Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:



Nejčtenější

Chtěli vylovit basketbalový míč, pod vodou čekalo překvapení

Oficiální míč NBA

Nezvyklý úlovek se podařil manželům Annie a Ianovi Gilbertovým při projížďce na moři. Když chtěli z vody vylovit...

Kde už mrzlo, hřiby nesbírejte, i když ještě rostou, varuje mykoložka

Na hřiby stále ještě můžete v lese narazit. Pokud už ale teploty klesají - i...

Houbaři mají stále důvod vyrazit do lesa s košíkem v ruce, protože už začaly růst zimní druhy. Leckde ještě rostou i...



Čeští modeláři zaperlili. Z mistrovství světa přivezli desítky medailí

Jeden z exponátů na Scale Modelword 2017 v britském Telfordu

Akce Scale Modelword 2017 v britském Telfordu je největší modelářská show na světě a mezi odborníky se považuje za...

Velká soutěž o nejkrásnějšího psa. Pošlete fotku svého mazlíčka

Rotvajler Hank u kufru s aparaturou pro geologický výzkum. Pes našel kufr,...

Redakce iDNES.cz vyhlašuje velkou soutěž o nejkrásnějšího pejska. Během čtyř týdnů můžete posílat fotografie svých psů...

Tygří koťata už s mámou olizují maso, od čtvrtka budou k vidění

Šestitýdenní kotě tygra malajského (Zoo Praha 14.11.2017)

Jedenáctiletá malajská tygřice Banya odchovává sice teprve svoje první koťata, ale s takovou péčí, že už se chovatelé...

Další z rubriky

VIDEO: Automat na nenáviděné žehlení zvládne dvanáct kusů v jedné várce

Vlhké košile se postupně jedna za druhou vtahují do skříně přístroje.

Britští inženýři se rozhodli dát sbohem nejúmornější domácí práci, tedy žehlení. Rohan Kamdar a Trevor Kerth vymysleli...

Ze staré autoplachty ušijte festovní pouzdra a máte dárky. Upcyklujte

Z autoplachty lze ušít třeba i pevné odolné pouzdro na mobil či iPod.

Pevné, omyvatelné a voděodolné pouzdro v podstatě na cokoliv můžete ušít z vyřazené autoplachty a šikovně jí tak...

Ve Francii objevili Ameriku. Popularizují tam hod sekerou na cíl

V Paříži mají novou formu zábavy, házení sekerou.

V Paříži se zvedla vlna zájmu o starý sport: hod sekerou. Může za to bývalý finančník Thomas Morel, který se rozhodl z...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.