Raul Oaida společně se svým otcem Dorinem před první testovací jízdou.

Raul Oaida společně se svým otcem Dorinem před první testovací jízdou. | foto: Reuters

Konec elektrokola? Rumun postavil kolo na tryskový pohon

  • 22
Mladíček Raul Oaida si vyřešil pohon svého kola po svém. Pohrdl lidskou silou i elektřinou. Rozhodl se pohánět ho reaktivním motorem. Neodtajnil však technické detaily. Pomozte je v diskusi rozlousknout.

Podle Raula je kolo ideálním dopravním prostředkem. Dostanete se s ním snadno tam, kam potřebujete. Navíc se nemusíte bát automobilové zácpy. Jenže jsou situace, kdy potřebujete přece jen zvýšit tempo. A pak je nutné přidat o něco rychlejší pohon, než může poskytnout lidská síla nebo elektřina.

Po tři roky se proto zavíral do garáže a vyvinul miniaturní tryskovou variantu motoru, který by bylo možné připevnit na kolo. V tomto.případě na to jeho, horské.

Devatenáctiletý mladík z města Deva v Transylvánii si celý výzkum platil z kapesného a občasných darů od svých fanoušků a příbuzných. Hlavním rádcem a podporovatelem se stal jeho otec Dorin. Když se odhodlal k první zkušební jízdě, přilákal dav zvědavců. Ostatně není se co divit. Jeho motor nepatří mezi tichošlápky. Ostatně i vynálezce raději používá sluchátka proti hluku.

Oaida se považuje za pokračovatele svého krajana Henriho Coandy, který v roce 1910 ve Francii představil první (podle něj) prakticky použitelný tryskový pohon. To je motor pracující na základě akce a reakce. Spaliny vycházející z trysky motoru "postrkávají" konstrukci, ke které je motor připevněn, vpřed.

Raul zatím dosáhl na svém kole maximální rychlosti 42 kilometrů za hodinu. Absolvoval testovací jízdu z Devy do Bukurešti a ta ho naplňuje nadějemi na další vývoj.

"Vynálezce" bohužel neupřesnil technické detaily, ani druh paliva, které používá. Například modeláři u svých turbinových motorů používají letecké palivo JET A-1, ti méně nároční tuhé letecké palivo. Nádobka připevněná náplastí ke kolu (viz foto)by nahrávala první verzi. Jeho konstrukce by mohla být amatérskou verzí něčeho podobného v silnější variantě. Pokud je vůbec možné srovnávat. Techničtí zasvěcenci by nám určitě mohli poradit v diskusi.

Kolo na tryskový pohon však není jediným koumákovým počinem. V roce 2012 se pokusil vyslat model raketoplánu postavený z lega do vesmíru. Model neměl samozřejmě vlastní pohon, byl zavěšený na balonu, který vystoupal až do výše 35 kilometrů a bez úhony se vrátil na zem.

Tento pokus byl poněkud náročný, protože rumunské úřady jsou vůči podobným pokusům velmi přísné. Společně se svým otcem nakonec experiment uskutečnili v Německu.

zdroj: www.youtube.com