 10 horších vín a nebo 2 lepší. Ochutnaly jedno lepší, ale za zbytek si koupily 5 horších. 

Opily se víc. Chuť nehrála roli, šlo o množství.

Takový článek byste příště měli nechat technetu.

+1/0
4.1.2015 2:01

T51o11m13á96š 80K88a59p85l23a96n 8893169673703

On to níže Pavel psal ze srandy, ale je to pravda. Rozdíl je v reklamě a síle značky. Lidé podvědomě dokáží lépe hodnotit výrobek nějaké známé/oblíbené značky a není to jen tak, že by kvůli značce objednali, oni (resp. my) pak tomu výrobku dáváme lepší hodnocení a vnitřně to tak opravdu cítíme. A je dost dobře možné, že by to fungovalo i na ty opice, jen prostě nikdo nedělal reklamu na opice

+2/0
4.1.2015 1:42

J80i82ř29í 42Š64v22a65g87r 3828110965446

Vzhledem k tomu, že na opice asi nefunguje televizní reklama, tak vědátoři mohli pomocí drog naučit vůdčího samce tlupy (nejžádanější/oblíbenější z tlupy) na drahé víno (chuťově horší než to levné) a zjistit jak dlouho by trvalo, než by ostatní z tlupy přešly na to, které pije on (již bez návykových látek).

+1/0
4.1.2015 2:03

K65a52t33e29ř66i18n52a 41D63r30a88h24o74k38o73u65p70i20l62o30v36á 9456791612103

Tak ať si to užijí. V kleci.

0/0
4.1.2015 1:41

T67o39m22á17š 62U27r12b10a45n 4329176620938

Ani ta opicka by si iPhone nekoupila...

+5/0
4.1.2015 1:24

P39e81t62r 36S16ý59k92o14r67a 4360486100

Koupila, pokud má takovou práci, která jí přináší dost peněz. Jiná měřítka jsou s příjmem 15.tisíc  hrubého a jiná se standardním platem kolem šedesáti tisíc.

0/0
4.1.2015 12:12

E27d71a 47D75r18á30b72e70k 7299982783397

Holt neví co je dobrý :)

0/0
4.1.2015 1:23

L34u10d12ě86k 24K38o15v66á12ř 9765808804662

Už dávno říkám, že by opičky zasloužily volební právo :-P

+4/0
4.1.2015 1:19

P10a38t29r67i94k 10Z12i73m16a 2457547632337

Opice cenu peněz nepochopily, protože kromě nakupování pamlsků je k ničemu dalšímu nepotřebovaly. Bylo jim tedy jedno, zda jim nějaké zbudou. Měly tedy jinou motivaci než lidé a mohly utrácet na základě jiných kritérií. Spíše dostaly kapesné, než že by musely hospodařit...

+1/0
4.1.2015 0:57

T37o12m44á90š 73K40a12p33l12a15n 8573169883383

tak to jste zas nepochopil experiment (on je tedy trochu blbě titulek). Tenhle test nebyl o tom, jestli jsou či nejsou schopni šetřit (ale mimochodem by to byl zajímavý experiment), ale jestli dokáží rozpoznat hodnotu peněz/zboží a dokáží investovat efektivně a poučit se ze špatných koupí.

+3/0
4.1.2015 1:27

Z30u80z96a50n90a 66K19a18u90f52m13a33n97o75v64á 8278644566337

Proto taky chudým lidem nepatří peníze do ruky.

+2/−2
4.1.2015 0:53

J90a11k13u32b 21R12o49u77s 3433960324712

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2015 7:50

L61u16d70ě80k 92R18á93j62e96c24k28ý 7208907870504

"Na rozdíl od nás lidí se však naučily, že když si koupí drahý pamlsek a jsou zklamané jeho kvalitou, už si ho podruhé nekoupí."

A to snad lidi nedělají? Já jsem zvyklý si připlatit, ale pokud mne kvalita něčeho za příslušnou cenu zklame, tak to taky znovu nekoupím a podívám se po alternativě (levnější a srovnatelně kvalitní nebo za stejnou cenu a kvalitnější).

+17/0
4.1.2015 0:30

T41o36m67á83š 50K10n82a97i36f27l 6573850487510

Nedělají... Lide sibfurt kupují nejlevnější veci, a pak nadavaji na kvalitu... A furt dokola.

+3/0
4.1.2015 1:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.