Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V sadech a alejích Prahy ovoce trhat lze, u silnic je to risk

V jakém případě je legální otrhat neoplocený strom obsypaný ovocem a kdy porušíte zákon? Sady a aleje ve správě hlavního města jsou vám plně k dispozici, ovocné stromy u silnic v podstatě také. Tedy pokud neporušujete pravidla silničního povozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63a74t98t76e62o 89K19o13u35n48o13v60s23k79y 1190231868383

Miloval jsem nájezdy na špendlíky, jako malej kluk.:-)

0/0
17.10.2015 0:48

R66o77m56a98n 50P34o83l21á40č58e81k 5906909255

Ta bezpečnost spousta lidem nic neříká... Nejlepší minulý týden dvě kravky nechaly auta za zatáčkou natvrdo v silnici a ještě se hrozně divily...

+1/0
7.10.2015 22:27

V62l40a49s16t49i18m94i11l 56P53r16a71u67s 6684220476374

Jablíčka, švestky od silnic plné vitamínů, eh plné olova, to je vskutku mňamka.

+1/−4
7.10.2015 17:10

J46a14k37u83b 62Š54a63f34a73n91d50a 7595607311441

Olovnatý benzín se již několik desetiletí neprodává.

Domů jezdím po silnici 3. třídy která vede prostředkem jablečného sadu. Myslíte, že jablka před plotem jsou horší než ty o 2m dál za plotem?

+6/0
7.10.2015 17:40

K57a86r96e81l 40D13r73d78a 6423655317139

Jedno desetiletí. A olova se v přírodě budeme zbavovat desítky či stovky let. Tak snad jen, že nám v současných koncentracích snad příliš neškodí...

   Rakovinu chytne jen někdo a nedá se prokázat vliv těžkých kovů. ;-D

+1/0
7.10.2015 21:06

R91o77b66e25r97t 91H30o44m85o62l40k98a 2850842802751

Olovnatý benzín se v Evropě ani nevyrábí, ani neprodává. Jezdí na něj tak akorát staré babety a tam musíte olovo kupovat zvlášť jako aditivum. A těch opravdu nejezdí tolik, aby se to na ovoci projevilo. Navíc všechny škodliviny odfiltruje strom a ovoce stačí akorát umýt na povrchu.

+3/0
7.10.2015 17:43

V25á54c50l95a31v 71R24o79s71e40n16b34e72r35g 6939287412507

Ani v těch aditivech není olovo, je to jen náhrada olova.

0/0
7.10.2015 20:09

K70a56r16e75l 52D66r39d85a 6573935557969

Rom, co řeší legalitu česání ovoce. To je vtipné. ;-D

  Ale nechápu, co se zase zvrtlo, že se o česání nyní tak mluví? Někdo se probudil? Záchrana opuštěných sadů je fajn, ale jinak mi to přijde jak nápad za korunu od cesty. Planá jablka mají takový hospodářský význam, že proto jsou toho plná média?

  Potkávám česače a bojím se, že pak v hypermarketu koupím jablečný mošt plný olova a chemie ze silnice. Jenže, když to neočešou podnikavci, Češi si takového ovoce ani nevšimnou.

  Teď třeba padají kaštany. Nevím kdo je vykupuje, zda lesníci, ale mimo Prahu vídám tlupy dětí, co seberou každý kaštan (a pak mají na cigára - jak vtipně vykřikovali 10-letí kluci). Tady na Žižkově před základkou jsou rozšlapané kaštany a děti je ze země nevezmou už ani na výtvarku. A pro takovou generaci chcete sázet další podobné stromy?

  Jdu večer kolem naší sámošky. Byla tam tlupa tak 5-letých dětí. Hledali jedno pěkné jablíčko pod jabloní. Strašně je bavilo, že když stromem zatřesou, že z něj padají jablka. Když se zábavou končili, byl trávník plný jablek. Jen nepořádek bez užitku. Rodiče seděli vedle na lavičce s pivem v ruce a řešili si své.

  To chování..., opět jde jen o chování, kdy se do Čechů nevyplatí investovat jakoukoliv námahu. ;-)

0/−2
7.10.2015 12:04
Foto

B94o55h31u96m62i87l 24P34r80o30c62h86á52z66k84a 9952709594680

No vidite. A to, prosim pekne, jablone a hrusne podle vseho pochazeji z Kavkazu, takze jaka puvodni drevina?

0/0
7.10.2015 13:33

J21a67k44u23b 33Š68a49f11a83n66d45a 7235297331741

Máte tušení, kdy se přestal prodávat olovnatý benzín?

0/0
7.10.2015 17:37

K44a60r12e75l 72D15r14d17a 6683505927299

"Kde se v Česku vyskytuje nejvíce olova jako prvku, který kontaminoval životní prostředí?

Suverénně je to Příbramsko, kde bylo olova hrozně moc ve vzduchu a také v půdě. Na Příbramsku se recyklovaly akumulátory... Díky modernějším technologiím jsou emise sice už na nule, ale dodnes nacházíme na Příbramsku místa obsahující až tři procenta olova...

A za jak dlouho se s touto olověnou zátěží příroda vyrovná?

...Věděli jsme, že od roku 1970 padalo na Příbramsku k zemi olovo z akumulátorů, které se tam tehdy začaly recyklovat. Podle specifického izotopického poměru jsme toto konkrétní olovo našli v půdě a zjistili jsme, že v půdním profilu klesne za rok v průměru o tři milimetry. Za posledních 40 let se tedy dostalo přibližně do dvanácticentimetrové hloubky.

Co je tímto toxickým kovem nejvíce kontaminované?

Voda příliš ne, pokud není kyselá, vzduch také ne, ale nejvíce je olovem postižená půda. Tato varianta je přitom nejhorší. Olovo se jako poměrně velmi stabilní prvek pevně váže, a proto se obtížně odstraňuje... Ve městech přetrvávají vysoké hodnoty z doby, kdy se používal olovnatý benzin... Teprve před deseti patnácti lety se začal tankovat bezolovnatý. Takže velká města jsou olovem doslova prosycená. Nejvíce ohrožuje malé děti, které si rády strkají všechno, co najdou, do pusy."

0/0
7.10.2015 21:01

L32e84n81a 42P24á97t35k43o39v60á 8411963374239

Já bych ty ovocné stromy kolem cest nerušila. Třeba je to vojsko bude ještě potřebovat :) a civilove si s tím taky poradí

+1/0
7.10.2015 9:44

F86r39a67n45t16i43š63e77k 32N34o93v94á85k 6621175596741

Ovoce od silnic obecně není extra zdravé, ale lze pro ně i tak najít využití. Zpracovat v "pěstitelské pálenici". Destilace vše přečistí a výsledkem je normální kořalka, z ovoce zadarmo.

+1/0
7.10.2015 7:26

K72a40r49e26l 26Š12o33u30m25a93l 1884443838

Proč by ovoce u silnice nemělo být zdravé?

0/0
7.10.2015 10:03

J29a14r47o59s28l74a49v 33K43a59d65l54e62c 5571489282211

Podle studií je ovoce ohroženo provozem automobilu až tak kolem sto metrů od silnice.

0/0
7.10.2015 12:03

P71a36v78e85l 67J66e87ř95á69b37e43k 7251892484737

Je to trochu jinak - pokud ovoce neumyjete, a zejména nevyčistíte jamku okolo stopky, tak skutečně máte v potravinovém řetězci dost nečistot. Ale samotný plod neobsahuje žádná zázračná množství nebezpečných látek. Možná méně, než z intenzivně stříkaných sadů, tedy jablek z našich marketů.

Ve své podstatě, více do sebe těch látek dostaneme dýcháním.

+4/0
7.10.2015 13:44

F43r48a15n88t57i35š44e41k 20N51o38v79á83k 6711635546831

Pardon, tak trochu zapomínám, že většina lidí nemá vlastní strom, který nezalévá chemií. Ano, ve srovnání s krásným jablkem z marketu je to silniční asi zdravější. A po vypálení je rozhodně nejzdravější, stoprocentní příroda :)

0/0
8.10.2015 13:03

P11a13v32e61l 65J96e60ř47á59b62e57k 7461152184527

Výsadbu alejí podél silnic nařídila kdysi dávno Marie Terezie.

Podél méně frekventovaných silnic, vlastníci přilehlých pozemků měli za povinnost vysadit stromy a mohli sázet i ovocné.

Ovoce mělo sloužit i jako zdroj potravy vojákům (dnes bychom řekli záložákům), kteří se domu vraceli z různých vojenských cvičeních.

Protože než ovocný strom vyroste do své plné plodnosti, zejména pokud jde o vysokokmen, tak to trvá několik desetiletí.

Takže bych se za výsadbu ovocných stromů podél okresek přimluvil. Buď budeme ovoce pálit na líh jako palivo do aut a nebo jimi budeme přikrmovat muly, kteří nás potáhnou za nějakým obchodem, protože do nádrží aut již skoro nebude co nalít.

Navíc ježek by neměl co nosit na zádech (s výjimkou blech).

Ale vážně - středoevropská krajina bez ovocných dřevin podél cest by byla smutná.

Žádná naše původní dřevina nedokáže tak překrásně kvést jako jabloně, hrušně, třešně či slivoně. Stejně tak ovoce na stromech má svoji okrasnou hodnotu, která pozitivně působí na naši psychiku.  Je jen potřeba respektovat aby stromy nebyly těsně u silnice a zejména velké, těžké a tvrdé ovoce nepadalo na dopravní prostředky

+16/0
7.10.2015 0:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.