Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V sadech a alejích Prahy ovoce trhat lze, u silnic je to risk

V jakém případě je legální otrhat neoplocený strom obsypaný ovocem a kdy porušíte zákon? Sady a aleje ve správě hlavního města jsou vám plně k dispozici, ovocné stromy u silnic v podstatě také. Tedy pokud neporušujete pravidla silničního povozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64a24t81t52e27o 17K57o62u68n58o72v12s43k22y 1840491328573

Miloval jsem nájezdy na špendlíky, jako malej kluk.:-)

0/0
17.10.2015 0:48

R30o67m25a37n 95P46o72l56á15č96e59k 5266669605

Ta bezpečnost spousta lidem nic neříká... Nejlepší minulý týden dvě kravky nechaly auta za zatáčkou natvrdo v silnici a ještě se hrozně divily...

+1/0
7.10.2015 22:27

V62l23a78s65t29i88m51i83l 77P76r33a11u55s 6864830196264

Jablíčka, švestky od silnic plné vitamínů, eh plné olova, to je vskutku mňamka.

+1/−4
7.10.2015 17:10

J19a64k22u85b 79Š61a36f28a44n78d69a 7115607121511

Olovnatý benzín se již několik desetiletí neprodává.

Domů jezdím po silnici 3. třídy která vede prostředkem jablečného sadu. Myslíte, že jablka před plotem jsou horší než ty o 2m dál za plotem?

+6/0
7.10.2015 17:40

K90a21r49e30l 43D28r29d43a 6153455887479

Jedno desetiletí. A olova se v přírodě budeme zbavovat desítky či stovky let. Tak snad jen, že nám v současných koncentracích snad příliš neškodí...

   Rakovinu chytne jen někdo a nedá se prokázat vliv těžkých kovů. ;-D

+1/0
7.10.2015 21:06

R14o93b89e85r72t 95H79o49m60o53l73k81a 2600512472831

Olovnatý benzín se v Evropě ani nevyrábí, ani neprodává. Jezdí na něj tak akorát staré babety a tam musíte olovo kupovat zvlášť jako aditivum. A těch opravdu nejezdí tolik, aby se to na ovoci projevilo. Navíc všechny škodliviny odfiltruje strom a ovoce stačí akorát umýt na povrchu.

+3/0
7.10.2015 17:43

V19á81c82l27a73v 80R19o44s46e63n74b97e88r31g 6169507892237

Ani v těch aditivech není olovo, je to jen náhrada olova.

0/0
7.10.2015 20:09

K32a34r54e92l 96D15r79d62a 6893465467679

Rom, co řeší legalitu česání ovoce. To je vtipné. ;-D

  Ale nechápu, co se zase zvrtlo, že se o česání nyní tak mluví? Někdo se probudil? Záchrana opuštěných sadů je fajn, ale jinak mi to přijde jak nápad za korunu od cesty. Planá jablka mají takový hospodářský význam, že proto jsou toho plná média?

  Potkávám česače a bojím se, že pak v hypermarketu koupím jablečný mošt plný olova a chemie ze silnice. Jenže, když to neočešou podnikavci, Češi si takového ovoce ani nevšimnou.

  Teď třeba padají kaštany. Nevím kdo je vykupuje, zda lesníci, ale mimo Prahu vídám tlupy dětí, co seberou každý kaštan (a pak mají na cigára - jak vtipně vykřikovali 10-letí kluci). Tady na Žižkově před základkou jsou rozšlapané kaštany a děti je ze země nevezmou už ani na výtvarku. A pro takovou generaci chcete sázet další podobné stromy?

  Jdu večer kolem naší sámošky. Byla tam tlupa tak 5-letých dětí. Hledali jedno pěkné jablíčko pod jabloní. Strašně je bavilo, že když stromem zatřesou, že z něj padají jablka. Když se zábavou končili, byl trávník plný jablek. Jen nepořádek bez užitku. Rodiče seděli vedle na lavičce s pivem v ruce a řešili si své.

  To chování..., opět jde jen o chování, kdy se do Čechů nevyplatí investovat jakoukoliv námahu. ;-)

0/−2
7.10.2015 12:04
Foto

B68o90h80u45m33i33l 62P71r73o32c83h55á48z18k30a 9812609394460

No vidite. A to, prosim pekne, jablone a hrusne podle vseho pochazeji z Kavkazu, takze jaka puvodni drevina?

0/0
7.10.2015 13:33

J33a90k46u29b 22Š39a26f84a76n47d21a 7895727961781

Máte tušení, kdy se přestal prodávat olovnatý benzín?

0/0
7.10.2015 17:37

K93a83r26e53l 97D82r87d28a 6493105497979

"Kde se v Česku vyskytuje nejvíce olova jako prvku, který kontaminoval životní prostředí?

Suverénně je to Příbramsko, kde bylo olova hrozně moc ve vzduchu a také v půdě. Na Příbramsku se recyklovaly akumulátory... Díky modernějším technologiím jsou emise sice už na nule, ale dodnes nacházíme na Příbramsku místa obsahující až tři procenta olova...

A za jak dlouho se s touto olověnou zátěží příroda vyrovná?

...Věděli jsme, že od roku 1970 padalo na Příbramsku k zemi olovo z akumulátorů, které se tam tehdy začaly recyklovat. Podle specifického izotopického poměru jsme toto konkrétní olovo našli v půdě a zjistili jsme, že v půdním profilu klesne za rok v průměru o tři milimetry. Za posledních 40 let se tedy dostalo přibližně do dvanácticentimetrové hloubky.

Co je tímto toxickým kovem nejvíce kontaminované?

Voda příliš ne, pokud není kyselá, vzduch také ne, ale nejvíce je olovem postižená půda. Tato varianta je přitom nejhorší. Olovo se jako poměrně velmi stabilní prvek pevně váže, a proto se obtížně odstraňuje... Ve městech přetrvávají vysoké hodnoty z doby, kdy se používal olovnatý benzin... Teprve před deseti patnácti lety se začal tankovat bezolovnatý. Takže velká města jsou olovem doslova prosycená. Nejvíce ohrožuje malé děti, které si rády strkají všechno, co najdou, do pusy."

0/0
7.10.2015 21:01

L54e87n83a 96P11á60t98k23o76v32á 8711673154179

Já bych ty ovocné stromy kolem cest nerušila. Třeba je to vojsko bude ještě potřebovat :) a civilove si s tím taky poradí

+1/0
7.10.2015 9:44

F47r84a33n62t41i21š58e69k 24N46o64v16á41k 6631455716961

Ovoce od silnic obecně není extra zdravé, ale lze pro ně i tak najít využití. Zpracovat v "pěstitelské pálenici". Destilace vše přečistí a výsledkem je normální kořalka, z ovoce zadarmo.

+1/0
7.10.2015 7:26

K96a91r49e19l 39Š72o82u11m71a21l 1574473908

Proč by ovoce u silnice nemělo být zdravé?

0/0
7.10.2015 10:03

J45a12r93o85s68l38a49v 83K73a47d41l94e29c 5451779142341

Podle studií je ovoce ohroženo provozem automobilu až tak kolem sto metrů od silnice.

0/0
7.10.2015 12:03

P52a94v73e45l 50J92e83ř52á11b48e74k 7671512344167

Je to trochu jinak - pokud ovoce neumyjete, a zejména nevyčistíte jamku okolo stopky, tak skutečně máte v potravinovém řetězci dost nečistot. Ale samotný plod neobsahuje žádná zázračná množství nebezpečných látek. Možná méně, než z intenzivně stříkaných sadů, tedy jablek z našich marketů.

Ve své podstatě, více do sebe těch látek dostaneme dýcháním.

+4/0
7.10.2015 13:44

F62r73a54n93t19i20š42e66k 89N73o26v31á23k 6341365786271

Pardon, tak trochu zapomínám, že většina lidí nemá vlastní strom, který nezalévá chemií. Ano, ve srovnání s krásným jablkem z marketu je to silniční asi zdravější. A po vypálení je rozhodně nejzdravější, stoprocentní příroda :)

0/0
8.10.2015 13:03

P36a23v91e61l 81J58e27ř48á75b38e90k 7211692704147

Výsadbu alejí podél silnic nařídila kdysi dávno Marie Terezie.

Podél méně frekventovaných silnic, vlastníci přilehlých pozemků měli za povinnost vysadit stromy a mohli sázet i ovocné.

Ovoce mělo sloužit i jako zdroj potravy vojákům (dnes bychom řekli záložákům), kteří se domu vraceli z různých vojenských cvičeních.

Protože než ovocný strom vyroste do své plné plodnosti, zejména pokud jde o vysokokmen, tak to trvá několik desetiletí.

Takže bych se za výsadbu ovocných stromů podél okresek přimluvil. Buď budeme ovoce pálit na líh jako palivo do aut a nebo jimi budeme přikrmovat muly, kteří nás potáhnou za nějakým obchodem, protože do nádrží aut již skoro nebude co nalít.

Navíc ježek by neměl co nosit na zádech (s výjimkou blech).

Ale vážně - středoevropská krajina bez ovocných dřevin podél cest by byla smutná.

Žádná naše původní dřevina nedokáže tak překrásně kvést jako jabloně, hrušně, třešně či slivoně. Stejně tak ovoce na stromech má svoji okrasnou hodnotu, která pozitivně působí na naši psychiku.  Je jen potřeba respektovat aby stromy nebyly těsně u silnice a zejména velké, těžké a tvrdé ovoce nepadalo na dopravní prostředky

+16/0
7.10.2015 0:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.