Diskuse k článku

Bude na zahradách vládnout akutechnika? Její výsledky jsou stále lepší

Ještě před pár lety se zdálo, že akumulátorové zahradní stroje jsou jen drahou variantou pro několik nadšenců. Ale teď se ukazuje, že výkony se zvedají a baterie lépe vydrží delší provoz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80a14d19i57m 45P60o41l15á63š46e12k 9186213869109

Rozmach akutechniky umožnila elektronizace baterií.

Dříve byl poněkud nesmysl skládat větší množství článků do série než zhruba čtyři, protože okamžikem, kdy se nejslabší článek v sérii vybil a dalším používáním baterie se přepóloval, začal velmi rychlý odchod baterie zničením toho nejslabšího článku. NiCd a NiMh články s napětím 1,2 voltů mělo smysl spojovat do baterie maximálně na 6 voltů, lithiumion s výstupním napětím 3V maximálně na 9 - 12 voltů.

Situaci ještě podporovaly schválně šířené nesmysly prodejců a výrobců baterií kolem takzvaného paměťového efektu, které nutily lidi vybíjet baterie doslova až do konce použitelnosti, čímž místo kapacity až tisíce vybíjecích cyklů dosahovala taková baterie jen několika vybíjecích cyklů. Než bylo potřeba nakoupit novou a tím výrobcům a prodejcům přinést zisk.

Elektronizace baterie nyní umožňuje teoreticky sestavit baterii s libovolným počtem článků a tím s libovolným napětí. Taková baterie má řídicí elektroniku, která hlídá jednotlivé články a pokud se nejslabší článek v sérii vybije, je ho schopna buď odpojit anebo v jednodušším případě odpojit celou bateri. Baterie se tak může v případě potřeby vybít až na doraz bez poškození a opakovaně, takže i v takovém režimu vydrží stovky nabíjecích a vybíjecích cyklů. Je tak možné dělat výkonnější akunářadí na 18 a v budoucnu možná i na třeba 48 voltů. 48 voltů proto, protože to má údajně být v budoucnu palubni napětí nových automobilů, místo 12 nebo 24 voltů.

+1/0
27.5.2017 10:48

Najdete na iDNES.cz