Zásoby palivového dřeva se neustále doplňují, pila řeže o sto šest. Proto o ni

Zásoby palivového dřeva se neustále doplňují, pila řeže o sto šest. Proto o ni pečujte, aby vydržela sloužit mnoho sezon. | foto: Marek Burza

Řetězovou pilu odměňte péči, sezona řezání zdaleka nekončí

  • 11
Zahradní technika slouží tak dobře, kolik péče jí věnujete. Totéž platí i pro benzínové pily s vysokoobrátkovým motorem. Alespoň jednou ročně jí věnujte základní údržbu.

Princip podzimní údržby benzinové řetězové pily je podobný jako u zazimování sekačky. Jde o to precizně ji vyčistit a promazat (viz předchozí článek). Vymontuje se vodicí lišta, sundá řetěz, kompletně se odkrytuje a vyčistí od prachu a pilin po řezání.

Krok za krokem

Nejdříve povolte na boku stroje matky držící lištu a odmontujte boční kryt řetězky. Zkontrolujte, zda je vše mechanicky v pořádku, pozornost věnujte i čistotě mechanismu bezpečnostní brzdy.

Povolte boční šrouby držící lištu a kryt řetězky.
Sundaný kryt řetězky
Sundejte řetěz.

Posuňte lištu tak, abyste mohli sundat řetěz a vytáhnout ji.

Pilu kompletně zbavte krytů tak, abyste se dostali k motoru. Je zapotřebí vyčistit nejen ventilátor, ale i žebra chlazení motoru. Nedostatečné chlazení motoru má za následek snižování jeho životnosti. Zvlášť v prašnějším prostředí se tu může usazovat prach a zbytky pilin po řezání. Stejně tak zkontrolujte a vyčistěte i na těle pily drážku, kudy proudí olej do lišty.

Vyjměte vzduchový filtr.
Vyšroubujte kryt předčištění vzduchu.

Nezapomeňte vyčistit vzduchový filtr. U výkonnějších strojů bývá z nylonu, někdy ho stačí jen opatrně profouknout stlačeným vzduchem. Molitanový properte saponátovou vodou.

Stlačeným vzduchem vyčistěte chlazení motoru i ventilátor.
Odkryjte i kryt žebrování válce motoru.
Takto vypadá kompletně odkapotovaný stroj.

Vyšroubujte zátku benzinové nádrže a vyjměte i s plastovou "pojistkou". Jde o to, abyste se prsty dostali dovnitř nádrže a mohli zkontrolovat benzinový filtr. Ten můžete pro jistotu také profouknout vzduchem. Nezapomeňte ani na olejový filtr.

Dále zkontrolujte svíčku. Pokud nejste vybaveni zkoušečkou na jiskru, jako je tomu v servisech, alespoň svíčku pomocí drátěného kartáče vyčistěte. Někteří zvládnou překontrolovat i odtrh pomocí spárové měrky.

Vyšroubujte a vyjměte víčko benzinové nádrže a vyjměte filtr. Ten můžete

Teď se pusťte do lišty. Pilníkem opatrně srazte ostré hrany, které se "vyjedou" pohybem řetězu po liště. Vyčistěte vodicí drážku lišty a otvor pro její mazání od nečistot, aby se zajistilo správné mazání. Pomocí maznice a vazelíny namažte i ozubené kolečko na konci lišty, takzvanou rolnu.

Kdo se o pilu nestará sám, může do speciálního servisu vzít i sadu řetězů, které používá, a odborníci mu je rychle nabrousí. Ale je mnoho šikovných jedinců, kteří broušení zvládnou i v domácích podmínkách.

Pilníkem sražte hrany a otřepy na vodicí liště, které vznikají pohybem řetězu
Maznicí promažte rolnu lišty.
V serisu vám na přání během servisu nabrousí i řetězy, které si přinesete.

Namontujte zpět všechny kryty, nasaďte řetěz na lištu a zkompletujte pilu. Řetěz by měl být ideálně napnutý tak, že při jeho natažení vznikne zhruba půlcentimetrová mezera.

Ideální napnutí pro práci
Zkouška mazání řetězu. Místo podlahy to můžete zkusit na kusu bílého papíru.

Nakonec na zkoušku nastartujte pilu. Nakloňte ji proti zemi a naprázdno přidávejte plyn. Na světlejším pozadí uvidíte, zda správně maže (viz obrázek).

Na závěr připomínáme: používejte jen čerstvé palivo se stabilizátorem pro zajištění dlouhodobé skladovatelnosti a použitelnosti paliva, které jinak degraduje.