Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoráčky typu Hurvínek začaly slavit šedesátiny, přesto stále ještě jezdí

  10:00aktualizováno  10:00
Fanoušci železniční historie jim říkají Hurvínek, z Tatry Kopřivnice tyto motorové stroje vyjížděly pod označením M131.1133 od roku 1948. Vyrobili jich přes pět set, díky fandům se jich dnes ještě najde zhruba 12 funkčních, některými se dokonce můžete i svézt.

Motoráček Nataša na trati ve Všestarech v květnu 2009 (M131.1133) | foto: Oldřich Čížek

Motoráčky uvedené výrobní řady patřily na československé železnici k nejspolehlivějším, na regionálních tratích jezdily ještě v roce 1984. Samozřejmě, že tenkrát kladli důraz na lacinou výrobu, ale současně na spolehlivost v provozu a nenáročnou údržbu. Což jim kouzla neubírá, spíš naopak.

Nataša oslaví šedesátiny

Motoráček M131.1133 zvaný Hurvínek ve stavu před začátkem renovace 3.3.1987Motoráček ze železničního muzea v Rosicích nad Labem, který se dnes pyšní statutem kulturní památky, v 80. letech dosluhoval v Agrochemickém podniku. Když ho dráhy získaly zpátky, byl v zuboženém stavu, na boku asfaltem zvěčněné jméno Nataša. To už mu zůstalo.

Dnes se Nataša několikrát do roka opět vydává na trať, i když už měla některé součástky zkorodované a dřevo shnilé. "Celý motoráček jsme s kolegou kompletně opravili, 90 procent částí je původních," říká Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy, který provozuje rosické muzeum.

Za dva týdny, v sobotu 15. srpna, oslaví Nataša šedesátiny, a to ve velkém stylu. Pravděpodobně v půl desáté vyrazí s gratulanty z Pardubic do Rosic, kde sídlí stálá expozice jejich železničního muzea. To je v sezóně v sobotu otevřené pravidelně.

Oldřich Čížek už se nemůže dočkat, jak Nataše gratulanti v Rosicích potřesou šroubovkou a jak slavnostně otevřou výstavku jejích fotografií. Pak už se cestující mohou těšit, jak je Nataša bude vozit z Rosic do Slatiňan a zpět. Podrobnosti o narozeninovém programu najdete na stránkách spolku.

Nataša po technické stránce

Vozy M131.1133 výrobce osadil motorem Tatra, který vycházel z konstrukce nákladního auta 111. Motorák dostal čtyřrychlostní plně synchronizovanou převodovku Mylius z Německa a náhon na hnací nápravu konstruktéři odvodili od vozu, který se měl vyrábět za války pro slovenské železnice.

Interiér motoráčku M131.1133 po renovaci, stav v lednu 2009 Interiér je velmi jednoduchý. Tvoří jej kovová kostra potažená plachtou, vybavení dřevěnou podlahou, dřevěným ostěním a lavicemi. Pojme 48 sedících a 22 stojících pasažérů. Veškeré ovládání motoráku je pomocí drátových lanek, podobně jako se vodí loutka. Snad proto, a pro velká světla připomínající oči, se pro motoráčky této řady ujala přezdívka Hurvínek.

"Vloni Nataša dostala nový lak a prodělala opravu skříněk, za 15 let muzejního provozu byly napadeny korozí," popisuje nutnou údržbu historického motoráčku Čížek. "Letos ho po odstavení po oslavě opět čeká důkladná prohlídka. Uvidí se, jestli stroj bude potřebovat opět nějakou strojařinu, truhlářské nebo čalounické práce. Za ty roky, co se věnuju železničním vozidlům, už jsem se tato řemesla naučil," konstatuje jednatel spolku.

HURVÍNEK NA MORAVĚ I JAKO TAXI

O sobotách a nedělích, až do 28. září, jezdí vlaky tažené historickým motorovým vozem z 50. let minulého století pravidelně mezi Brnem, Břeclaví a Lednicí. Jízdní řád tohoto pravidelného víkendového provozu najdete na webu.

Zájemci dokonce mohou využít stání vlakových souprav v pracovní dny v Lednici a objednat si "vlakové taxi". Od 29. září může být červené motorové taxi vaše i o víkendu. Minimální počet cestujících je ovšem stanoven na 40, motoráček si musíte objednat dva týdny předem a počítejte s tím, že nebudete platit běžné jízdné.

Autoři:



Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Patnáct let tahání kamenů ze skládek a budování ráje pro radost i užitek

Uzavřený dvůr ve znamení kamene, dřeva a svěží zeleně. Vysazené jehličnany...

Rozlehlý uzavřený dvůr u venkovského domu na Třebíčsku pojala rodina Evy Schwarzové jako rodinný ráj, kde vládnou...



Se zahradou si hraje. Má být oslavou života, pod jehličnany je mrtvo, říká

Růže jsou podle majitele tohoto nádherně rozkvetlého království pro každou...

Zahradničí přes dvacet let a miluje anglický a holandský typ neformálních zahrad s ostrým kontrastem květů a syté...

Z Prahy prchají do Posázaví na chalupu s půvabnou zahradou po babičce

Dům a zahrada po babičce s dědou přinášejí rodině z Prahy spoustu radosti a...

Domek se zahradou, které budovali zhruba před sedmdesáti lety její děda s babičkou, jsou srdeční záležitostí čtenářky,...

VIDEO: Potřebovali se zbavit beranů, upekli je na kamenech v zemi

Vše potřebné je už připravené.

Šéfkuchař Vojtěch Kalášek rád zkouší neobvyklé věci, se kterými se v běžné praxi nesetkáte. Tentokrát se rozhodl...

Další z rubriky

Automatické okno svépomocí. Crowdfunding nepomohl, oni to přesto nevzdali

Mechanismus, který automaticky otevírá a zavírá okno

Před třemi lety jsme představili nápad českých vývojářů pokoušejících se vybrat peníze na rozjezd výroby prvku pro...

VIDEO: Dřevěné modely jsou dokonale funkční. Pohánějí se gumičkou

Modely jsou velmi precizně a funkčně provedené.

Ukrajinská společnost Ugears v dnešní přetechnizované době sází na mechanický pohon. Vyrábí stavebnice dřevěných...

KVÍZ: Jak se vyznáte ve slavné chalupářské komedii Na samotě u lesa?

Zdeněk Svěrák byl nejen spoluautorem scénáře, ale zahrál si i otce Lavičku.

Komedie natočená v roce 1976 Jiřím Menzlem se stala trvalkou televizního vysílání a mnoho hlášek z ní doslova...

Najdete na iDNES.cz