Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Dokonalá iluze cestování vlakem po Česku v podzemí na Smíchově

aktualizováno 
Cestu vlakem na železničním modelu z pohledu strojvůdce i cestujícího jsme nasnímali v Království železnic na pražském Andělu. Z 550 metrů čtverečních, na kterých se tato modelová železnice zatím rozkládá, jsme si vybrali cestu z Ústí nad Labem do Prahy.

Video je sestříháno ze záznamů tří kamer. Jedna velká točila celky a detaily vláčků, především tedy jejich průjezdy krajinou. Druhá malá kamera byla přilepená napříč na jednom z vláčků směřujícím z Ústí nad Labem do Prahy.

Fotogalerie

"Musela tedy zabírat pohled, jaký se naskytne cestujícímu sedícímu ve vlaku. Je totiž širší než kolejiště a pokud bychom s ní chtěli snímat jízdu z pohledu strojvedoucího, strhla by návěstidla," vysvětlil kameraman Milan Nosek tuto volbu.

Teprve třetí miniaturní kamera byla přilepená tak, aby snímala výhled z jedoucího vlaku, jak ho vidí jen strojvedoucí. Tyto záběry poznáte i kvůli snížené kvalitě obrazu, právě kvůli použití miniaturní kamery.

Model železniční sítě je samozřejmě zjednodušený, přesto je videozáznam fascinující a iluze cestování vlakem téměř dokonalá. Na cestě Ústeckým krajem nechybí klikatící se Labe, Děčín, Ústí a Most. Působivý je model zříceniny hradu Střekov, mostecký autodrom s pohyblivým autoparkem závodních vozů nebo kostel Nanebevzetí panny Marie, přestěhovaný v roce 1975 kvůli těžbě uhlí. Poznáte i Setuzu nebo pivovar ve Velkém Březnu.

Rekordní Království železnic

Od listopadu loňského roku je smíchovské podzemní Království železnic oficiálně zapsáno v České knize rekordů jako největší modelové kolejiště v republice. A to není zdaleka kompletní, protože v plánu soukromého majitele je postupně vytvořit model celé České republiky. Zatím je hotový Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Středočeský kraj a hlavní město Praha, ale už teď jeho výstavba spolykala desítky milionů korun.

Pro další kraje je připraveno místo, ale zatím si místo nich mohou návštěvníci prohlédnout například výstavu železničářských uniforem. Každý modelář ví, jak je stavba modelové železnice technicky i finančně náročná, proto ani nelze jinak, než ji budovat postupně (první část byla otevřena před čtyřmi lety, více zde).

Jen pro představu: stavba modelového kolejiště na ploše 3 × 4 metry zabere modeláři odhadem okolo 500 hodin času. Samozřejmě záleží na zvoleném měřítku, na míře zpracování detailů a také na zvolené historické epoše, v níž má být kolejiště provedeno. Moderní doba je snazší, neboť pro historická kolejiště je na trhu méně stavebnic. To zvyšuje podíl mnohem náročnější ruční modelařiny.

Jak iDNES.cz prozradil manažer Království železnic Rudolf Pospíšil, u nich je nyní na řadě výstavba modelu Libereckého kraje: "Bude mít zhruba 30 čtverečních metrů, právě se dolaďuje jeho podoba a výstavba by měla začít někdy v únoru."

Zhruba na konci dubna se tedy lze těšit, že kromě takových dominant, jako jsou Pražský hrad či Karlštejn, bude možné obdivovat i vláčky brázdící krajinu pod Ještědem. Podle Pospíšila nebude modelu kromě jiného chybět liberecká radnice, CHKO Český ráj, kamenné varhany, Ještěd i s lanovkou, přehrada Harcov, tramvajová trať Liberec - Jablonec, textilní a bižuterní průmysl Liberecka či Pivovar Svijany.  

Autor:




Nejčtenější

Max a Angie zkoumají spinner
VIDEO: Princip spinneru pochopila i koťata něžných chlupatých obrů

Jak dopadne spinner, který svěříte tlapkám a drápkům dvěma téměř čtyřměsíčních kocourků mainské mývalí? Zasunou ho rázným úderem někam pod nábytek, nebo ho...  celý článek

U vody je nyní božský klid.
Rybář Vágner chce sjednotit dobu lovu. Kdo chodí pozdě z práce, nemá šanci

Jakub Vágner zahájil kampaň za prodloužení doby lovu tak, aby byla celoročně od čtyř hodin ráno až do půlnoci. Podle něj současná doba, kdy se smí lovit...  celý článek

Hovězí carpaccio zvládnete podle Pohlreicha připravit i doma.
Hovězí naložte do soli a nemusíte vařit, doporučuje Pohlreich carpaccio

Většinou máme zažito, že maso má být hlavně pořádně tepelně upravené. Přitom jsou i jiné možnosti, jak ho upravit tak, abychom si na něm co nejvíc pochutnali....  celý článek

Detail hlavy psa
Rumunský carpatin: pro pohodový život je to značka ideál

Kdo se setká s carpatinem, pozná jeho neskutečně klidnou a vyrovnanou povahu. Pokud tedy zrovna neohrožujete jeho stádo ovcí či rodinu. To netradiční plemeno...  celý článek

Další z rubriky

Šéfkuchař Miroslav Kalina
Zažívat já v hospodách to, co Pohlreich, zblázním se, říká šéfkuchař Kalina

Díky populární televizní show MasterChef je tvář Miroslava Kaliny známá jako málokterého jiného šéfkuchaře. Podle něj je nejtěžší naučit děti jíst zeleninu.  celý článek

Dýně pod svou slupkou ukrývají nasládlou dužinu, která má podle druhu různý...
Dýně jsou hitem podzimu. Jak je nakupovat, skladovat i upravovat

Dýně na podzim doslova zaplaví trhy. Skladováním si jejich sezónu můžete prodloužit až na druhou půlku zimy, kdy jejich hřejivá barva a chuť přijdou obzvláště...  celý článek

Domácí pivovarníci žádají zvýšení limitů pro vaření piva. Ilustrační snímek.
Domácí pivovarníci mají stálou žízeň. Napsali petici pro zrušení limitů

Každý, kdo si doma vaří vlastní pivo, smí v současné době vyrobit maximálně 200 litrů moku ročně. Podle iniciátorů petice jsou na tom čeští domácí pivovarníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.