Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků

„Matka zrno“ zní doslovný překlad výrazu quinoa v jazyce Inků. S příchodem Evropanů ale tuto plodinu nahradily obiloviny a její pěstování se dochovalo pouze v odlehlých hornatých oblastech Jižní Ameriky. Dnes za ni Severní Amerika i Evropa platí „zlatem“, protože pro nejrůznější dietáře je bohatým zdrojem bílkovin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30a65k36u58b 47R17o73u61s 3803650884832

Quinoa je hlavně nejlepší zdroj oxalátů, saponinů, kyseliny fytové a dalších antinutrientů. Žádné jiné jídlo nemá víc oxalátů, než Quinoa. Jíst tohle jídlo je nebezpečné.

0/0
20.2.2016 20:59

P93e68t44r 44F93r36ý89d58e14k 7729271769623

Mnohem lepsi zdroj kyseliny fytove je soja :)

0/0
9.3.2016 6:14

P64a92v44e87l 24G60r77a55s31g66r33u18b87e77r 8334728934407

"Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků"

Lži. Lži. A zase jen nehorázné, nejapné lži. Ale ono je to skoro jedno, že? Někteří naši veganští spoluobčané přece už žijí ve virtuální realitě, kde na nějaké té desetinné čárce nesejde.

Aminokyselinové skóre quinoy je podle databáze FAO.org 0.91, což je sice na rostlinu nadprůměr, ale v porovnání se živočišnými potravinami jde o docela obyčejný blaf.

Podle databáze USDA.org neobsahuje vařená quinoa prakticky žádné minerály. Obsah železa je na rostlinný zdroj zcela zanedbatelný (1.5 mg/100 g), protože si to číslo samozřejmě ještě musíte vydělit dvěma-třemi (vzhledem k malé reálné využitelnosti). Totéž platí o dalších minerálech - vápníku (17 mg/100 g), fosforu, draslíku nebo zinku (1.1 mg/100 g). Takže ani ten obsah hořčíku (64 mg/100 g) z tohoto pohledu nestojí vůbec za řeč.

Obsah vitamínu C je nulový, obsah vitamínů řady B zcela minimální (např. vitamin B1 0.11 mg/100 g). Vitamín A rovněž nula, vitamín K nula, vitamín D nula. Vitamín E zcela v zanedbatelném množství (0.6 mg/100 g). Takže jedinou živinou, která je v quinoe obsažená v nadprůměrném množství, je kyselina listová (42 mg/100 g).

Jako zaručená cesta na JIPku do Motola je tedy quinoa perfektní volbou, obzvláště pro děti ve věku 2 až 10 let. Spektrem svých (ne)živin se velmi blíží dalším podřadným rostlinným potravinám jako jsou luštěniny, které jsou z důvodu mi zcela neznámých a nepochopitelných cpány českým školákům do jídla.

Bude to chtít buď studenou sprchu, nebo lepší zdroj informací, slečno Čermáková.

+6/−1
19.2.2016 20:26

P65a17v60e32l 86G58r27a10s82g84r21u77b26e92r 8184808834527

P.S.: Kdo tyhle nutriční vtipy vlastně vymýšlí? To musí být ale veselá kopa!

+1/0
19.2.2016 20:44

J79a27n 92P50a37v15e48l 8473772218846

Nemyslím si, že by luštěniny byly podřadné. Jsou další skládačkou do puzzle "pestrá strava"

+2/0
19.2.2016 22:26

P47a21v35e40l 77G85r21a55s14g70r56u38b96e60r 8934698194887

Tak až se seznámíte s jejich nutriční hodnotou, myslet si to budete. Stravu si můžeme zpestřovat třeba i hlínou nebo lišejníkovým nákypem. Otázkou jenom je, proč bychom to měli dělat.

Luštěninové jídlo má nějakou zpestřovací hodnotu jenom tehdy, pokud bude doplněné plnohodnotnou bílkovinou v podobě vejce nebo masa. Naši takzvaní "odborníci" však aktuálně doporučují "odlehčovat" luštěninová jídla právě o živočišné potraviny, takže výsledkem jsou blafy z jihoasijských pralesů.

+1/−2
20.2.2016 7:19

M16i25r78k95a 48S30v23o23j71t65k32o26v48á 3207488886964

Částečně by se s vámi dalo souhlasit. Leč věc má dvě strany. Rostlinné zdroje potravy jsou všechny vlastně takto "chudé", leč ukazuje se, že pokud "chudé" zdroje vypustíme, najednou se nám dobře nedaří a tělo chřadne. Tedy je potřeba jíst vše a klidně i merlík. Prostě maso, mléko, ovoce, zeleninu luštěniny, ořechy, tuky apod. Vemte si třeba takové brambory. Jejich výživnou hodnotu a obsah minerálů a zjistíte, že by to dle vaší optiky nemělo cenu ani zvednout ze země. Pak to udělejte třeba s květákem nebo mrkví:)

0/−1
20.2.2016 13:01

P46a10v52e84l 24G31r69a38s48g19r69u64b52e76r 8214778384887

Rostlinné potraviny jsou zdrojem dílčích živin jako je např. vitamin C, vitamin K nebo kyselina listová. Samy o sobě jsou ale všude na světě příčinou dětské podvýživy.

+1/0
20.2.2016 14:06

M14i69c67h25a85l 20T63e72s48a88ř 4808532180281

Zvláštní, já jsem toho jednou snědl celou porci a ono to ze mě nevysálo všechnu životní sílu a nepadnul jsem mrtev k zemi. Což bych po přečtení Vašeho emotivního příspěvku očekával;-)

+1/−1
20.2.2016 16:50

J57a71k95u33b 19R46o31u10s 3573360204802

Problém je, že Quinoa navíc obsahuje kyselinu fytovou, která je antinutrient, díky kterému nejen, že těch několik málo nutrientů neabsorbujete, ale navíc ještě zabrání absorbování nutrientů z dalších jídel, která sníte několik hodin po konzumaci Quinoy. Nechápu, jak to někdo může jíst, ta plodina má tolik antinutrientů, že je v podstatě toxická.

0/0
20.2.2016 21:10

P13a52v17e22l 55G15r69a80s59g83r37u78b83e65r 8744598584307

Nechápete? Albert Einstein kdysi řekl: "Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist."

Dnes různé bionanynky hltají makrobiotickou a léčitelskou literaturu plnou nehorázných výmyslů a lží, A potom to doma zkoušejí na sobě a na svých dětech.

+1/0
21.2.2016 14:22

P48e67t65r60a 45N93o14v24á54k29o51v82á 7698206884758

Jako že ti Indiáni s tím neměli problém, ale nás to zabije?

0/0
22.2.2016 12:52

P38a59v29e41l 75G34r47a48s46g97r86u68b53e34r 8794558494977

Indiáni s tím pochopitelně měli problém. Stejně jako s tím mají problém všechny podvyživené národy rozvojového světa. To jen naivkové ze Západu si myslí, že se těmito blafy živí dobrovolně.

0/0
22.2.2016 17:42
Foto

O15n70d23ř47e91j 70V28a51r90o24š61č17á11k 3674677943

Jj, kazdej druhej rok se objevi nejaka "superpotravina" co za dva roky skonci v propadlisti dejin. Amarant... Goji... ted Quinoa... atd.

+4/0
19.2.2016 20:16
Foto

D88a46v10i38d 88K71o42p27a22l 5983952274549

Všeho z mírou a faktem je, že nejlépe je strava z místních lokalit.

+6/0
19.2.2016 21:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.