Po zimě je někdy řetěz v hrozném stavu.

Po zimě je někdy řetěz v hrozném stavu. | foto: Playtvak.cz

Seřízení kola pro začátečníky: aby lehce jelo a hlavně dobře brzdilo

  • 45
Není každý expert na servis kol. Hodinový manžel Jirka Houf pomůže se základním seřízením. Ukáže, jak zjistit, zda není vytahaný řetěz a jak ho namazat a hlavně jak správně seřídit brzdy.

Vytahaný řetěz bývá jednou z příčin, že kolo nejede, jak má. Normalizovaný řetěz je nastavený tak, aby hladce zapadal mezi ozubená kola, ta přední i ta zadní.

Než se proto pustíte do údržby, proveďte nejdříve proměření. Stačí jenom mít posuvné měřítko, takzvanou šupleru, kterou asi každý má doma. Není třeba kupovat speciální měrku v obchodě s cyklovýbavou.

Nastavte šupleru na 132,2 mm a vnitřními hroty vložte mezi první a jedenáctý článek. Odborníci radí, že pokud naměříte 132,8, je to na hranici, pokud ještě o desetinku více, je lepší rovnou řetěz vyměnit.

Řetěz se může vytahat, hlavně pokud se jezdí obtížnými terény. Pokud na kole jezdíte jen do hospody a zpět, asi se s tímto problémem nikdy nesetkáte. Každopádně měřte na více místech, řetěz může být vytahaný nerovnoměrně.

Jirka Houf vytáhl kolo ze stodoly, kde mu řetěz zreznul. Doporučuje buď koupit mazničku s kapátkem, možná má někdo vlastní mazničku. Stačí mazat jen klouby řetězu. Nejen že řetěz lépe vypadá, ale nevydává při jízdě podivné zvuky, ale hlavně se tak výrazně prodlužuje jeho životnost.

Když už kolo dobře jede, je potřeba zajistit i to, aby dobře brzdilo. Zásadní je zajistit, aby brzdové špalky dobře dosedaly na ráfky – tím se zvyšuje účinnost brzdění. Pozornost je vhodné věnovat i funkci páček na řídítkách. Měly by zabírat zhruba v polovině své dráhy.

Jemné seřízení stačí provést otáčením polohovacího závitu na brzdě u páčky. Někdy se však stane, že toto nestačí. Pak je potřeba povolit šroub. který drží lanko na čelisti brzdy u kola a lanko přitáhnout tak, aby se čelisti více přiblížily k ráfku. Jemné doladění se pak provede opět polohovacím závitem na páčce brzdy.