Na zimu nádrže v sekačkách nevyprazdňujte, chraňte karburátor a filtr

  • 85
Ustálené pravidlo, že před zimou je dobré vyjet ze zahradních strojů veškeré palivo, je pravdou jen na půl. I suchá prázdná nádrž může stroj poškodit. Vysychá membrána karburátoru a palivový filtr.

Existují dva názory: nechat palivo v nádrži, anebo naopak všechno v nádrži stroje vyjet. „Já bych nechal palivo v nádrži, ale na jaře bych vše vylil a naplnil čerstvým. Aby palivový systém nevysychal. Samozřejmě pokud hrozí, že starý benzin ve stroji na jaře zapomenete a budete s ním chtít normálně pracovat, vystavujete se riziku zadření pístu. Takže pro takové sklerotiky bych opravdu doporučil všechny zásoby zlikvidovat nyní. Servis v možném následku poškození karburátoru není tak drahý,“ poznamenává Tomáš Nevečeřal ze společnosti Husqvarna.

Proč vyměňovat benzin

Proč existuje tak vášnivá diskuse o takové triviálnosti, jako je benzin? O zhoubnosti biosložky v současném naturalu se dočtete v každém návodu k použití zahradního stroje. Benzin rychleji stárne, u namíchaných benzinů pro dvoutakty degraduje olej. Takže když už na jaře nastartujete, motor nebude mazat a zřejmě ho zadřete.

Problém se týká nejvíce dvoutaktních strojů, které točí přes deset tisíc otáček a jsou tedy na zadření náchylnější. Takže například pily a křovinořezy. Tam je problém o to citlivější, protože biosložky časem rozloží olej, který maže píst ve válci. Ostatně podívejte se na video, co udělá obyčejný Natural s biosložkou s kouskem polystyrénu.

To se týká i čtyřdobých motorů. Palivo po čase vodnatí a jeho agresivní složky mohou poškodit jednotlivé části spalovacích systému. Existují i stabilizátory paliva, ale jejich použití je mezi odborníky poměrně diskutabilní. Podle zkušeností každá značka Naturalu reaguje s aditivy trochu jinak, takže stoprocentní spolehlivost nikdo nezaručí. Naštěstí čtyřtaktní motory se pohybují v oblasti kolem 3000 otáček za minutu, takže nejsou tak namáhané a snesou tak i brutálnější zacházení.

Co jsou to vlastně biopaliva - modelový případ

Biosložka je vlastně líh, který jak známo konzervuje. S naturalem je to bohužel naopak. Přimísením biosložek dochází k urychlenému stárnutí benzinu. Po zhruba 4 týdnech je benzin rozkládán a dochází k zalepování karburátoru usazeninami.

Porovnání vlastností alkylátového benzinu s Naturalem

Dalším problémem je benzen, který rozkládá olej. Vrhnete se na řezání paliva na zahradě. Spotřebujete polovinu a máte na půl roku čím topit. Za půl roku vytáhnete pilu z garáže, doplníte namíchaný benzin z kanystru (zbytek těch 10 litrů) a jdete řezat. Z určitými potížemi nastartujete a jde se na to.

Co se děje v pile? Olej tam už není, nebo není funkční. Je rozložen a pila běží na sucho. Dojde k zadření motoru. Tento průšvih se projeví při rozebrání pily tím, že píst je zadřený na straně výfuku.

Nastává otázka, co udělat se zbylým čistým Naturalem v kanystru. Pokud jde o pár deci, asi není se třeba bát jej přimíchat do plné nádrže auta.

Jinak je to se směsí benzinu s olejem. Když jej nalijete do staré stodvacítky, zřejmě se nic nestane, ale do citlivých moderních aut to nestojí za to riziko, zřejmě je lepší zlikvidovat směs ve sběrném dvoře.

Drahý, ale účinný alkylátový benzin

Toto palivo pro dvoutakty je již připravené pro okamžité použití. Není potřeba přidávat žádná aditiva nebo olej. Koupíte, nalijete a můžete řezat beze strachu, že když nespotřebujete část paliva, bude znehodnoceno nebo si zadřete pilu. Vydrží minimálně dva roky.

Avšak má jednu obrovskou nevýhodu – cenu. Pětilitrový kanystr stojí přes šest set korun. Dřevorubec, který spotřebuje denně čtyři až pět litrů, se tomu vysměje a dál bude používat natural. Je třeba si však uvědomit, že jemu se benzin nestihne znehodnotit.

Ale domácí kutil, který spotřebuje za rok dva nebo tři litry při řezání dřeva do krbových kamen na občasné přitápění za chladných podzimních večerů, by ho mohl ocenit. Jednou za rok nebo dva si koupí kanystr alkylátového benzinu a nebude muset generálkovat pilu.