Domácí mazlíček je pro člověka - alespoň podle studie vědců z Americké psychologické asociace (publikované v odborném měsíčníku Journal of Personality and Social Psychology) - důležitým zdrojem sociální a emoční podpory.
"Majitelé domácích mazlíčků mají větší sebedůvěru, lepší fyzickou kondici, jsou svědomitější a spíše extrovertní. Méně se cítí osamělí a nemají tolik obavy a strach," popsal vedoucí výzkumu Allen R. McConnell z Miami University v Ohiu.
Výzkum provedli ve třech věkových skupinách obyvatel a zjistili následující:
1/ Třicátnice jsou s mazlíčkem šťastnější a zdravější
První studie se účastnili lidé průměrného věku 31 let, v 79 procentech případů přitom šlo o ženy. První průzkum byl zaměřen na zjištění rozdílů v typech osobnosti a v osobní pohodě těch, kteří mají a nebo naopak nemají domácí mazlíčky. Z výsledků naprosto jednoznačně vyplynulo, že ve všech případech byli majitelé mazlíčků mnohem šťastnější a zdravější.
2/ Čtyřicátnice se psem mají pocit smysluplné existence
Druhý experiment provedli s majiteli psů, v devadesáti procentech případů to byly ženy okolo 42 let. Ukázalo se, že tato skupina respondentů nejvíce oceňuje na vlastnictví psa tři věci: větší pocit sounáležitosti, sebedůvěry a smysluplné existence.
3/ Devatináctiletým mazlíček pomáhá zvládat odmítnutí
Třetí studie, jíž se účastnili mladí ve věku okolo 19 let, jednoznačně ukázala, že domácí mazlíčci nám jsou velmi nápomocni, když zažijeme odmítnutí a pomáhají nám se s ním lépe vyrovnat.
S domácím mazlíčkem byste neměli nic ztratit
Kompletní výsledky vedly vědce k závěru, že domácí mazlíčci obohacují a zlepšují životy svých majitelů v psychické i fyzické rovině a zároveň slouží jako zdroj velké sociální podpory. Zatímco většina dosavadních studií zjišťovala, jak mohou zvířata pomoci nemocným lidem, až tento výzkum ukázal, že domácí mazlíčci mají co nabídnout i lidem, kteří žádnými neduhy netrpí.
Oproti původním předpokladům se také ukázalo, že majitelé psů a jiných mazlíčků nemají chudší sociální vazby a že soužití se zvířaty nemá negativní vliv na kvalitu ani kvantitu vztahů s ostatními lidmi.