Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:




Nejčtenější

Většina červených vín by se měla podávat o teplotě kolem 18 °C. (ilustrační...
Šroubovací uzávěry nemusí být jen u nekvalitních vín, tvrdí someliér

Someliér Libor Nazarčuk upozorňuje, že sudové víno stáčené do PET lahví je určeno k rychlé spotřebě. A už dávno neplatí, že šroubovací uzávěry se používají jen...  celý článek

Při metodě vaření sous-vide neboli ve vakuu se neobejdete bez vakuovacího...
Pohlreich učí vařit sous-vide neboli ve vakuu. Tedy šetrně a jednoduše

„Sous-vide je kámoš, ne soupeř. Pomůže vám uvařit věci, o kterých jste si v životě mysleli, že jsou neproveditelné,“ popisuje Pohlreich francouzskou metodu...  celý článek

Šlechtitelé představili koně jako z animáka
Šlechtitelé představili koně jako z animáka. Odborníci se bouří

Americká farma Orrion se chlubí dlouhou tradicí v chovu a šlechtění koní. Ovšem arabský plnokrevník El Rey Magnum, kterého představili, vyvolal mezi odborníky...  celý článek

Blecha pod elektronovým mikroskopem. Ilustrační fotografie.
PORADNA: Sousedčin kocour má blechy. Může je chytit i náš pes?

Moje sousedka má doma kocoura, který neustále courá ven, a často ho vidím drbat se. Je to starší paní a sama se zmínila, že má asi kocour blechy. Mám doma...  celý článek

Další z rubriky

Motorová pila je nezbytností pro toho, kdo pravidelně připravuje dřevo na...
Kolik dřeva a jak často řezat: při výběru pily je důležité se rozhodnout

Při výběru pily se nejdříve musíme rozhodnout, proč ji kupujeme a na co a jak často ji budeme používat. Od toho se odvíjí parametry i cena pily.  celý článek

Modely, které jste mohli vidět na mezinárodní výstavě E-day.
VIDEO: Letadla, lodě i bojová technika. Modeláři bojovali na mistrovství

Sedmnácté modelářské mistrovství republiky E-day ukázalo kolem dvou tisíc plastikových modelů, což je podle pořadatelů evropský unikát. Nejlepší modeláři budou...  celý článek

Solární panely integrované do žaluzií
Nemáte na solární střechu? Ušetřete levnými solárními žaluziemi

Yevgen Erik z Kalifornie vymyslel systém pro všechny, kteří si nemohou na svou střechu namontovat solární panely. Nainstaloval je do žaluzií, které se neustále...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.