Květák běžně koupíte v zelenině nebo na trhu celý a nezabalený. Je kompaktní,...

Květák běžně koupíte v zelenině nebo na trhu celý a nezabalený. Je kompaktní, takže ho domů snadno donesete v tašce. Britský řetězec usoudil, že vyjde vstříc veganům, nakrájí květák na plátky a opatří plastovým obalem. Ekologické to moc není. | foto: Profimedia.cz

Za předražené „květákové steaky“ si britský řetězec vysloužil posměch

  • 183
Řetězec Marks & Spencer se minulý týden ocitl pod palbou kritiky poté, co začal v Británii prodávat takzvaný květákový steak za cenu dvakrát vyšší, než je obvyklá cena celého jednoho květáku. Každé balení této veganské řady obsahuje dva plátky květáku, kousek citronu a bylinkový dresing na dochucení.

Nejenže se produkt prodává za dvě libry, tedy v přepočtu zhruba 57 korun (což je navíc snížená cena, původní je 2,5 libry, tedy 72 korun), ale navíc je zabalen v nesmyslném množství plastu. Samotný Marks & Spencer přitom prodává celý květák za jednu libru, tedy necelých 29 korun.

Na absurdní situaci upozornila na Twitteru Rachtel Clarková z Manchesteru. „Marks&Spencer prodává nakrájený květák pod označením květákový steak, navíc zabalený v ‚úžasném‘ množství plastu a účtují si za něj 2 libry (původně 2,50),“ uvedla na sociální síti. Ještě si neodpustila upozornit na to, že v běžném stánku se zeleninou prodávají celý květák za 69 pencí, což je hodnota zhruba naší dvacetikoruny.

05.ledna 2018 v 13:56, příspěvek archivován: 15.ledna 2018 v 09:55

Marks and Spencer stores are selling sliced cauliflower as ‘Cauliflower Steak’ with lots of lovely plastic and charging £2 (normally £2.50). A cauliflower costs about 69p from a local veg shop. https://t.co/v9ocsIAB0R

K tématu se vyjádřila i bloggerka Jane Cooková z Manchesteru. Pro britský zpravodajský portál Independent řekla: „Marks & Spencer má veřejný akční plán udržitelnosti, takzvaný plán A. V něm se zavazují, že budou mít pozitivní vliv na planetu. Jestli chtějí, aby je někdo bral vážně, budou muset přehodnotit používání jednorázových plastových obalů na tvorbu zcela nepotřebných produktů.“

S novou veganskou značkou vyjel Marks & Spencer v listopadu loňského roku. Kromě takzvaného květákového steaku nabízí třeba steak ze sladkých brambor nebo falafel z červené řepy.

„Květákový steak jsme uvedli na trh jako součást naší vegetariánské řady. Je to produkt pro zákazníky, kteří hledají rychlou a vhodnou vegetariánskou variantu. Plastový obal výrobku je recyklovatelný. Samozřejmě stále hledáme cesty, jak balení produktů optimalizovat, aby byly co nejlépe recyklovatelné,“ uvedl zástupce řetězce pro Independent.

Podobný problém v předloňském roce řešil americký řetězec s oloupanými pomeranči v krabičce. Podnětem byl také příspěvek na Twitteru.

03.března 2016 v 13:53, příspěvek archivován: 15.ledna 2018 v 09:59

If only nature would find a way to cover these oranges so we didn't need to waste so much plastic on them. https://t.co/00YECaHB4D

Řetězec tehdy produkt ze svých pultů s omluvou stáhl s tím, že pomeranče opět nabízí v jejich původním obalu, tedy ve slupce. Nicméně kromě negativních reakcí se objevili i obhájci prodeje oloupaných pomerančů v krabičce. Argumentovali, že například pro postižené je problém si pomeranč bezpečně oloupat a podobná nabídka je pro ně darem z nebes.

Má mít naporcované ovoce a zelenina v plastu na trhu své místo?

celkem hlasů: 6224

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 29. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Je to nesmysl. Kdo není líný, ovoce i zeleninu si oloupe a nakrájí sám.
Je to nesmysl. Kdo není líný, ovoce i zeleninu si oloupe a nakrájí sám. 4646
Uznávám, že například pro postižené může být podobná nabídka přínosná, pokud je pro ně finančně dostupná. Chtělo by to ale vymyslet ekologičtější balení.
Uznávám, že například pro postižené může být podobná nabídka přínosná, pokud je pro ně finančně dostupná. Chtělo by to ale vymyslet ekologičtější balení. 1244
Ano. Šetří to čas, rád/a si za něco podobného připlatím.
Ano. Šetří to čas, rád/a si za něco podobného připlatím. 334