Plán budoucího muzea

Plán budoucího muzea | foto: Národní technické muzeum

V Praze vznikne nejmodernější železniční muzeum v Evropě

  • 8
Areál staré výtopny Masarykova nádraží se rekonstrukcí promění v supermoderní expozici železničního muzea. Milovníci staré techniky si tak budou moci "zalistovat" v kronice české železnice přímo v centru města.

Bezmála dvě století starý areál bývalé železniční výtopny na Masarykově nádraží se konečně chystá na rozsáhlou rekonstrukci. Po deseti letech hledání možnosti, jak ho využít, se konečně začíná s opravami střechy. Na konci rekonstrukce by mělo stát moderní muzeum s efekty, na které jsou zvyklí návštěvníci v největších světových metropolích.

Podrobné plány přestavby objektu ve správě Národního technického muzea na železniční muzeum zveřejňuje nová studie funkčního využití lokomotivního depa v centru Prahy.

Parní lokomotiva Komarek z roku 103, jeden z exponátů Železničního muzea

Parní lokomotiva Komarek z roku 1903, jeden z exponátů Železničního muzea

"Kde jinde vyprávět příběh železnice než v prostorách, které jsou samy historickou kronikou české železnice. Po rozsáhlé obnově kolejiště a funkčních parních strojů se tu bude prezentovat autentická atmosféra vývoje fenoménu železniční dopravy," vyzdvihuje unikátnost technické památky ředitel Národního technického muzea Horymír Kubíček, pod které plánovaná výstavba železničního muzea spadá.

Místo tu budou mít nejcennější ze sto padesáti kolejových vozidel ze sbírky železničního muzea. Expozice budou rozmístěné na sedmi místech ve dvoupodlažních budovách a ve venkovním areálu. Celý trojúhelníkový prostor budov spojí skleněné zastřešení a zelené nádvoří s odpočinkovou plochou.

Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d´Este

Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d´Este

"Chystané expozice zmapují jednotlivá historická období, ale zaměříme se také na budoucnost. Lákadlem bude především hala parních strojů v chodu, kde návštěvníci ucítí vůni páry a olejů nebo stráví jeden zrychlený den na železnici. Ten bude věrně simulovat každodenní dopravní situace na kolejích i se světelnými a zvukovými efekty," přibližuje plány Horymír Kubíček.

Vystavené exponáty představí kolejovou dopravu od prvopočátku v padesátých letech 19. století přes takzvanou velkou horečku, anabázi vojáků na ruské frontě až po současnost. Jako ukázka nejmodernějšího vývoje bude nainstalována replika pokladny z nové odjezdové haly hlavního pražského nádraží.

současné umístění sbírky vozidel

Sbírka kolejových vozidel je v současné době rozdělena do tří částí:

- první část je od konce 40. let 20. století součástí stálé expozice v dopravní hale NTM na Letné

- druhá část, zahrnující provozovatelná vozidla, je příležitostně prezentována při různých železničních výročích a je dočasně zapůjčena železničním provozovatelům

- třetí část, obsahující exponáty čekající na renovaci, je zatím deponována na různých místech