Rok po konci klasických žárovek Češi dávají přednost LED zdrojům

aktualizováno 
Podle nejnovějšího průzkumu se za rok od konce výroby klasických žárovek Češi podstatně lépe orientují v nákupech úsporných světelných zdrojů. Překvapivě dávají přednost přímo LED žárovkám před běžnými úsporkami.

Nejnovější LED žárovka Nostalgic Clear kopíruje designem klasickou žárovku. Má příkon 6,4 W a nahrazuje 40wattovou žárovku. | foto: Panasonic

Průzkum provedl poradensko-prodejní portál eSvětlo.cz. "O 15 % více lidí už má jasnou představu o životnosti jednotlivých zdrojů světla a o úspoře elektřiny," říká Štěpán Junek, jeden z organizátorů průzkumu. "Velmi nás překvapilo, že dokonce 73 % lidí kupuje LEDky a jen 27 % úsporky. Souvisí to pravděpodobně s tím, že ceny LED žárovek výrazně poklesly a lidé vidí, že mají velmi dlouhou životnost, nabízejí teplotu barev podobnou klasické žárovce, ale stejně se i chovají, tedy ihned se naplno rozsvítí," uvažuje o nejvýraznějších kladech těchto nejnovějších typech osvětlení.

Fotogalerie

Tento typ zákazníků tedy kupuje úsporky tam, kde je potřeba silnějšího zdroje světla (například ekvivalenty stowattové žárovky a silnější), zbytek domácnosti osazuje LEDkami.

Podle průzkumu také o celých 64 % lidí více ví, kolik wattů mají jejich žárovky a jaký mají doma závit. Tomu odpovídají i statistiky prodejů. V letošním roce se penetrace LED zdrojů v českých domácnostech zvýšila o 50 procent a počítá se s dalším růstem. A to i proto, že 91 % z těch, co LEDky vyzkoušeli, jsou s nimi spokojeni.

Jak nakupujeme

Průzkum se také zaměřil na spotřebitelské chování. Ukazuje, že 75 % lidí nakupuje spíše v kamenném obchodě než na internetu. Při nákupu osvětlení upřednostňuje 35 % respondentů cenu, na druhém místě je kvalita (33 %). 

Na design si potrpí 20 % a 12 % řeší především životnost LED zdrojů. V průměru připadá na jednu českou domácnost 18,5 žárovek. Celých 86 % Čechů by rádo snížilo náklady za osvětlení.

V čem se stále ještě nevyznáme

Ačkoli se znalosti ohledně LEDek zlepšují, stále ještě existují některé pojmy, ve kterých se Češi nevyznají. Jedná se například o lumen: 89 % lidí neví, že označuje svítivost. Kelvin, který označuje barvu světla, stále nezná 73 % lidí.

Přitom se jedná o důležité údaje na obalech žárovek. "Bez znalosti těchto údajů v podstatě spotřebitel není schopný určit, jak silným světlem a jakou barvou bude světelný zdroj doma svítit. Potom se často stává, že někteří lidé jsou s úspornými zdroji světla nespokojeni, protože si v obchodě špatně vybrali. Každému proto doporučuji, aby se při nákupu poradil s odborníkem," dodává Junek.

Autor:


Témata: žárovka, LED, úspory, design

Nejčtenější

Lidé jsou zhýčkaní a líní, s puškou chráním zvířata, říká lovkyně

Lovkyně Michaela Fialová ráda provokuje a z výhrůžek si nic nedělá

Michaela Fialová si na focení pro magazín Víkend oblékla šatičky s kolouškem Bambi. Zastřelila mu nejen maminku,...

Skotská klapouchá. Kočičí společnice, která je stínem svého majitele

Klapouchost se projeví jen u jedinců, kteří jsou nositeli genu způsobujícího...

Jemná malá ouška sklopená dopředu dávají této kočce jedinečný výraz, těžko si ji spletete s jinou. Tedy pokud zdědila...



Kočky nejsou hypochondři, svoje neduhy zpravidla pečlivě skrývají

Jablonecká vyhláška například zakazuje krmit toulavé kočky.

Jsou nezávislé, mají od přírody tuhý kořínek a navíc ještě devět životů. Všechny tyto lidové „pravdy“ o kočkách mohou...

Dobrý den, jsem Potxolo. Budu největší a nejdražší vůl na světě

Plemeno plavého aquitánského skotu

Je mu sedm let a denně sežere asi 50 kilogramů brambor, mrkve a další potravy. Podle deníku El Mundo jeho majitelé už...

Vepřová žebra na houbách: konečně chlapský houbový recept

Maso položíte na hlavičky hub, okořeníte a přidáte trochu sádla

I muži mají své oblíbené kulinářské houbové speciality. K houbám však přidají pořádný kus masa.

Další z rubriky

KVÍZ: Pivnica, kapustnica, glejovky. Jak se vyznáte ve slovenské kuchyni

Všechny vzorky testovaných jídel pohromadě.

Český jazyk je slovenskému velmi příbuzný, ale v současné generaci už mizí povědomí o některých výrazech. A tak někteří...

VIDEO: Přines, vyber si a odnes. Celý týden se na Žižkově swapuje

Swap se neobejde bez dobrovolníků, kteří donesené věci pomáhají vážit a třídit.

Přines, co chceš poslat dál. Vyber si, co potřebuješ, nebo se ti to líbí a odnes si to. V množství ti ani v jednom...

Pohlreich v dětském koutku: Kdybyste jim vařili modré z nebe, nesnědí to

Zdeněk Pohlreich vysvětluje rozdíl mezi běžnou a panko strouhankou.

Zdeněk Pohlreich se dostal v poslední řadě pořadu Ano, šéfe! do pekla dětského koutku, který evidentně nesnáší. V...

Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost
Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost

Děti jsou to nejdůležitější, co v životě máme. Pro mnohé z nás se staly motivací pro odpovědnější jednání. Jak napsal autor Malého prince, Antoine de Saint-Exupéry „Zemi nedědíme po předcích, ale vypůjčujeme si ji od našich dětí.“ Nadčasový citát krásně vystihuje základní principy, kterými se řídí břeclavská značka Feel Eco.



Najdete na iDNES.cz