Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První Baťův motorový letoun zase létá kolem Kroměříže. Jediný na světě

  10:55aktualizováno  10:55
Jedinou funkční repliku Baťova letadla Zlin XII na světě postavil Miroslav Rakušan z Kroměříže společně se synem. Zkušený třiašedesátiletý pilot postavil už 22 ultralehkých letadel, tuto raritu má ale nejradši.

Díky přídavné nádrži vydrží replika letadla Zlín - XII ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů | foto: ČTK

Letadlo postavili podle původních plánů, vyrábělo se původně v Baťově koncernu ve 30. letech minulého století pod značkou Zlín - XII. "Podle leteckých rejstříků jde o jediný stroj tohoto typu, který ještě létá," říká Miroslav Rakušan, který je aktivním pilotem od roku 1963 a má na kontě 22 vlastnoručně postavených ultralehkých letadel.

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Zlín - XII vyvíjel pro Baťův koncern letecký konstruktér Jaroslav Lonek. Sestavil jednoduchý, výrobně i provozně nenáročný dvousedadlový stroj, jenž byl navíc levný a schopný dobrých výkonů i s motorem o nízkém výkonu.

Oproti jiným letadlům měla "dvanáctka" ještě jednu přednost - eleganci, která také přispívala k obchodnímu úspěchu letadla. Zlín - XII poprvé vzlétl v dubnu 1935. Celkem bylo vyrobeno 201 letadel a k tomu 51 letounů novějšího typu Z - 212. "Cena dvanáctky nebyla nijak vysoká," říká například Tomáš Rezek z Národního technického muzea v Praze. "Dobové reklamní letáky uvádějí, že se čtyřválcovým motorem nepřesáhla devětadvacet tisíc korun. Pro srovnání - za ně bylo v té době možné koupit například středně velký luxusnější automobil."

Plány získali po povodních v roce 1997

Letouny patřily mezi nejrozšířenější sportovní stroje v aeroklubech ČSR na konci 30. let. Miroslav Rakušan sám nalétal řadu hodin na typech, které po Zlínu - XII následovaly. "Chtěl jsem si ale udělat toho úplně prvního. Trošku tomu nahrála situace, že v roce 1997 byly povodně. Zaplavily archiv Moravanu Otrokovice, který výrobu letounů převzal. My jsme měli možnost původní výkresy zasažené vodou vysušit a všechny jsme je oskenovali," popsal.

Stavba vysněného letounu otci a synovi Rakušanových trvala s přestávkami dlouhých sedm let. Na dokončení stroje se různou měrou podíleli kolegové z kroměřížského aeroklubu i další příznivci. Letadlo se vydalo na svou první vzdušnou pouť 1. července 2005, zhruba 70 let po vzletu původního letounu.

Věrná replika s moderní výbavou

Stroj je věrnou replikou svého předchůdce. Má rozpětí křídel deset metrů a je dlouhý téměř osm metrů. Vyvine maximální rychlost kolem 160 kilometrů za hodinu a váží zhruba 300 kilogramů.

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Motor je typově stejný, ale výkon má o deset koní vyšší. Díky přídavné nádrži vydrží letadlo ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů.

Oproti tehdejšímu letounu má stroj mechanické kotoučové brzdy, moderní navigaci, topení i vysílačku. Hmotnost prázdného letounu je hlavně díky baterii a startéru o něco vyšší. Původní letoun byl tak sice lehčí, ale oproti našemu byl velice primitivní," přiblížil Rakušan, jenž za svou kariéru nalétal zhruba 3 000 hodin.

Svůj letoun Zlín - XII jen tak někomu nepůjčí. "Lítá s ním jen úzká skupina lidí, kteří jsou vyložení fandové a fajnšmekři, co se týká létání. V Kroměříži to je asi deset lidí, které dobře znám a vím, že to umějí. Kdybych měl nějaké pochybnosti, letadlo nepůjčím. Je to můj miláček, maká jako včelka. Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," poznamenal kroměřížský nadšenec.

Zlín - XII prý nečeká osud drtivé většiny jím sestrojených letadel, prodat se jej opravdu nechystá. "Má pro mě nevyčíslitelnou hodnotu," dodal muž, který už v kabině vyvedené v kůži probrázdil vzduch nad celou Českou republikou a podíval se i do blízkého zahraničí. "Teď se chystám do Košic. Když bude krásné počasí, zase si to užiju," poznamenal s úsměvem.

Autor:



Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Rib eye, striploin, rump, flank, hanger. Který steak je nejlepší?

Různé druhy syrových steaků

Máte chuť ugrilovat si doma pořádný steak, ale nevíte, jaké maso vybrat? Vždyť možností je tak moc. Má to být svíčková,...



KVÍZ: Deset anglických kuchařských výrazů, které musíte znát v receptech

Při vaření se používá hodně postupů, které v anglické terminologii u nás nejsou...

Dnes jen už málokdo vaří podle ušmudlaného deníčku po mamince. Není nic snadnějšího než sednout k počítači nebo...

Pláže Floridy ochromil červený příliv. Hynou ryby, ptáci i želvy

Mrtvé ryby na plážích Floridy

Velká horka trápí nejen Česko, ale i americkou Floridu. Čtenářka Renata Mysliveček, která u zdejších pláží žije, den za...

Z Prahy prchají do Posázaví na chalupu s půvabnou zahradou po babičce

Dům a zahrada po babičce s dědou přinášejí rodině z Prahy spoustu radosti a...

Domek se zahradou, které budovali zhruba před sedmdesáti lety její děda s babičkou, jsou srdeční záležitostí čtenářky,...

Další z rubriky

VIDEO: Dřevěné modely jsou dokonale funkční. Pohánějí se gumičkou

Modely jsou velmi precizně a funkčně provedené.

Ukrajinská společnost Ugears v dnešní přetechnizované době sází na mechanický pohon. Vyrábí stavebnice dřevěných...

KVÍZ: Dělí se nejen podle tvaru. Vyznáte se v šroubovacích bitech?

V sadách s bity najdete mnoho nezvyklých profilů.

Kdysi jsme si vystačili s obyčejným plochým šroubovákem. Jenže když si dnes jdete koupit do železářství šroubovák,...

Vymysleli ochranu pro miliony krabů. Před kola aut přidělali radlice

Chris Bray vymyslel ochranu proti pneumatikám projíždějících vozů.

Vánoční ostrov v Indickém oceánu je proslulý obří migrací červených krabů, který bývá zařazován mezi deset největších...

Najdete na iDNES.cz