Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdo si doma mění kola sám, měl by investovat do momentového klíče

Zdánlivě je to zbytečný výdaj, ale neúměrným utahováním litých kol si je můžete zničit. Stejně tak, když někdo dá za špičkové kolo desetitisíce, je škoda, když strhne závit jen proto, že neměl v ruce dost citu. Proto je dobré mít po ruce momentový klíč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A43n86t44o45n80í94n 51S63e29b13e26r95a 7923298660769

Je jsem menil tesneni pod hlavou, tlumice, uchyceni motoru a kolikrat i kola. Vzdy jsem dotahoval podle citu a nic se nestalo, nic se neurvalo a auto jezdi i po letech u noveho majitele. Momentovy klic je jen takovy strasak, co vas zene do servisu.

+1/0
13.2.2016 23:46

J26o89s18e34f 63K50a96r22f89í30k 7752345186480

Proto nechávám dotahovat manželku. Při její muší váze to neserve ani kdyby po tom skákala;-D;-)

+2/0
12.2.2016 15:24

J31a48n 27K43r88p13e51c 5286793224152

klicove je, se v dany moment pri dotahovani nepos... pak to bude v pohode.

+2/0
11.2.2016 8:14

P95e27t76r 34M16i25c57h16a38l 2720824181862

Nepatří to náhodou do sekce reklama? Kdo má levé ruce, může jet klidně do pneuservisu.

+3/0
10.2.2016 19:50

M95a79r46t46i33n 90B74e74n38e21š 4633941575750

Elektronový disk, to jsem se nasmál;-D. To bude odborník nad odborníky;-D

Momentový klíč mám, ale za dvacet let co si přehazuji sady kol, jsem ho na tuto činnost nepoužil

+4/0
10.2.2016 14:10
Foto

J77i73ř73í 71D37v22o57ř53á78k 5445659230598

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

0/0
10.2.2016 21:13
Foto

J49i38ř66í 33D79v13o37ř26á75k 5925469730808

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

Podobných článků má hodně .

0/0
10.2.2016 21:16

M91a39r23t54i13n 33B79e62n16e58š 4873371595160

Díky za tip:-)

0/0
10.2.2016 21:37

M32i12c90h59a36l 28K26l37e12m88e42n52t 9909906548809

Co to je zase za PR sračku!!!

+7/0
9.2.2016 23:28

L17u71k56á95š 74V19a59ň39u58r10a 1895974863313

Uz pres 30let si sam utahuju matky na kolech a nikdy jsem s tim nemel problemy. Nikdy neutahuju na krev, ale s citem. Problem ale byl kdyz matky utahoval servis. Ty se pak nedaji povolit.

+9/0
9.2.2016 22:58

K44a52r52e31l 92V72a12c86h46u62t 9753112209653

Ono záleží, čím to děláte. Pokud jen tou zahnutou pákou, která je v autě od výrobce, pak s citem = na krev = 110-120 Nm, což je přibližně správně. Pokud to utahujete "křížákem", už to chce jistý cit.

No a JISTOTU máte opravdu až s použitím momenťáku - bonusem navíc je, že bývá docela dlouhý, takže se tak nenadřete, hravě to zvládne i žena. ;-)R^

Jen nechápu tu radu, proč by se s ním nedalo i povolovat. Jde to a pěkně. Kupodivu i stejným momentem, kterým to bylo utaženo. ;-)

0/0
10.2.2016 14:02

L69u79d88v70í60k 77G80a64j13d19o56š92í40k 2295763274362

Jasně že to jde. Akorát vám pak přestane fungovat tak kalibrace utahovacího momentu.

To sice u kol tolik vadit nebude, ale kdybyste pak chtěl utáhnout hlavu válců, možná byste se podivil. :-)

+1/0
11.2.2016 12:47
Foto

J39i25ř66í 34D18v47o48ř33á86k 5435699680588

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma ,

Tak to bylo lepčejší .

Velké novinářské umění dostávat za TOTO peníze.

0/0
9.2.2016 21:40

A21d43a57m 28Ž92í39d19e19k 8255702405623

Není to tak dávno či jsem ohnul originální klíč na kola díky pitomcům v pneuservisu (samozřejmě jsem na něm měl metrovou trubku, protože rázový utahovačkou jsem neměl a jinak to nešlo).

Od té doby v pneuservisu opravdu vyžaduju dosáhnutí rukou (tedy ne utahovačkou).

Jestli je to momenťák nebo ne, mě zase tak moc nevzrušuje.

+1/0
9.2.2016 19:20

K87a48r21e46l 79H71o67r68á44k 2488719943983

Každá demontáž škodí. Každému normálnímu motoristovi stačí letní gumy a nepotřebuje dvakrát ročně montovat předražené a přeceňované zimní gumy.

+1/−4
9.2.2016 19:19

P45e71t51r 31N37e89s47v94a43d59b44a 2584825106839

Tak že ten kdo jezdí jednou za tři týdny do obchodu a pak zase auto jen zabirá parkovací místo je normální motorista? Proto že jen takoví můžou auto nechá stát když nasněží nebo přituhne a nesmí se tedy na letních jezdit...

0/0
9.2.2016 19:22

K87a27r29e10l 95H92o54r58á10k 2218509623973

Takových "víkendových" řidičů je tu spousty a ještě víc je těch co denně dojíždí 3 - 5 km do práce a zpět. To se ani neohřeje motor a ani nerozmrznou okna, takže na jízdu 30 kilometrovou rychlostí s průzorem jak v tanku ty letní gumy bohatě stačí. Pokud normální řidič nemusí, tak nevyjíždí, rozhodně ne do rozbředlého posoleného sněhu, který mu sežere karoserii. To že takový řidič má staré auto s nepozinkovanou kastlí, to nemusím uvádět. Ale chápu, že těch nenormálních řidičů je většina a že si mohou lecos diktovat. To je nevýhoda demokracie.

0/0
9.2.2016 19:30

D11e89n76i93s 84W33i92t93z46k67u 3923421499257

já být tebou tak toho favorita prodám a koupím si auto, které normálně topí. já klidně vezu dítě ráno do školy ani ne km a než oškrábu boční okna, tak předek mám už jenom na stěrače a může být klidně -15C°

+1/0
9.2.2016 21:17

P92a14v61e11l 30J87e66ř84á56b31e52k 7931132514267

A potom ti s letňáky na trochu zmrzlejší cestě jedou jako s trakařem.

Zimní gumy si přeceňují hloupí řidič, protože si myslí, že drží jako lepidlo. Ale ony jen mají zlepšit jízdní vlastnosti v zimě na podchlazené vozovce či sněhu apod.

Ten kdo je normální řidič, ví, že zimáky pomohou, ale nejsou spasitelné.

+6/0
9.2.2016 19:30

L91u31k26á49š 83V95a41ň69u67r64a 1965754893933

Jezdim na celorocnich nasazenych na 4x4 a parada. Jsou lepsi jak univerzalni, protoze ty nesedi dobre na ledu.

0/0
9.2.2016 23:01

L79u61d16v62í53k 38G65a94j58d49o42š19í44k 2155303724422

Především při dotahování kol vůbec nejde o sílu kterou jsou šrouby (matky) utaženy jako spíš o to, aby byly šrouby na jednom kole utaženy všechny stejnou silou.

Ostatně i v pneuservisu utahují všechna kola stejně a nikdo neřeší, co předepisuje výrobce. Maximálně rozlišují osobák a dodávku a plechové nebo alu disky.

Krom toho dohledat, jakou utahovací silou se mají kola utahovat vůbec není jednoduché a rozhodně tenhle údaj nenajdete v příruce o vozidlu.

.

"...Dnes standardně pneuservisy utahují silou kolem 110 Nm..."

U mého auta je ovšem na alu discích předepsáno od výrobce 220 Nm. - a pak si dejte auto k "odborníkům" do servisu s kalibrovaným momentovým klíčem... ;-)

+3/0
9.2.2016 17:34

J39a89n 51K30o74l 8703258109419

To je asi jako rada "kdo si doma 2x za rok zapaluje cigaretu, mel by investivat do plamenometu" :-) Tak snad vsem dojde, ze ten clanek je reklama a snaha z lidi tahat penize. Radsi si nechte udelat geometrii kol nebo kola vyvazit, to doma neudelate.

+9/0
9.2.2016 15:21

J95o71s91e42f 65K90r90o93u62p51a 1909872496978

25 let měním vždy před sezonou kola a bez momentového klíče, prostě pohodaR^

+10/0
9.2.2016 14:56

D86e36n36i66s 10W51i86t96z64k47u 3903631469107

ano, momenťák se vyplatí pokud máte nové auto, ale u starších několikrát přetažených šroubů je nejlepší utahovat na první vrznutí

+3/0
9.2.2016 14:54

V51á59c85l44a46v 52M96i68k32u66l16i75c27a 8523209661314

Kdo si mění doma kola na autě sám, měl by šetřit na geometrii a čepy nebo aspoň jednou za čas si nechat převážit kola...

+3/0
9.2.2016 14:31

P51a51t49r53i42k 48K44o58u98b89a 1185731363936

To se s tim v dnesni dobe jeste nekdo drbe doma sam?

No to musi bavit, hlavne ze uskudlim 4 stovky ;-D

+2/−1
9.2.2016 13:35

P73a36t53r92i20k 91K14o52u13b54a 1895671133106

A o vyvazeni kol radsi ani nemluvim.

+1/0
9.2.2016 13:36

K92a74r69e53l 53V79a69c22h94u60t 9973262469103

Měním si je sám, aspoň si vyzkouším tu výměnu pro případ defektu... ;-)R^

A vždy po dvou sezónách to nechávám na servisu - tedy i s převážením.

+3/0
10.2.2016 14:08

J87o53z17e59f 57H39r21i11c89i98š27i56n 4393460970466

Ja si to udělám sám protože se nemusím honit kvůli otvíracím hodinám servisáků.

Vyměním si to když mám večer čas a nemusím kola nikam nakladat a přavážet.

Já za 20 min 500 nevydělám. A u 2 aut to je ročně 2000.

I když jednou za 2-3 roky to dávám so servisu. A btw mne to i baví. Každý svého štěstí strůjcem.

+12/0
9.2.2016 15:49

M97i51r80o40s58l15a24v 48M29e82d 3244146

Já to mám podobně. Navíc si mohu v klidu zkontrolovat věci, které s nasazeným kolem nejsou moc vidět (stav brzdových destiček atp.).

+7/0
9.2.2016 16:02

M24a58r41e22k 74J67a51n24e11č82k17a 1557696813721

Divím se, že dříve to naši dědové a otcové dotahovali bez momentového klíče a neměli doma garáže plných opravných sad ;-D Nebo to je tím, že to je dnes samej kulturista na anabolikách, který nemá cit v rukou a nebo se dnes u nových vozů všechno vyrábí z bláta a je pak potřeba používat momenťák? ;-D Naprostá zbytečnost, když člověk utahuje kola s citem a hlavně do kříže.

+9/0
9.2.2016 13:16

M78a54r35t33i39n 74P95o24s10p73í65š68i39l 8475911206377

jenže dědové asi neměli tzv hliníkáče

... ale neúměrným utahováním litých kol ...

Kdysi jsem to také dělal normálně klíčem a křížem na plecháčích, teď už asi 20 let dám raději ty 4 stovky i za ty zimní plecháče.

0/−5
9.2.2016 14:09

M56a96r96t74i49n 84T43e64s78a56ř 2319953683723

Ve značkovém spíše 8 stovek za full-servis (osy-ráfky-ráfky-osy). S rázovým šroubovákem.

+4/0
9.2.2016 15:57

P84a87v33e51l 68J74e56ř89á73b49e62k 7271222104117

No jo do kříže.

Ale co když mám pět nebo šest šroubů.

A mám do kříže utahovat obě strany auta stejným směrem nebo v protisměru? Nebo na jedné straně po ručičkách, na druhé proti ručičkám hodinek?

No ta dědečkové a otcové - taky občas ztratili kolo, nebo naopak matice povolovali "majzlíkem", v lepším případě autogenem.

Klíč na kola aby se neroztrhl se zavařil do trubky, aby byl silnější.

Ti co utahovali "citem" nezřídka v autě vozili trubku, aby potom měli větší páku na klíči

A to naštěstí byly obyčejné disky, kde se na matice mohlo, ne dnešní moderny, kdy matice je hluboko zapuštěná do disku a musí se k ní tenkým klíčem

Takže nechme dědy a otce na pokoji. Mnozí si s maticemi na kolech užili až moc o čem se nám dnes ani nezdá.

0/−3
9.2.2016 19:26

J82i84ř63í 90Z96ý27k23a 9839753141150

u pětišroubů se to dotahuje křížem. Kdybyste si označil šrouby 1-5 ve směru hodinových ručiček, tak dotahujete 1, 4, 2, 5, 3 (nebo 1, 3, 5, 2, 4), U šesti šroubů bych to dotahoval 1, 3, 5, 2, 6, 4

0/0
9.2.2016 23:28

V49á88c74l94a49v 92K13a15f91t83a50n 7235499503626

Povolovalo se majzlíkem, protože se moc nepřezouvalo. A za 6 let to trošku sroste :D

+3/0
10.2.2016 8:52

P98e16t32r 35D86v67o31r63a77k 3721450427779

Nějak mi v článku chybí informace o utahování šroubů proti sobě na přeskáčku a hlavně červeně zvýrazněné doporučení každý vše po sobě pořádně zkontrolovat...když tady tak čtu, že někteří kontrolují dotažení po pár km a některé šrouby mají ještě volné Rv

+3/0
9.2.2016 12:27

K75a67r74e49l 74M64a68r16t11i97n54e22c 6338188936194

Tiež sa mosím pochlubíť, že momentový kľúč mám,... ale keď bysom ho potrebovál tak v ten momént neviem kdě ho mám uložený a trvá to najmeněj hodinu, dve než ho nalezniem... tak neviem prečo sa tento vynález menuje m o m e n t o v ý ???

+2/0
9.2.2016 11:02

J98a44n 49K50o55l 8633238769539

protoze sila krat vzdalenost od osy otaceni ;-)

0/0
9.2.2016 15:17

P77e27t81r 66P21o27s75p56í69š37i25l 4258744736746

Momentový klíč doma mám, ale na montáž kol na auto mě ho fakt nikdy nenapadlo použít. Ty levnější klíče stejně ukazují plus minus autobus. Jezdím už pěknou řádku let a nikdy jsem neměl problém, že bych poškodil šroub, nebo se mi povolilo kolo. Jednou mi v pneuservisu kolo utáhli tak, že jsem ho doma nemohl povolit ani s metrovým nástavcem. Pak něco svěřte "odborníkům".

+14/0
9.2.2016 6:30

T84o92m91á15š 33S80y74r43o22v69ý 9678738115911

Momentový klíč jsem si koupil cca před půl rokem a při výměně kol (letní na zimní) jsem ho použil. Mám ale pocit, že víceméně na podobnou hodnotu (nějakých 120 nM) jsem kolo utahoval i předtím bez momentového klíče. I tady platí heslo "přiměřeně" - nemůžu šrouby utáhnout jen tak, aby se neřeklo, ale zároveň nemůžu šrouby utahovat jak blázen... Vždy je lepší po ujetí cca 100 km utažení překontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by byly šrouby povolené (jen občas nějaký šel ještě lehce dotáhnout), nebo že bych je pak nemohl odšroubovat.

Ale z autorizovaného servisu jsem měl tu samou zkušenost jako Vy - měnili mi stabilizátory řízení (tzn. i sundávali kola na přední nápravě) a když jsem pak chtěl kola měnit na zimáky, tak to zaboha nešlo povolit. Nemluvě o tom, že se mi podařilo strhnout "ořech" bezpečnostního šroubu. Musel jsem pak jet k nim, ať to laskavě povolí. Že by se omluvili a uhradili mi strhnutý ořech, o tom jsem si mohl nechat zdát...

+9/0
9.2.2016 7:25

J37i30r13i 61B71e31c86v51a34r 7432869366

On ten pneumatický utahovák používá jakési rázy a ty to utáhnou opravdu na krev. V "domácích" podmínkách se to pak skoro nedá povolit. Tuto zkušenost má bohužel asi hodně lidí.

+8/0
9.2.2016 9:25

M46a76r48t66i92n 82T68e75s74a69ř 2699303713293

Pak mi hlava nebere, proč se v článku tak dlouze hovoří o momenťáku. Ani v poměrně drahém pneuservisu jsem neviděl používat momenťák, jen ty rázové.

+1/0
9.2.2016 15:55

J96o52s47e53f 51A58d11á54m77e98k 2949225238126

Kdyby mě kola utáhnul jen rázovým, tak jim to nezaplatím

0/0
9.2.2016 21:51

K52a97r51e67l 70N45o53v37á66k 7731124748900

A jak to před placením zjistíte? To jim stojíte za bruselí?;-)

0/0
10.2.2016 14:26

P42e26t61r 60N42e40s98v12a88d97b86a 2884455776449

On ten pneumatický utahovák má samozřejmě možnost nastavení síly utažení. Po té vždy dotahujeme momenťákem a není problém kola povolit "originál" klíčem v sadě vozidla. Problém je pouze ve velkých pneuservisech mají šanci dvakrát do roka vydělat peníze, po zbytek roku jen paběrkují. Tak že to utáhnou na poprvé pneumatickým utahovákem na krev a přezují tak víc aut za den:-/;-).

0/0
9.2.2016 19:19

J31a70n 66K96o69l 8553738329709

Tak tenhle clanek psal prodejce momentovych klicu :-) Momentak na kola? Jako vazne? Proste to utahnu sec mi sily staci a vyreseno.

+4/−10
9.2.2016 2:58

P27e62t10r 82K52n24ě79b79o48r82t 3201220

No právě. Takovej vždycky když ke mě přijel, tak jsem mu momenťákem předvedl, jak zbytečně kola utahuje a tím poškozuje šrouby, matice, ráfky a pak i nářadí kterým se to musí povolit. Nebo když pak měníš kolo třeba na dálnici, tak se dost blbě schání metrová lešeňová trubka.

+5/−1
9.2.2016 7:25

J60a47n 44K78o81l 8123508199539

Chapu, ze jste kamradi prodejce, ale to nic nemeni na tom, ze na kola mementak nikdy potreba nebyl a nebude.

+2/−3
9.2.2016 10:13

M80i81c10h75a92l 45F13r44ý76d30a 1852529383882

Honzíku, běž raději na pivo...

+1/−1
9.2.2016 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.