Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Navrhli krmítko, kde lze ptáky sledovat jako na přehlídce

Mrazivých nocí přibývá, tak je načase opatřit zahrady, balkony či okna krmítky. Zpěvnému ptactvu pomůžete přežít zimu, sobě připravíte úžasnou podívanou. Z toho vycházeli dva mladí čeští designéři a navrhli krásné, designově čisté krmítko z dřevěného masivu, jež je samo o sobě zahradním artefaktem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P68a49v79e80l 47P26o19k12o25r66n90ý 2656314940932

Viděli návrháři někdy, jak se ptáci krmí? Ptát přiletí, popadne zrníčko a šup do větví blízkého stromu. Určitě se neprochází po "molu" či nekouká dírou dovnitř.

Viděli někdy návrháři padat sníh? U nás je převážně západní vítr, tak krmítko musí být zavření ze tří stran, jinak zrní zapadá sněhem. Sníh tam napadá i tou dírou.

Ví návrháři, jak se umí kočka vymrštit do výšky na ptáčky? A dát krmítko k plotu, to tam mohou dát rovnou žebřík a kocour si sedne do jejich krmítka bude číhat na ptáky.

Možná je krmítko tvarově hezké, ale s realitou přírody nemá nic společného.

+10/−1
30.11.2017 19:08
Foto

M47i75r16o21s60l76a73v 94S45t97e62i91n53e69r 4180202140516

Mám to orámování základní desky ze zaoblené lišty, když není velký nával, tak si občas sýkorky tu slunečnici loupají tam. Jinak tři metry dále je Wagenheimerova švestka, na té sedí celá galerie sýkorek a loupe ty zrníčka. Hezky si je přidrží spárky a klovou zobákem.

0/0
2.12.2017 17:18

J56o67s70e12f 21M52i45k18e28l 2318480276692

Ale např. zvonci, čížci, vrabci, dlasci aj. semínka louskají přímo v krmítku.

0/0
5.12.2017 18:00
Foto

P51a79v10e41l 81P76o11k80o10r32n50ý 2276874920552

Vrabci nějak vyhynuli, u nás jsou převážně sýkorky, dlaskové pak blokují sýkorky, občas přiletí strakapoud. No a občas tam vleze veverka.

0/0
5.12.2017 20:42

M10a90r21t25i44n 96F60r91a82n93t39i96š92e38k 7375560353935

Krmítko je to krásné, bohužel forma převážila nad účelem.

+5/0
29.11.2017 9:48

P28e61t60r 71M91o16l38á13k 9288151507814

No nevím to prosklené "okénko" ve střeše, aby neudělalo více škody než užitku. Přeci jen ptáci sklo nevidí a některého může napadnout to vzít přímo tím okénkem. Např. sýkory.

+2/0
29.11.2017 2:50

J18o64s51e54f 96M12i86k50e65l 2768680856702

U krmítka je bezpodmínečně nutné, aby se dalo snadno vyčistit. Někdy je třeba čistit před každým nasypáním. Zvláště nutné je to v posledních cca 6 letech hlavně kvůli zvonkům, které postihuje choroba, kvůli níž klesly stavy těchto ptáků až o 90 %. Choroba se šíří i právě znečištěnými krmítky. Myslím, že ani jedno vyobrazené krmítko tomuto požadavku nevyhovuje.

+2/0
28.11.2017 19:08

P44e87t47r72a 34J74a37n32á64k37o31v62á 2937610176959

Takže tam bude ptákům designovaně pršet a sněžit otvorem do krmítka, aby jim to krásně co nejdříve zplesnivělo... :-P

+1/−1
28.11.2017 12:22
Foto

M38i56r78o82s27l51a84v 10S89t51e86i89n57e35r 4420902250826

Na jakékoliv venkovní konstrukce se takové dřevo "z masivu" nehodí. Desky, poskládané z už odležených starších palubek už ten proces mají za sebou, nemají v sobě to pnutí. Drážka a péro mohou ještě pracovat, aniž by se vám konstrukce rozpadla nebo zkroutila. Vyobrazené krásné desky na designu byly za jednu sezónu zkroucené a nevzhledné.

+5/0
27.11.2017 16:48
Foto

M54i43r14o38s90l82a84v 53S86t11e57i91n88e15r 4570932860936

V podstatě je to okopírované mé krmítko, které používáme už dobrých 10 roků. Střecha je u mého krmítka podstatně převislejší, aby na zrníčka nepršelo ani při bouřce s větrem. Tím je i přístup pro velké ptáky omezenější, největší pták který se tam dostane je sojka. Přední štít střechy je také uzavřený, zbývá jenom asi 10 cm vysoký vodorovný průtah.

Uvnitř střechy o půdorysu 60 x 60 cm jsou ještě příčné "trámky", aby si ptáci mohli sednout mimo nasypané zrní.

Celou střechu, která je dost těžká, je z palubek- lze při doplňování krmiva odejmout, sedí na svislých vzpěrách velmi přesně tím, že každá vzpěra zapadne do pouzdra vytvořeného z palubek. Zatím vydržela i letošní velkou vichřici se 190 km/h.

0/0
27.11.2017 16:06

D50u43š85a44n 97V95e85s43e26l11ý 8892735225478

A kolko gramov slnečnice sa tam vojde? 250 gramov?

Čo toto: http://bit.ly/2jpyJXw

Vojde sa tam 3 a štvrt kila!

http://bit.ly/2AAQE8P

0/0
27.11.2017 16:49

M18a59r57t77i15n 54F71r34a94n25t93i91š20e83k 7935910123635

a to se to čistí až když ptáci všechno vyzobou? Nebo tři kila vysypete?

+1/0
29.11.2017 9:46

D84u97š14a80n 84V57e56s69e21l88ý 8922205415498

Nerozumiem

0/0
29.11.2017 21:35
Foto

Z91d96e44n21ě10k 12M31a62t97u35š48k92a 7338236125926

zafouká vítr a krmítko bude prázdné

+2/0
27.11.2017 15:17
Foto

P41a62v26e90l 68P40o62k60o13r87n65ý 2256614600912

Oni tam mají uvnitř vydlabanou dutinu, tedy něco v ní zůstane.

0/0
30.11.2017 19:10

I55v32a95n 57M98i83n90á70ř 7492644587581

Nezatracujme jakkoli "problematickou" podobu tohoto krmítka, pokud není možnost reálně jej prověřit. Stále jde o dobrý úmysl !

Nutno však ocenit přiložené video - krmítkového polotovaru a jeho možnost sestavovat a opracovávat jej s dětmi. Je to obrovský a užitečný podnět pro lidi, kteří

nemají možnost kompletní výroby, anebo si na celou práci - prostě netroufají R^.

0/0
26.11.2017 13:06

J57a70r55o63m38í58r 72K12r50á11l 4860419934559

V reálu to dopadá tak, že ptáci na nalakované dřevo nechtějí sedat. Cítí to.

+4/0
26.11.2017 22:05
Foto

M54i83r50o69s69l52a12v 52S44t34e39i20n32e90r 4970662410576

Použil jsem na to krmítko zbytky palubek asi 15 roků skladované v podkroví. Stačilo je opláchnout v našem potoku a nechat okapat.

Příliš čerstvé dřevo se vám v dešti nebo na slunci zkroutí- ale i tak je nejlepší použít k montáži kvalitní torx- šrouby.

Natírat se opravdu nevyplatí, ptáci se objeví teprve, když ten lak vyvětrá- tak za půl roku.

Ze stejného materiálu jsem vyrobil i "hotel" pro naše netopýry. Dvě desky 60 x 60 cm složené z palubek, na vnitřní straně naklepnuté tenké třísky vodorovně, aby se hosté mohli pohodlně pověsit, jsou na bocích spojeny klínovitě seříznutými palubkami, takže tvoří strmou "střechu", na bocích těsnou, dole je vstup omezen asi na 15 mm širokou štěrbinu, obě desky jsou tam asi v odstupu 12 cm, aby tam nelezla kuna. Musí viset nejméně 3m nad volnou stěnou, nejlépe dřevěnou, aby mohli netopýři startovat z té štěrbiny dole.

+1/0
27.11.2017 16:20

L82a90d14a 48N58o17v52a59k 4202903687

mimochodem, dělat tam to prosklené okénko je taky velice vychytralý nápad... Ptáci jsou velmi ostražití.. a potřebují mít kontrolu nad okolím.. Buď mají okolí kryté pevnou stěnou, kterou považují za bezpečnou, nebo volný výhled, který musí pořád kontrolovat...

Okénko ve střeše bude způsobovat to, že se tam pořád budou míhat siluety okololetících ptáků (kolem krmítka je jich hafo) a pták se vevnitř nebude cítit bezpečně.. Pokud šlo o světlo dovnitř.., tak to doufám nikdo nemyslel vážně.. Za světla to bohatě stačí a jakmile se sešeří, ptáci do krmítka už nelétají.

+8/0
26.11.2017 12:50

I89v12a11n 54M98i50n10á78ř 7212554167761

Je vidět, že jste nečetl pozorně - kulatý otvor ve stříšce je prosklený.

+1/−1
26.11.2017 12:29

Š32á41r44k41a 46M59a15t69y92á27š94o37v55á 1961465412909

takže si o něj malí ptáčci rozbijou zobák.....

+1/0
1.12.2017 11:40

M59i78c83h22a50l 42T78e39s69a31ř 4228862200341

Ledaže by do malého otvoru lítali střemhlav, což naprosto jistě nedělají. Ale ta kočičí úpornost v hledání chyb je zábavná;-)

0/0
2.12.2017 22:31

D80a59v58i68d 17K22n56a46p88e26k 8727724626555

Tady se ukazuje v plné nahotě, že většina designových věcí od architektů je nefunkčních nebo přinejmenších nepraktických. Akrchitektům jde jenom o to, aby to vypadalo nějak netradičně a nemají ánunk o funkčnosti.

+9/−1
26.11.2017 11:59

L14u17d67v59í49k 10G36a43j65d43o53š12í74k 2195343724932

Tak to úplně není.

To co popisujete se týká pouze špatného designu. Můžeme se bavit o tom, zda toto je ten případ nebo ne. U dobrého designu věcí je funkčnost vždy na 1. místě.

Bohužel dnes se "designerem" cítí být, nebo se jím nazývá, kdejaký pablb a redakce, díky neznalosti problematiky, potom takové výtvory zcela nekriticky vydávají za "design".

Jinak architekt nerovná se designer. Bohužel spousta architektů si na designery hraje velmi často jen z nedostatku jiných zakázek. Design je samostatný obor.

0/0
26.11.2017 15:29

H45a22n67k46a 67C47h84a88l93u11p43s15k21á 2588930385716

A kdo vymysli ty ostatni veci, ktere nejsou od designeru?

0/0
3.12.2017 20:29

D70a20v80i21d 59K76n67a46p16e55k 8937964866825

Třeba jen obyčejný konstruktér, stavař, strojař nebo kutil. Na všechno nepotřebujete architekta nebo designera.

0/0
4.12.2017 9:14

H52a53n13k15a 35C93h17a29l27u73p57s16k93á 2258830715156

To nemyslite vazne ;-D Vy vybec nemate tuseni ;-D

Vase auto navrhovala armada designeru. Vas telefon. Vas pocitac. Vsechny reklamy kolem delaj grafici, to je plosnej design, at uz dobrej nebo spatnej. Design je uplne vsude. Vetsinu nabytku, kterej koupite dneska, delali designeri. Vetsinu nabytku z dob totality delali taky designeri, tenkrat navrhari. I krabicku od sejra vymejsli grafik - designer, jde tam o design obalu, vyrobku. Vsechno, co se dneska pousti do sveta, se konzultuje s nekym, kdo resi, jak to bude vypadat. I lyze delaj designeri. Nebo tenisovy rakety. Kopacaky. Obleceni v obchodnich retezcich mimochodem delaj absolventi odevniho designu. Nemate ani tucha, kdo vymejslel hodinky, co mate na ruce, ale vite, ze designer s tim nema co delat. A to nemluvim o vasich teniskach od Niku nebo Adidasu, ti zametnavaj taky armadu designeru. Bozinku. Tohle je fakt smutny.

Dnesni marketing je postavenej na studiich designu, bez kterejch se veci ani nepousti do sveta, at uz jde uplne o cokoliv.

0/0
4.12.2017 9:24

D81a40v64i37d 22K23n27a76p74e61k 8897734506965

Neim jak u vás. U mě je na prvním místě fuknčnost výrobku, pak cena a pak někde vzadu design. Co mi pomůže, když si koupím hezkou věc, co nefunguje nebo funguje s výraznými omezeními?

Zrovna toto krmítko je názorný příklad líbivé věci, která nefunguje v souladu se svým účelem (nakrmení ptáků), ale může fungovat zcela obráceně (požírání ptáčků kočkou, která se tam lehce dostane).

+1/0
4.12.2017 9:39

H15a51n57k39a 10C84h64a85l18u53p96s61k74á 2278440915956

Ale to je prece jedno, co mate vy na prvnim miste ;-D Mate mobil? Mate auto? Kazdou krivku na tech vecech vymejsli designer ;-D Takze netvrdte, ze vsechno, co tihle lidi vymysli, je nefunkcni nebo neprakticke. Kazda automobilka ma celej tym designeru, kteri vymejsli od tvaru svetel az po detaily interieru kazdou caru. A tak je to se vsim, nejen s autama, Jetli si chcete kupovat veci jenom od konstrukteru, stavaru, strojaru nebo kutilu, preju hodne stesti, budete muset 99% veci, co mate, vyhodit.

0/0
4.12.2017 9:55

H41a34n24k39a 68C73h69a34l75u38p53s44k30á 2668310215316

A kdo vymysli ty ostatni veci, ktere nejsou od designeru?

0/0
3.12.2017 20:30

P98e76t92r 39A29g85u95l37á43r 4127628940784

Jak je vysoko nad zemí? Ty nožičky jsou nějak kotvené do země? Naše kočka vyskočí docela vysoko a když nevyskočí, jde a zkusí do toho strčit.

+8/0
26.11.2017 11:04
Foto

M35i79r43o36s74l44a80v 33S45t26e80i11n56e50r 4430282850416

Potřebujete nejlépe dubový kmínek asi 10 cm v průměru, ten nahoře ohoblujete do válce, dole mu pilou nařežete špičku a můj sloupek je asi 150 cm vysoký.

Na dno krmítka přišroubujete do kruhu čtyři laťky 20x20 mm, stačí asi 15 cm dlouhé, tak, aby obejmuly ten válcovitý horní konec sloupku a sloupek zatlučete palicí do země. Před instalací jsem tu špičku natřel lazurou na dřevo, samozřejmě pár dní před montáží.

Nasadíte to krmítko na válcovitý konec sloupku a zajistíte ty čtyři sloupky na dně krmítka plechovým páskem se šroubem, jaké se používají na hadice. Výhoda je, že když to na jaře čistíte, můžete vše rozebrat a zase složit.

0/0
27.11.2017 16:32

F75r61a96n33t14i72š20e44k 95P80e36t16r 6789904981949

máte pravdu, krmítko je pro kočku

+3/0
29.11.2017 10:28

M93i26c69h85a85l 97T75e14s27a75ř 4468882840661

Tušil jsem že chlapci to udělali od začátku do konce špatně, ale nemohl jsem přijít na to, co konkrétně. Jako vždy je diskuze spolehlivý místo, kde se od nýmandů dozvím jak neschopní jsou ti ostatní:-)

+1/−1
26.11.2017 11:03

J20a95r66o49m64í70r 73K62r69á97l 4400929174739

Chlapci jsou zřejmě z Prahy a nikdy nesledovali ptáky.

+2/−1
26.11.2017 11:13

P54e54t27r 85A16g39u80l57á42r 4867648700434

Nebyl bych si tak jistý. Vypadá to na Golčův Jeníkov. Nicméně praktikují především ve Vietnamu. Ostatní práce vypadají docela dobře. JEn ta budka to kazí.

0/0
26.11.2017 11:20
Foto

M31i85r25o86s52l34a98v 23S85t50e17i26n45e35r 4940842750776

Přeci se nebudeme bavit o tom "designu", správné krmítko je na tom druhém obrázku, se čtyřmi sloupky.

+2/0
27.11.2017 16:38

P21e53t31r 86A41g68u17l18á36r 4347328400954

A co konkrétně udělali "chlapci" správně?

+2/0
26.11.2017 11:14

M16i43c84h57a74l 26T73e40s78a30ř 4338462370801

Sorrry, ale jsem dalek toho, abych se tu hádal o detailech s někým, kdo si tu jen chce čechrat ego:-)

+1/0
26.11.2017 12:54

V59i20k53t14o78r 30Š43e43d83i11v61ý 8786171590286

Nejsou neschopní. Navrhli krmítko, které sice ptáčkům moc nepomůže, majitel se s ním ale může chlubit.

+4/0
26.11.2017 12:17

L11a67d27a 79N17o32v68a70k 4182313547

asi jsi spolu s chlapcema nikdy neviděl krmítko v akci..., jinak bys netušil, ale hned bys věděl...

0/0
26.11.2017 12:47

M95i57c87h16a92l 15T80e58s62a13ř 4568132880961

Na mojí zahradě vidím, že ta opeřená verbež sežere zrní odevšud, pokud má hlad. Ale samozřejmě nejsem zdaleka takový odborník jako ostatní zde přítomní, takže je možné že zobou nějak špatně a neodborně, možná jsou u toho nešťastní.

+1/0
26.11.2017 13:20

L22a14d80a 15N49o24v97a72k 4712613497

tak to hned z prvních pár slov poznávám odborníka... Prej zrní... znám jen pár ptáků, kterým jede zrní a ti jak napotvoru moc nelítaj do krmítka, ale raději sedají na zem dole a zrní vyzobávají... Takže ušetřete pár korun a místo kvalitní slunečnice kupte směs (prej pro zpěvné ptáky) a zpěvní ptáci vám pečlivě zrní vytřídí na zem pod krmítko a zežerou především tu slunečnici.. Dole se o to už postarají samozřejmě vrabčáci a jiní popeláři...;-D

0/0
26.11.2017 22:24

M25i24c68h20a51l 88T98e18s31a42ř 4368502770291

Ale já si na odborníka nehraju, odborník jste nepochybně Vy, to se pozná podle té arogance. Já bych se neopovážil pochyboval o Vaší erudici. Věřím, že jste odborník i v mnoha dalších oborech).

Já jim zcela neodborně kupuju mix v nejbližším hornbachu. Sýkory vybírají slunečnici, vrabčáci luxují všechno co jim přijde pod zobák, kokosáci mají rádi šípky a křížaly. Ostatních druhů tu není tolik, abych jim viděl do zobáku. Jsem smířenej s tím, že všechno dělám úplně špatně, stejně jako ti kluci co si vyrobili krmítko který není podle Vašich představ. Ale jsem připraven s tím vědomím nějak dožít.

0/0
26.11.2017 23:18

P13a25v14e13l 24J21e70ř14á75b35e26k 7281552194587

Já jen vím, že husy se krmí šiškami, které se jim cpou do zobáku.

A stejně jako vy, budu se snažit s tím dožít, pokud mě nechytne žlučníkový záchvat, po té co sebe nakrmím křupavě vypečenou husičkou, která byla vykrmena.

O ostatní přikrmuji asi jak píšete.

tedy s tím, že díky četným štědrým důchodcům sýkorky jsou zmlsané, vrabčáci tlustí jako kuřata a kosi ani nechtějí létat.

0/−1
27.11.2017 0:28

L81a43d17a 71N91o33v93a39k 4682633937

si po sobě přečti příspěvek na který jsem reagoval, snažil jsem se jen přizpůsobit tvému stylu....

0/0
1.12.2017 17:14

M35i70c62h55a43l 83T77e88s44a21ř 4838602110571

si přečti diskuzi na kterou jsem reagoval, snažil jsem se jen přizpůsobit jejímu stylu...

0/0
2.12.2017 22:32

J73o89s96e49f 64M42i40k27e74l 2238690436262

S tím zrním máte pravdu, trochu jim tam vždycky nasypu, ale zobou to snad jenom vrabci a hrdličky. Jinak s těmi směsmi nemám dobré zkušenosti, je to drahé a stejně se vždycky první ztratila slunečnice a o zbytek nebyl zájem. Takže kupuji jenom čistou slunečnici a tu pšenici. Slunečnici jsem dříve sbíral zbytky na poli, ale poslední léta jsem už na to líný, tak raději obětuji těch 14-15 Kč/kg.

+1/0
28.11.2017 18:36

Š83á89r43k61a 20M76a52t58y25á69š91o56v37á 1821445342969

přesně, pšenici a proso ti zmlsaní pacholci vyhazujou ven, ale čekají tam hrdličky a holubi a ti to rádi sezobou

0/0
1.12.2017 11:42
Foto

M80i85r43o80s93l82a39v 96S38t45e29i21n10e28r 4390592920436

U nás to proso a pšenici sbírají vrabci- proletáři. Hrdličky nebo holubi se k nám do lesa bojí- máme plno dravců stále na obzoru. Ale jasně, směsi nejsou to pravé, na slunečnici přiletí všichni- i datel a sojka.

0/0
2.12.2017 17:13







Najdete na iDNES.cz