Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První Baťův motorový letoun zase létá kolem Kroměříže. Jediný na světě

  10:55aktualizováno  10:55
Jedinou funkční repliku Baťova letadla Zlin XII na světě postavil Miroslav Rakušan z Kroměříže společně se synem. Zkušený třiašedesátiletý pilot postavil už 22 ultralehkých letadel, tuto raritu má ale nejradši.

Díky přídavné nádrži vydrží replika letadla Zlín - XII ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů | foto: ČTK

Letadlo postavili podle původních plánů, vyrábělo se původně v Baťově koncernu ve 30. letech minulého století pod značkou Zlín - XII. "Podle leteckých rejstříků jde o jediný stroj tohoto typu, který ještě létá," říká Miroslav Rakušan, který je aktivním pilotem od roku 1963 a má na kontě 22 vlastnoručně postavených ultralehkých letadel.

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Miroslav Rakušan z Kroměříže spolu se svým synem sestrojili podle původních plánů repliku legendárního letounu Baťova koncernu z 30. let minulého století: Zlín - XII

Zlín - XII vyvíjel pro Baťův koncern letecký konstruktér Jaroslav Lonek. Sestavil jednoduchý, výrobně i provozně nenáročný dvousedadlový stroj, jenž byl navíc levný a schopný dobrých výkonů i s motorem o nízkém výkonu.

Oproti jiným letadlům měla "dvanáctka" ještě jednu přednost - eleganci, která také přispívala k obchodnímu úspěchu letadla. Zlín - XII poprvé vzlétl v dubnu 1935. Celkem bylo vyrobeno 201 letadel a k tomu 51 letounů novějšího typu Z - 212. "Cena dvanáctky nebyla nijak vysoká," říká například Tomáš Rezek z Národního technického muzea v Praze. "Dobové reklamní letáky uvádějí, že se čtyřválcovým motorem nepřesáhla devětadvacet tisíc korun. Pro srovnání - za ně bylo v té době možné koupit například středně velký luxusnější automobil."

Plány získali po povodních v roce 1997

Letouny patřily mezi nejrozšířenější sportovní stroje v aeroklubech ČSR na konci 30. let. Miroslav Rakušan sám nalétal řadu hodin na typech, které po Zlínu - XII následovaly. "Chtěl jsem si ale udělat toho úplně prvního. Trošku tomu nahrála situace, že v roce 1997 byly povodně. Zaplavily archiv Moravanu Otrokovice, který výrobu letounů převzal. My jsme měli možnost původní výkresy zasažené vodou vysušit a všechny jsme je oskenovali," popsal.

Stavba vysněného letounu otci a synovi Rakušanových trvala s přestávkami dlouhých sedm let. Na dokončení stroje se různou měrou podíleli kolegové z kroměřížského aeroklubu i další příznivci. Letadlo se vydalo na svou první vzdušnou pouť 1. července 2005, zhruba 70 let po vzletu původního letounu.

Věrná replika s moderní výbavou

Stroj je věrnou replikou svého předchůdce. Má rozpětí křídel deset metrů a je dlouhý téměř osm metrů. Vyvine maximální rychlost kolem 160 kilometrů za hodinu a váží zhruba 300 kilogramů.

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," řekl Miroslav Rakušan z Kroměříže o svém letadélku Zlín - XII

"Motor je typově stejný, ale výkon má o deset koní vyšší. Díky přídavné nádrži vydrží letadlo ve vzduchu sedm hodin a uletí asi 840 kilometrů.

Oproti tehdejšímu letounu má stroj mechanické kotoučové brzdy, moderní navigaci, topení i vysílačku. Hmotnost prázdného letounu je hlavně díky baterii a startéru o něco vyšší. Původní letoun byl tak sice lehčí, ale oproti našemu byl velice primitivní," přiblížil Rakušan, jenž za svou kariéru nalétal zhruba 3 000 hodin.

Svůj letoun Zlín - XII jen tak někomu nepůjčí. "Lítá s ním jen úzká skupina lidí, kteří jsou vyložení fandové a fajnšmekři, co se týká létání. V Kroměříži to je asi deset lidí, které dobře znám a vím, že to umějí. Kdybych měl nějaké pochybnosti, letadlo nepůjčím. Je to můj miláček, maká jako včelka. Na svou dobu se jednalo o velice pokrokové letadlo. Je spolehlivé a létá lacino," poznamenal kroměřížský nadšenec.

Zlín - XII prý nečeká osud drtivé většiny jím sestrojených letadel, prodat se jej opravdu nechystá. "Má pro mě nevyčíslitelnou hodnotu," dodal muž, který už v kabině vyvedené v kůži probrázdil vzduch nad celou Českou republikou a podíval se i do blízkého zahraničí. "Teď se chystám do Košic. Když bude krásné počasí, zase si to užiju," poznamenal s úsměvem.

Autor:




Nejčtenější

Většina červených vín by se měla podávat o teplotě kolem 18 °C. (ilustrační...
Šroubovací uzávěry nemusí být jen u nekvalitních vín, tvrdí someliér

Someliér Libor Nazarčuk upozorňuje, že sudové víno stáčené do PET lahví je určeno k rychlé spotřebě. A už dávno neplatí, že šroubovací uzávěry se používají jen...  celý článek

Ve vařiči můžete vařit, ohřívat i péct.
Nadšenci vsadili na vaření sluncem. Na výrobu už vybrali třináctinásobek

Na serveru Kickstarter se občas objeví nápad, který osloví širokou masu lidí. Takový zásah se podařil při prezentaci solárního vařiče GoSun Go, kdy se vybral...  celý článek

Hlína údajně obsahuje tzv. hodné bakterie, které podobně jako čokoláda...
Unikátní pojízdný záhon přiveze seniorům hlínu a květináče až k lůžku

Té paní už bylo osmdesát roků. V domově pro seniory leží na posteli mezi čtyřmi stěnami, celé dny tráví na lůžku, chodit už moc nemůže. A pak se ozve zaťukání....  celý článek

Poslední rozloučení téměř šedesátileté šimpanzice
Umírající šimpanzice Mama poznala ošetřovatele z mládí a objímala ho

Lidoopi mají nejen velmi dobrou paměť, ale i schopnost k někomu přilnout. Potvrdila to devětapadesátiletá šimpanzí samice Mama, která loni v dubnu uhynula v...  celý článek

Svah za domem by měl být zpevněný výsadbou keřů nebo stromů.
PORADNA: Máme nad domem svah. Mám strach, že se nám sesune na barák

Čtenáře Michala děsí, že se půda sesune na jeho dům. Ptá se, zda je možné svah zpevnit výsadbou vhodných dřevin.  celý článek

Další z rubriky

Kompresor s digitálním ovládáním, který se vypne po dosažení nastaveného tlaku.
Kompresor do auta se hodí nejen na pneumatiky, ale i na míče či matrace

Malý dvanáctivoltový kompresor do auta stojí pár stokorun a nezabere v kufru místo. V létě, kdy se během prázdnin více cestuje, může zajistit první pomoc v...  celý článek

Motorová pila je nezbytností pro toho, kdo pravidelně připravuje dřevo na...
Kolik dřeva a jak často řezat: při výběru pily je důležité se rozhodnout

Při výběru pily se nejdříve musíme rozhodnout, proč ji kupujeme a na co a jak často ji budeme používat. Od toho se odvíjí parametry i cena pily.  celý článek

Bez základního nářadí se doma neobejdete.
Jakou sadu s nářadím vybrat novomanželům či svobodné matce v paneláku

Není každý rodilým kutilem. Drtivá většina lidí jen občas potřebuje něco dotáhnout, přišroubovat, zacvaknout nebo přeštípnout. Pro takové uživatele nemá cenu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.