Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na jakých kolech se drandilo před sto a více lety? Podívejte se v Mladé Boleslavi

aktualizováno 
Muzeum Mladoboleslavska v sobotu otevřelo výstavu Volte správný velocipéd, která představuje desítky historických bicyklů. Všechny pocházejí z českých muzeí a od českých sběratelů a v Mladé Boleslavi si je můžete prohlédnout do 12. dubna 2015.

Na výstavě "Volte správný velocipéd!" najdete i nejstarší kola, tzv. kostitřasy ze 70. let 19. století. | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle ředitele Muzea Mladoboleslavska Luďka Beneše jsou na výstavě k vidění historická kola v podstatě od svých počátků. Tedy od těch s kovovými nebo dřevěnými obručemi, která ještě neměla řetěz, až zhruba po druhou světovou válku.     

Fotogalerie

„Právě v Mladé Boleslavi se kola začala vyrábět přesně před 120 lety, v prosinci roku 1895. V tehdejší Benátecké ulici tenkrát pánové Laurin a Klement otevřeli dílnu, kde spolu s několika zaměstnanci začali montovat z nakoupených dílů první Slávie,“ uvádí kurátor expozice Pavel Sosnovec co bylo jedním z impulsů k otevření výstavy „Volte správný velocipéd!“.

Z první skromné modelové řady Slavia sice na výstavě originál nenajdete, ty dnes pravděpodobně existují pouhé tři z mnoha tisíců vyrobených, takže na výstavu je nikdo nezapůjčí. Ale pro představu si zde můžete prohlédnout stejně krásná kola sestavená z dobových dílů, nebo repliky, co se jako autentické Slavie alespoň tváří.

Kolo Germania, výrobek německé firmy Seidel a Naumann. Kolo stejné značky a...

Kolo Germania, výrobek německé firmy Seidel a Naumann. Kolo stejné značky a modelu vlastnil právě Klement.

A co vůbec iniciovalo vznik legendární mladoboleslavské značky? „Na výstavě si lze na vlastní oči prohlédnout kolo značky Germania, stejné jako to, na kterém jezdil po Mladé Boleslavi Václav Klement. A které se mu rozbilo a oni mu to neopravili, protože jim do Ústí napsal česky. Právě to byl iniciační akt k tomu, že tu časem vznikla firma Laurin a Klement,“ popisuje kurátor půvabný příběh, jak se výroba kol v Mladé Boleslavi rozjela.

Rok po svém vzniku už Laurin a Klement vyráběli pět modelů kol a v roce 1899 pracovníci firmy - už v nové továrně - vyrobili první motorové kolo. Rok na to už první dopravní tříkolky a motocykly a v roce 1906 první model auta.

Desítky historických bicyklů na jednom místě

A to zdaleka není všechno, nádherných historických bicyklů jsou na výstavě desítky, dokonce i řada kol od místních výrobců. V meziválečném období totiž u nás podle kurátora výstavy existovaly stovky výrobců kol. Kromě velkých „továrních„ firem kola vyráběli i mnozí majitelé malých strojíren a mechanických dílen.

„Na Mladoboleslavsku k těm malým výrobcům patřil ve 30. letech například Josef Procházka z Bezna, od kterého máme vystavena hned 3 kola, František Svoboda z Bakova nebo František Müller z Bělé,“ uvádí konkrétní příklady Pavel Sosnovec. „K těm větším, továrním, pak patřil Norbert Ráček z Mladé Boleslavi, který vyráběl kola se značkou NORA.“

Na výstavě ovšem najdete vystavené i první dřevěné kostitřasy bez řetězu, nebo třeba i takzvaný tricykl. Což byla bezpečná alternativa určená především pro dámy, které se na něj vešly i se sukní. „Bylo to totiž v době, kdy pánové jezdili na vysokých kolech, tedy v 80. létech 19. století,“ říká kurátor.

Podívejte se, jak si dříve jízdu užívali majitelé vysokých kol (více zde):

Expozici muzeum připravilo Muzeum Mladoboleslavska ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Muzeem města Mnichovo Hradiště, Muzeem Bakovska, Škoda Auto muzeem a soukromými sběrateli. 

Autor:




Nejčtenější

Šikoku inu (shikoku inu) je od roku 1937 japonským národním pokladem.
Z japonských psích lovců prasat milovaní společníci i národní poklad

Japonci jsou přesvědčeni, že jimi vyšlechtěná psí plemena jsou naprosto výjimečná, což lze samozřejmě tvrdit například i u národních plemen českých. Nicméně...  celý článek

Ústecké komíny (ilustrační snímek).
Kominíci mají napilno, topná sezona letos začala dřív

Letošní topná sezona začala nemilosrdně už na začátku září, a to způsobilo řadě tuzemských domácností nečekané starosti. Většina z nich totiž nestihla objednat...  celý článek

Reportér Matěj Smlsal předvádí několik praktických triků s vejci.
VIDEO: Čerstvé, nebo zkažené? Triky, které vám pomohou při vaření vajec

Jako synonymum neschopnosti v kuchyni se říká: umí jenom uvařit vejce a čaj. Ale práce s vejci není až tak triviální, jak se zdá. Práci s vejci si totiž lze...  celý článek

Jeden z druhů octomilek pod mikroskopem. Ilustrační snímek
Masožravky, pastičky, samolepky, vysavač. Jak se doma zbavit octomilek

Tyto malé mušky milují sladké vůně a znepříjemňují pobyt v bytě v okamžiku, kdy se na stole objeví ovoce, pivo, víno, mošt nebo limonáda. Boj s nimi se zdá na...  celý článek

Další z rubriky

Jediná zahradní kůlnička, která má osvědčení k silničnímu provozu.
Brit postavil nejrychlejší kůlnu na kolech. Získal s ní světový rekord

Zahradníkovi Kevinu Nicksovi nestačilo postavit si na zahradě kůlničku jako zašívárnu. Postavil ji ještě k tomu na kola a zajel s ní rychlostní rekord.  celý článek

Solární panely integrované do žaluzií
Nemáte na solární střechu? Ušetřete levnými solárními žaluziemi

Yevgen Erik z Kalifornie vymyslel systém pro všechny, kteří si nemohou na svou střechu namontovat solární panely. Nainstaloval je do žaluzií, které se neustále...  celý článek

Motorová pila je nezbytností pro toho, kdo pravidelně připravuje dřevo na...
Kolik dřeva a jak často řezat: při výběru pily je důležité se rozhodnout

Při výběru pily se nejdříve musíme rozhodnout, proč ji kupujeme a na co a jak často ji budeme používat. Od toho se odvíjí parametry i cena pily.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.