Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Motoráčky typu Hurvínek začaly slavit šedesátiny, přesto stále ještě jezdí

  10:00aktualizováno  10:00
Fanoušci železniční historie jim říkají Hurvínek, z Tatry Kopřivnice tyto motorové stroje vyjížděly pod označením M131.1133 od roku 1948. Vyrobili jich přes pět set, díky fandům se jich dnes ještě najde zhruba 12 funkčních, některými se dokonce můžete i svézt.

Motoráček Nataša na trati ve Všestarech v květnu 2009 (M131.1133) | foto: Oldřich Čížek

Motoráčky uvedené výrobní řady patřily na československé železnici k nejspolehlivějším, na regionálních tratích jezdily ještě v roce 1984. Samozřejmě, že tenkrát kladli důraz na lacinou výrobu, ale současně na spolehlivost v provozu a nenáročnou údržbu. Což jim kouzla neubírá, spíš naopak.

Nataša oslaví šedesátiny

Motoráček M131.1133 zvaný Hurvínek ve stavu před začátkem renovace 3.3.1987Motoráček ze železničního muzea v Rosicích nad Labem, který se dnes pyšní statutem kulturní památky, v 80. letech dosluhoval v Agrochemickém podniku. Když ho dráhy získaly zpátky, byl v zuboženém stavu, na boku asfaltem zvěčněné jméno Nataša. To už mu zůstalo.

Dnes se Nataša několikrát do roka opět vydává na trať, i když už měla některé součástky zkorodované a dřevo shnilé. "Celý motoráček jsme s kolegou kompletně opravili, 90 procent částí je původních," říká Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy, který provozuje rosické muzeum.

Za dva týdny, v sobotu 15. srpna, oslaví Nataša šedesátiny, a to ve velkém stylu. Pravděpodobně v půl desáté vyrazí s gratulanty z Pardubic do Rosic, kde sídlí stálá expozice jejich železničního muzea. To je v sezóně v sobotu otevřené pravidelně.

Oldřich Čížek už se nemůže dočkat, jak Nataše gratulanti v Rosicích potřesou šroubovkou a jak slavnostně otevřou výstavku jejích fotografií. Pak už se cestující mohou těšit, jak je Nataša bude vozit z Rosic do Slatiňan a zpět. Podrobnosti o narozeninovém programu najdete na stránkách spolku.

Nataša po technické stránce

Vozy M131.1133 výrobce osadil motorem Tatra, který vycházel z konstrukce nákladního auta 111. Motorák dostal čtyřrychlostní plně synchronizovanou převodovku Mylius z Německa a náhon na hnací nápravu konstruktéři odvodili od vozu, který se měl vyrábět za války pro slovenské železnice.

Interiér motoráčku M131.1133 po renovaci, stav v lednu 2009 Interiér je velmi jednoduchý. Tvoří jej kovová kostra potažená plachtou, vybavení dřevěnou podlahou, dřevěným ostěním a lavicemi. Pojme 48 sedících a 22 stojících pasažérů. Veškeré ovládání motoráku je pomocí drátových lanek, podobně jako se vodí loutka. Snad proto, a pro velká světla připomínající oči, se pro motoráčky této řady ujala přezdívka Hurvínek.

"Vloni Nataša dostala nový lak a prodělala opravu skříněk, za 15 let muzejního provozu byly napadeny korozí," popisuje nutnou údržbu historického motoráčku Čížek. "Letos ho po odstavení po oslavě opět čeká důkladná prohlídka. Uvidí se, jestli stroj bude potřebovat opět nějakou strojařinu, truhlářské nebo čalounické práce. Za ty roky, co se věnuju železničním vozidlům, už jsem se tato řemesla naučil," konstatuje jednatel spolku.

HURVÍNEK NA MORAVĚ I JAKO TAXI

O sobotách a nedělích, až do 28. září, jezdí vlaky tažené historickým motorovým vozem z 50. let minulého století pravidelně mezi Brnem, Břeclaví a Lednicí. Jízdní řád tohoto pravidelného víkendového provozu najdete na webu.

Zájemci dokonce mohou využít stání vlakových souprav v pracovní dny v Lednici a objednat si "vlakové taxi". Od 29. září může být červené motorové taxi vaše i o víkendu. Minimální počet cestujících je ovšem stanoven na 40, motoráček si musíte objednat dva týdny předem a počítejte s tím, že nebudete platit běžné jízdné.

Autoři:




Nejčtenější

Šikoku inu (shikoku inu) je od roku 1937 japonským národním pokladem.
Z japonských psích lovců prasat milovaní společníci i národní poklad

Japonci jsou přesvědčeni, že jimi vyšlechtěná psí plemena jsou naprosto výjimečná, což lze samozřejmě tvrdit například i u národních plemen českých. Nicméně...  celý článek

Jeden z druhů octomilek pod mikroskopem. Ilustrační snímek
Masožravky, pastičky, samolepky, vysavač. Jak se doma zbavit octomilek

Tyto malé mušky milují sladké vůně a znepříjemňují pobyt v bytě v okamžiku, kdy se na stole objeví ovoce, pivo, víno, mošt nebo limonáda. Boj s nimi se zdá na...  celý článek

Kareta pravá (Eretmochelys imbricata)
Ekolog zjistil, že množství želv ve světových mořích roste. Až desetkrát

Světové populace mořských želv jsou zřejmě na vzestupu. Vědci z Aristotelovy univerzity v Soluni totiž zjistili, že po historickém úbytku se želvám v...  celý článek

Ústecké komíny (ilustrační snímek).
Kominíci mají napilno, topná sezona letos začala dřív

Letošní topná sezona začala nemilosrdně už na začátku září, a to způsobilo řadě tuzemských domácností nečekané starosti. Většina z nich totiž nestihla objednat...  celý článek

Další z rubriky

Barvy nejsou nesmrtelné. Jednou za čas je třeba je obnovit.
Při natírání nepodceňte základ, vrchní nátěr naneste ve dvou vrstvách

Při natírání se nevyplácí podcenit základní vrstvu. Zatímco napuštění povrchu dřeva zajistí ochranu proti plísním, škůdcům a stejnoměrnou savost, u kovů je...  celý článek

Dvacetiletá Alisa Aarniomakiová z Finska se svým koněm na šampionátu ve městě...
Finské puberťačky mají novou zábavu. Na dřevěném koni skáčou přes překážky

Hřiště se podobá jezdeckému parkuru. Jen přes překážky neskáčou živí koně, ale mladé Finky na dřevěných konících.   celý článek

Kompresor s digitálním ovládáním, který se vypne po dosažení nastaveného tlaku.
Kompresor do auta se hodí nejen na pneumatiky, ale i na míče či matrace

Malý dvanáctivoltový kompresor do auta stojí pár stokorun a nezabere v kufru místo. V létě, kdy se během prázdnin více cestuje, může zajistit první pomoc v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.