VIDEO: Na klavír za několik týdnů - 22. díl

  • 0
Těžištěm nové lekce se stane nový způsob doprovodu, který se hodí k většině pomalejších písniček. Třeba i té, kterou jste se zatím učili jen pravou rukou: Řekni, kde ty kytky jsou.

Na úvod lekce shrne učitel to, co jste se měli naučit za domácí úkol, tedy stupnici Cis dur i moll včetně akordů a kadencí. A rozklíčuje akordy, které jste si měli najít podle jím zadaných značek. Připomíná také, že součástí cvičení bylo seznámení s pedálem, o kterém se mluvilo v minulé lekci.

Václav Kalenda upozorňuje na jeden z akordů, které se objevily v domácím úkolu: D mi7, tedy molový septakord. Hned k němu přidává D dim, tedy takzvaný zmenšený septakord - obsahuje samé malé tercie.

Dalším tématem lekce je takzvaný arpegiový doprovod. Spočívá v tom, že se v kvintakordu přesune střední tón o oktávu výš. "Vyhovuje pro většinu písniček. Když se použije zároveň pedál, nemusíte držet spodní tón a hraje se to tak pohodlněji," vysvětluje Kalenda.

Zároveň prozrazuje, že akordy, které jste se učili za domácí úkol, jsou právě ty, které se použijí k doprovodu písničky Řekni, kde ty kytky jsou, která se zatím cvičila jen v pravé ruce. A místo pokládání kil na prvou dobu lektor předvádí, jak je možné aplikovat arpegiový doprovod.

A to je samozřejmě součástí domácího úkolu, kromě spojení obou rukou u písničky se nový způsob doprovodu bude cvičit i na nové várce akordů podle značek.

Václav Kalenda

Václav Kalenda, lektor naší videoškoly, je absolventem Konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze. "Kurz nemá připravit budoucí virtuózy. Klade si daleko skromnější cíl. Pomoci těm, kdo by si rádi doma zazpívali a naučili se při tom jednoduše doprovodit na piano," říká. Připomíná ale, že žádná metoda nemůže fungovat bez pravidelného domácího cvičení a bez další klavírní literatury. Video ale může samoukovi nahradit styk s učitelem, napoví, jak na to.