Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků

„Matka zrno“ zní doslovný překlad výrazu quinoa v jazyce Inků. S příchodem Evropanů ale tuto plodinu nahradily obiloviny a její pěstování se dochovalo pouze v odlehlých hornatých oblastech Jižní Ameriky. Dnes za ni Severní Amerika i Evropa platí „zlatem“, protože pro nejrůznější dietáře je bohatým zdrojem bílkovin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a89k63u73b 18R14o84u19s 3983200674792

Quinoa je hlavně nejlepší zdroj oxalátů, saponinů, kyseliny fytové a dalších antinutrientů. Žádné jiné jídlo nemá víc oxalátů, než Quinoa. Jíst tohle jídlo je nebezpečné.

0/0
20.2.2016 20:59

P56e42t79r 78F75r25ý17d37e66k 7679701939103

Mnohem lepsi zdroj kyseliny fytove je soja :)

0/0
9.3.2016 6:14

P13a11v31e41l 70G93r14a55s52g65r76u61b87e85r 8374708974687

"Nejlepší zdroj bílkovin, aminokyselin, železa? Quinoa, poklad Inků"

Lži. Lži. A zase jen nehorázné, nejapné lži. Ale ono je to skoro jedno, že? Někteří naši veganští spoluobčané přece už žijí ve virtuální realitě, kde na nějaké té desetinné čárce nesejde.

Aminokyselinové skóre quinoy je podle databáze FAO.org 0.91, což je sice na rostlinu nadprůměr, ale v porovnání se živočišnými potravinami jde o docela obyčejný blaf.

Podle databáze USDA.org neobsahuje vařená quinoa prakticky žádné minerály. Obsah železa je na rostlinný zdroj zcela zanedbatelný (1.5 mg/100 g), protože si to číslo samozřejmě ještě musíte vydělit dvěma-třemi (vzhledem k malé reálné využitelnosti). Totéž platí o dalších minerálech - vápníku (17 mg/100 g), fosforu, draslíku nebo zinku (1.1 mg/100 g). Takže ani ten obsah hořčíku (64 mg/100 g) z tohoto pohledu nestojí vůbec za řeč.

Obsah vitamínu C je nulový, obsah vitamínů řady B zcela minimální (např. vitamin B1 0.11 mg/100 g). Vitamín A rovněž nula, vitamín K nula, vitamín D nula. Vitamín E zcela v zanedbatelném množství (0.6 mg/100 g). Takže jedinou živinou, která je v quinoe obsažená v nadprůměrném množství, je kyselina listová (42 mg/100 g).

Jako zaručená cesta na JIPku do Motola je tedy quinoa perfektní volbou, obzvláště pro děti ve věku 2 až 10 let. Spektrem svých (ne)živin se velmi blíží dalším podřadným rostlinným potravinám jako jsou luštěniny, které jsou z důvodu mi zcela neznámých a nepochopitelných cpány českým školákům do jídla.

Bude to chtít buď studenou sprchu, nebo lepší zdroj informací, slečno Čermáková.

+6/−1
19.2.2016 20:26

P84a77v41e39l 61G29r94a46s31g44r98u66b67e29r 8684728154127

P.S.: Kdo tyhle nutriční vtipy vlastně vymýšlí? To musí být ale veselá kopa!

+1/0
19.2.2016 20:44

J62a76n 38P26a63v34e14l 8753122278876

Nemyslím si, že by luštěniny byly podřadné. Jsou další skládačkou do puzzle "pestrá strava"

+2/0
19.2.2016 22:26

P39a79v66e67l 98G84r26a68s73g49r12u45b33e71r 8684568844977

Tak až se seznámíte s jejich nutriční hodnotou, myslet si to budete. Stravu si můžeme zpestřovat třeba i hlínou nebo lišejníkovým nákypem. Otázkou jenom je, proč bychom to měli dělat.

Luštěninové jídlo má nějakou zpestřovací hodnotu jenom tehdy, pokud bude doplněné plnohodnotnou bílkovinou v podobě vejce nebo masa. Naši takzvaní "odborníci" však aktuálně doporučují "odlehčovat" luštěninová jídla právě o živočišné potraviny, takže výsledkem jsou blafy z jihoasijských pralesů.

+1/−2
20.2.2016 7:19

M57i91r24k80a 34S17v31o40j68t24k16o35v84á 3267778586914

Částečně by se s vámi dalo souhlasit. Leč věc má dvě strany. Rostlinné zdroje potravy jsou všechny vlastně takto "chudé", leč ukazuje se, že pokud "chudé" zdroje vypustíme, najednou se nám dobře nedaří a tělo chřadne. Tedy je potřeba jíst vše a klidně i merlík. Prostě maso, mléko, ovoce, zeleninu luštěniny, ořechy, tuky apod. Vemte si třeba takové brambory. Jejich výživnou hodnotu a obsah minerálů a zjistíte, že by to dle vaší optiky nemělo cenu ani zvednout ze země. Pak to udělejte třeba s květákem nebo mrkví:)

0/−1
20.2.2016 13:01

P63a41v97e67l 43G51r14a40s62g59r41u14b53e93r 8774288764547

Rostlinné potraviny jsou zdrojem dílčích živin jako je např. vitamin C, vitamin K nebo kyselina listová. Samy o sobě jsou ale všude na světě příčinou dětské podvýživy.

+1/0
20.2.2016 14:06

M34i72c57h54a58l 46T68e26s12a61ř 4478632850671

Zvláštní, já jsem toho jednou snědl celou porci a ono to ze mě nevysálo všechnu životní sílu a nepadnul jsem mrtev k zemi. Což bych po přečtení Vašeho emotivního příspěvku očekával;-)

+1/−1
20.2.2016 16:50

J74a79k15u24b 86R40o23u49s 3203490714562

Problém je, že Quinoa navíc obsahuje kyselinu fytovou, která je antinutrient, díky kterému nejen, že těch několik málo nutrientů neabsorbujete, ale navíc ještě zabrání absorbování nutrientů z dalších jídel, která sníte několik hodin po konzumaci Quinoy. Nechápu, jak to někdo může jíst, ta plodina má tolik antinutrientů, že je v podstatě toxická.

0/0
20.2.2016 21:10

P89a35v24e29l 38G17r17a71s53g84r43u18b82e61r 8984278494527

Nechápete? Albert Einstein kdysi řekl: "Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist."

Dnes různé bionanynky hltají makrobiotickou a léčitelskou literaturu plnou nehorázných výmyslů a lží, A potom to doma zkoušejí na sobě a na svých dětech.

+1/0
21.2.2016 14:22

P92e97t73r72a 39N73o88v62á40k46o40v83á 7628186824118

Jako že ti Indiáni s tím neměli problém, ale nás to zabije?

0/0
22.2.2016 12:52

P56a42v11e82l 32G40r56a23s24g88r45u95b41e35r 8404948104667

Indiáni s tím pochopitelně měli problém. Stejně jako s tím mají problém všechny podvyživené národy rozvojového světa. To jen naivkové ze Západu si myslí, že se těmito blafy živí dobrovolně.

0/0
22.2.2016 17:42
Foto

O56n72d82ř26e95j 50V40a75r75o69š40č68á32k 3354347803

Jj, kazdej druhej rok se objevi nejaka "superpotravina" co za dva roky skonci v propadlisti dejin. Amarant... Goji... ted Quinoa... atd.

+4/0
19.2.2016 20:16
Foto

D14a65v26i66d 30K62o51p59a58l 5503382914319

Všeho z mírou a faktem je, že nejlépe je strava z místních lokalit.

+6/0
19.2.2016 21:15







Najdete na iDNES.cz