- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ano, zámková dlažba jestli se to tak dá říct je "krásná" tak rok - dva. Po této době díky množství spár nezadržitelně začne zarůstat vegetaci a použít můžeme k zasypání spár i "diamantový" písek , živiny se do spár vždy nějak dostanou. Začne každoroční marný boj předem vždy prohraný, poněvadž herbicid použitý k hubení pevele se po pár týdnech promění ve skvělé hnojivo a boj se znovu opakuje. Herbicid totiž nelikviduje semena rostlin .
A proč proti tomu bojujete? Vždyť je to super. Aspoň ta dlažba dostane krásnou patinu a nevypadá tak debilně jako nová.
Skladby docela pobavily, vcelku prehnane. Viz pjpk.cz TP 170 nebo katalog polnich cest. Pro pojezd automobily je tusim z hlavy skladba 80mm + 40mm + 200 mm. Rozhodne ne pul metru, to jedine, ze by byla neunosna vrstva pod sterkem (podmaceni, vysoka vlhkost apod.). Pak se da mluvit o dalsich cm sterku, jinak vyhozene penize. Hlavne vse poradne hutnit. Standardni spad na dlazbe u vozovek je min. 2,5%(2,0) v pricnem smeru.
V článku je tolik nepřesností, že mám pocit, že autor si v rychlosti přečetl nějakou příručku na internetu a pak ji vlastními slovy přepsal, ale jen to málo, co z toho pochytil. Čemu nerozuměl popsal chybně po svém. Nečtěte to, nestavte podle toho.
Spíš je to tak, že Firma Hornbach poslala do iDnesu nějakého joudu "specialistu", co to sice v životě nedělal, ale teorii má zmáknutou a má spoustu katalogů. Pak zadala panu Grygerovi, který to taky v životě nedělal, aby napsal PR článek.
Ještě bych nedoporučoval dodělávat obrubníky po položení dlažby. Vždy rozpočítávám podle rozměru dlažby. Zatím nebyl problém a je to podle mě jednodušší a kvalitnější, než dolepovat obrubníky po položení dlažby. Navíc ty obrubníky jsou dost podstatné.
Něco takového se v článku píše?
Ideální sklon je pět až 10 procent, tedy rozdíl jednoho centimetru na každý metr.
To asi sežeru diplom.
Poučení: Nečtěte návody v hobby časopisech, obraťte se na odborníky. Ideální sklon je 2-3%, neměl by jít pod 1%. To je ten centimetr dolů na metr délky.
Předběhl jste mne - chtěl jsem napsat, že 10% je 10 cm/1m, to by byl velmi zajímavý sklon Zvláště pro chodník v zimě
Abych jen nekritizoval pokusím se sem tam doplnit nějakou informaci z vlastnoručních zkušeností..
K bodu 2: Skladbu podkladových vrstev lze najít na internetu a může se mírně lišit. Liší se podle zátěže počet vrstev a podle počtu vrstev se samozřejmě liší i hloubka výkopu. V praxi platí že pro hobbíky na pojízdnou zámkovou dlažbu stačí výkop cca 35cm a do něj 20cm štěrk frakce 16/32 + 10cm štěrk frakce 8/16 + 5cm ložní vrstva štěrk frakce 4/8 toto pro zámkovou dlažbu výšky 6-7cm. Na hutnění si půjčte vibrační desku, bez ní je to o ničem a zbytečně se nadřete, Velikost vybírejte s ohledem na rozměry díla a pokud se nemáte jak šikovně otočit, tak berte desku reverzní(obousměrnou).
K bodu 3: Obrubníky betonujeme na podkladovou vrstvu 16/32. Na štěrk v celé délce obruby dáme beton do něj usadíme obrubu a pak přihodíme betonem z obou stran po té z venkovní strany dosypeme hlínou na druhý den hlínu přiměřeně ušlapeme a již je možno navážet podklad mezi obruby a postupně hutnit.
K bodu 4: Ložní vrstvu je nutno zarovnat, ale nehutnit ani po ní nešlapat. Podle výšky dlažby si do rovné latě (dostatečné délky) udělejte na okrajích L zářezy. Pokud chcete mít nakonec dlažbu zároveň s obrubou, tak L zářez u dlažby výšky 6cm musí být 4cm(delší strana L). Ložní vrstva tady bude 4cm pod okrajem obrubníku. Pokud nemáte obruby z obou stran doporučuji např. na dům přivrtat desky ve správné výši. Po desce a obrubníku (obrubnících) posunovat zarovnávací lať tak aby vznikl rovný povrch pro pokládku.
Pokračování:
K bodu 5: Tady si v některých případech vyhraje celá rodina (vlastní zkušenost) hodně záleží na typu dlažby, u některých není co vymýšlet, u některých například složených ze tří druhů dlaždic si při správném položení ušetříte řezání/lámání. Někdy je dobré na toto myslet hned na začátku poskládat si nějaký vzor a tomu přizpůsobit šířku chodníku (mezi obrubami) je to lepší než každou druhou řezat o 3cm. U dlažeb s více druhy (například tři druhy kostky) pokud zvolíte druh vzoru s posunem řady o jednu doleva nebo doprava, může dojít k nepěknému jevu kdy vznikne příčná spára přes několik řad. V rámci přípravy se toto dá eliminovat tak že si metr chodníku tréningově poskládáte předem s rodinou nanečisto. Při pokládce není nutné dlažbu zatloukat paličkou stačí uložit a nakonec se udusá vibrační deskou.
K bodu 6: Jakmile máte dlažbu poskládanou, zkontrolujte zdali je vše v pořádku případné estetické vady opravte (narovnání posunuté kostky úprava spáry adt.).Zde je klíčová informace!! Je bezpodmínečně nutné vyspárovat dlažbu. Křemičitým pískem nebo "prosívkou" frakce 2-4 (obyčejný písek nepoužívejte pokud opravdu nemusíte stojí za houby). Pokud nevyspárujete a začnete vibrační deskou dusat, tak se vám dlažba úplně posune, jediný způsob jak to opravit je kostky vyndat a znova poskládat. Kdo mi nevěří ať zkusí :-) ! Vibrační desku na udusání dlažby lze použít pouze s gumovým návlekem jinak vám poškodí dlažbu. Před spárováním je nutné dlažbu pořádně zamést aby nějaký zatoulaný kamínek nepoškodil dlažbu. Písek na spáry(prosívku) klidně nechte ležet o pár dní déle, nejlépe aby aspoň jednou zapršelo.
Při sklonu 10% to bude v zimě pěkná klouzačka!
Souhlasím :-) .
Zde je jasně vidět jak je na tom autor s matematikou základní školy..
"Ideální sklon je pět až 10 procent, tedy rozdíl jednoho centimetru na každý metr. Nastavte si tento sklon, hlídejte ho podle vodováhy a kontrolujte při úpravě podloží i při pokládce."