Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po půl roce výcviku psi spolehlivě odhalí rakovinu prsu či prostaty

Vědci potvrzují to, co lidé tušili už před staletími. Psí čich je natolik dokonalý, že dokáže odhalit vážné zdravotní problémy. Z klinického výzkumu britských a francouzských vědců vyplývá, že to konkrétně u screeningu rakoviny prsu či prostaty zvládají spolehlivě a levně. Navíc je to metoda šetrná k pacientovi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P61a31v69e24l 74J62e23ř44á47b51e62k 7871562864517

Říká se, že někteří lékaři nechtějí, aby k nim pacienti chodili čerstvě vymydlení. protože podle pachu (vůně) těla poznávají některé choroby.

Ale to neplatí pro bezdomáče a podobným, kteří se vody a mýdla štítí jako čert svěcené vody.

0/0
20.6.2017 0:56

V42i77k37t23o91r 79S61v43o44b89o75d18a 8212128342556

Každé cca 3-4 měsíce čtu v podstatě totožný článek o screeningu rakoviny pomocí psů. Za posledních pár let jsem jích už četl tak dvacet a to se na to nijak zvlášť nezaměřuji a v tomto směru nečtu žádný odborný tisk. Pokaždé stejná písnička. Psi dokáží skvěle vyčenichat rakovinu, úspěšnost je 100%, intenzivně na tom pracujeme. Nikdy žádná informace o tom, kam se tedy člověk může zajít nechat očenichat. Za chvíli se po tomto týmu slehne zem a za pár měsíců vyjde tentýž článek z nějakého jiného pracoviště. Proč to nikdo nikdy nedotáhne do komerční podoby a neotevře takové pracoviště pro veřejnost? Bylo by to pro lidi příliš levné a žádná farmaceutická firma by na tom nezbohatla? Nejsem fanda konspiračních teorií, ale tohle už mi začíná připadat zvláštní.

+6/0
18.4.2017 23:58

M12a45r66e64k 82D17e14m74č19á47k 9325604606545

To zase prrr, psi rakovinu nevyléčí, jen diagnostikují. Víc diagnostikovaných = víc léčených, víc dříve diagnostikovaných = víc déle léčených. To by se ujmout mohlo.

0/0
19.4.2017 0:22

V77i45k25t70o50r 55S41v40o15b27o85d78a 8482668502216

Tak proč se to už dávno neujalo? Proč o tom už roky čtu a pořád se nemám kam jít nechat očuchat?

+1/0
19.4.2017 0:29
Foto

L19a91d49i27s30l91a13v 43M37e13t27e74l68k29a 6110876569215

Protože tomu spousta lidí nevěří, protože to znamená starat se o ty psy a to ze zdravotního pojištění nejde,... Důvody se vždycky najdou...

+2/0
19.4.2017 0:36

V39i92k50t60o78r 23S70v40o48b77o13d67a 8462338972386

Když jeden pes dokáže otestovat stovky lidí za den a jeho (klinicky ověřená) úspěšnost je 93 %, oproti drahému, pomalému a "nepřesnému" (přesněji se článek nevyjadřuje) laboratornímu testu? Jaké asi budou měsíční náklady na psí granule ve srovnání s cenou jednoho testu?

Tak tyhle "důvody" by se v zasedačce zdravotní pojišťovny obhajovaly opravdu obtížně.

+3/0
19.4.2017 0:57
Foto

L40a21d43i34s95l74a11v 86M66e33t79e71l21k14a 6390386679195

Nejde jen o granule. O ty psy se musí někdo starat 24 hodin denně, musí někde bydlet, musí mít nějaké aktivity po práci, to testování taky musí probíhat v nějakých podmínkách, vzorky se netestují jen jednou ale víckrát různými psy, psy musíte taky testovat na známých vzorcích, abyste podchytil u každého z nich "chybovost", psy musí někdo někde vycvičit,... - není to jen o tom, že někdo nechá psovi něco očuchat. A taky musíte mít zajištěn dostatečný počet vzorků na každý den. Tohle všechno nebudete budovat kvůli tomu, aby psi očuchali dva vzorky za týden...

+2/0
19.4.2017 14:56

V73i10k59t40o77r 77S85v80o23b10o75d90a 8792298462376

S těmi granulemi to byla samozřejmě nadsázka, jasně že je nákladů více. Znovu přiznávám, že nejsem odborník ani na kynologii, ani na laboratorní testy. Třeba tady:

http://www.cz-pes.cz/literatura-kynologie-bs-2.php

se píše, že "provozní" náklady na služebního psa jsou 1500-3000 Kč/měs. Tak řekněme, že v případě čichacího lékařského psa to bude 10 tis., ať nežeru. Souhlas? To máme náklady 470 Kč na pracovní den. Když vezmu v potaz nějaké pořizovací náklady a ten úvodní výcvik ... no řekněme ať je to klidně ještě dvojnásobek, tak 1000 Kč/pracovní den. Souhlas? I kdyby zvládnul za den očichat jen dva pacienty, tak to máme pětistovku za úkon. A to mám pocit, že to několikánásobně nadhodnocuji, ale ať neřeknete, že je to podhodnocené. Cena za mamografické vyšetření je kolem pětistovky. Tak to by celkem šlo, ne?

A teď moje (stále velmi laická, kdyžtak mě vyveďte z omylu) představa: očichání dvou pacientů ten pes zvládne za pět minut, ne? A byli bychom na nule, co se nákladů týče. I v článku, pod kterým diskutujeme, se říká, že jeden pes by zvládl očuchat stovky pacientů za den. I kdyby jich bylo jen 30, tak by to pořád znamenalo náklady na jedno vyšetření kolem 30 Kč.

+1/0
20.4.2017 1:03
Foto

L17a66d62i60s46l37a15v 82M37e98t50e59l36k19a 6480446589725

Ono je to celé složitější. 1) Psi neočichávají pacienty, ale jejich vzorky (moč, tkáň, stěry z kůže apod). 2) Každý vzorek musí očichat několik psů. Nemůžete se spolehnout na jednoho. Každý pes je jiný. 3) Pes může udělat dva druhy chyb. Buď chybně neoznačí pozitivní vzorek nebo chybně označí negativní vzorek. 4) U každého psa musíte znát jeho "chybovost" v obou typech chyb. K tomu ho musíte mít dobře ostestovaného na známých vzorcích. 5) Pes nemůže tohle dělat 8 hodin denně. Vždycky jen chvíli, pak musí mít pauzu, relaxaci, venčení, odpočinek.

Takže pes rozhodně nezvládne očichat stovky pacientů za den. To by brzy skončil. Velká část toho očichávání je na známých vzorcích, kde se upěvňují reakce psa na pozitivní vzorek, nereakce na negativní vzorek a zaznamenává se jeho "chybovost". Ten "výcvik" a testování chybovosti prostě pokračuje celý aktivní život psa. Při "ostrém" očichávání musíte zkombinovat několik psů tak, abyste celkově ve výsledku minimalizoval riziko neoznačení pozitivního vzorku, ale také označení negativního.Problém totiž je, že pokud bude pes hodně citlivý, klesá pravděpodobnost, že neoznačí pozitivní vzorek, ale roste pravděpodobnost, že označí negativní. A naopak, pokud je méně citlivý, je málo pravděpodobné označení negativního vzorku, ale vyšší pravděpodobnost neoznačení pozitivního.

Tohle všechno se musí brát v úvahu při návrhu postupu při tom očichávání (kolik psů, kteří psi - podle výsledků testování,...) i při vyhodnocování (odhad pravděpodobnosti, s jakou je daný vzorek opravdu pozitivní). Pak se může klidně stát, že celá skupina psů takhle zvládne za den naostro třeba jen několik (třeba 10???) vzorků, pokud se to má udělat pořádně. Pokud by pes musel očichat stovky vzorků denně, bál bych se, aby brzy neskončil. Taky by asi nebyl čas na průběžné testování jeho chybovosti, tak by se nevědělo, jak je spolehlivý.

Každopádně je to metoda, která má budoucnost, je levnější než některé "klasické" metody a rád bych to viděl v praxi i u nás.

+2/0
20.4.2017 9:11
Foto

H33a47n96a 61A42n56t53o81n73o35v95á 6867149424444

Díky za vysvětlení. Jen dodám, že u psa taky musí stát nějaký člověk, odborník, který vyhodnotí chování psa, vystihne moment, kdy už je pes unavený apod.

0/0
20.4.2017 11:27
Foto

L13a46d75i77s31l80a67v 26M32e40t36e28l59k70a 6730646269275

To samozřejmě. Pes musí být v pohodě, unavený pes (fyzicky či psychicky) by dělal chyby.

0/0
20.4.2017 16:19
Foto

H56a80n48a 75A73n20t19o77n71o11v18á 6957339654164

Psi nejsou stroje a pokud dlouho nic nenajdou, začnou udávat falešně pozitivní výsledky. Bylo to popsáno třeba u psů hledající raněné při zemětřeseních a lavinách, dále u psů hledajících bomby. Jednou za čas musí psovod bombu narafičit sám, aby měl pes radost, že něco našel a byl pochválen. Nevím, jak to zajistit u psů - diagnostiků. Jednou za týden pozvat skutečně nemocného? Jenže ten člověk už bude cítit i léky, nezmate to psa?

0/0
19.4.2017 9:14

V55i88k42t70o23r 76S14v16o25b66o35d24a 8952818182196

Nejsem kynolog, ale asi by nebyl problém dát občas někomu do kapsy ten vzorek, se kterým na videu provádějí výcvik psa.

0/0
19.4.2017 10:28
Foto

L19a78d40i32s93l68a39v 36M65e10t59e78l59k30a 6980746309725

Mají tam samozřejmě prokazatelně pozitivní vzorky a občas je tomu psovi "podstrčí", aby něco našel a mohl dostat odměnu.

+1/0
19.4.2017 14:59
Foto

J70a37k13u51b 48N22a49h65o81d50i59l 9236373682612

Úžasné, geniální.. dotáhněte tento výzkum do konce! :-) A zároveň jsem rád, že nemám čich jak pes.. třeba jednou tak po 3 měsíční alkoabsinenci jsem zpozoroval zbystření svého "čmuchu" a řeknu Vám - to nechcete pocejtit.. zejména třeba u tanečního parketu, kde se Vám ty střeva rozhejbaj a všichni potají upouštěj páru.. ;-D

+2/0
18.4.2017 22:38

M38i64c10h71a47l 26K62r75č70á63l 6968548856252

Takže se mohou nechat snadno vyšetřit všichni kromě Řápka. Ten by při pohledu na psa a představě že ho má očichat umřel na osypání.

+5/0
18.4.2017 22:36

J90a15n 51S35v53o15b67o69d66a 6904664212281

Moc zajimave.

Akorat nevim proc je to v rubrice "hobby"

+8/0
18.4.2017 22:09

M78i23r38o40s96l85a30v 64V98l13a81s56á17k 4608410863502

Škoda, že neodhalí politika při lži.

+2/0
18.4.2017 21:11

M66i62c49h89a45l 18H86i82r63k93a 4327716730423

Na to není třeba žádný speciální výcvik. ;-D U některých je to vždy, když promluví.

+3/0
18.4.2017 22:16

P59a29v46e49l 47L40e65š21t34i31n26s87k32ý 7938285912723

A jak ukazuje panickovi ze je tam nador?Kousnutim? :D

0/−5
18.4.2017 19:05

L79u28b98o37s 27K30o82p70e35c54k75y 3137631575897

obvykle na to misto steka

+1/0
18.4.2017 23:58

M65a52r61c19e67l23a 11K31o39u42ř40i32l12o22v23á 3681901893235

Mela jsem jezevčíka a občas jsme spolu navštěvovali ležícího tchana.jeho první cesta byla za dedou do ložnice, par dnu před tchanovou smrti do ložnice uz nechtel.

+11/0
18.4.2017 17:17

H14e71l46e24n38a 46V75e23v91e63r62k56o75v41a 3599447

Tak to věřím, moje matka když na tom byla velice špatně, tak můj briard ani do jejího bytu nechtěl jít. A to tam byl dost rozmazlovaný.:-(

+1/0
19.4.2017 17:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.